Sven Erik Gillerud
hur får jag reda på uppgifter ang min Pappa
Sven Erik Gillerud F: 1922-03-06, Avl: 1996-01-22

Vad är det du vill ha reda på?
uppgifter om hans föräldrar tex, vet i stort sätt ingenting om honom
Han föddes i Brännkyrka (Stockholms stad, Södermanland).
vet att han hette Pettersson, Gillerud är taget av honom och hans bror.
moder Alda Theresia Östlund, F: 1903-04-27, D: 1967-12-18.
men fadern??

Pappan hette enligt dopboken i Brännkyrka:
Erik Vitalis Flyg, född 9/10 1898
adress Brännkyrkagatan 140, Högalids församling

Enligt Brännkyrka födelsebok SE/SSA/0003/C I/14 (1921-1923) sid. 115 föddes Sven Erik som utomäktenskaplig son till ogifta Alda Teresia Pettersson f. 1903-04-27 från Margaretavägen 46 i Enskede.
Som fader anges arbetaren Erik Vitalis Flyg, f. 1898-10-09 från Brännkyrkagatan 140.
Hänvisning till sid. 846a i församlingsboken där det finns uppgift om att Alda Teresia är född i Spånga förs. Stockholm.
Enligt SvBef. 1900 är Erik Vitalis Flyg född i Stockholm och son till skrädderiarbetaren Viktor Napoleon Flyg f. 1865 i Trehörna, Östergötland och hans hustru Fredrika Sofia f, 1872 i Karlskrona amiralitetsförsamling, Blekinge.
Familjen bor år 1900 i fastigheten Styrmannen 12, Hedvig Eleonora Rote nr 11.
Flyg, Viktor Napoleon 1865 Far
(Saknar efternamn), Fredrika Sofia 1872 Mor
(Barn), Johan Viktor 1895 Barn
(Barn), Nils Fredrik Napoleon 1896 Barn
(Barn), Erik Vitalis 1898 Barn
ännu mindre ang min mamma, Emilia Kristina Gillerud F:1927-01-23
D: 1978-06-21, namn som ogift Frykman.
Hennes mor emigrerat till Amerika

Han ska enligt Rotemansarkivet i Stockholm vara född 29 okt 1898 i Hedvig Eleonora, son till:
Viktor Napoleon Flyg född 17/5 1865, skräddare från Trehörna i Östergötland
Fredrika Sofia Lönqvist f 8/6 1872 i Karlskrona Amiralitet
Tack snälla för all info 
kan man själv leta i dessa böcker?? hur gör man i så fall??

Två själar en tanke Svenne!!
Har ingen dödbok-CD här så jag kan inte slå upp Emilia Kristinas födelseort

KjelleGill
Om man bara får en "ingång" som vi fick här när det gäller födelseorten så kan man det men det kostar en del att ha abonnemang. Vi ska se om vi hittar din mamma också, sedan kan du lära dig att leta. Det finns abonnemang på bibliotek och på släktforskarföreningar, de kan också hjälpa dig att komma igång med en rolig hobby!

Emilia Kristina är enl. dödboken f. 1927-01-23 i Hammerdal, Jämtlands län. Fadern ej angiven i SCB-utdraget men modern är Elin Evelina Frykman f. 1902-05-10, lägenhetsägaredotter från Gisselås.

vet att mormor tog namnet Roos.

Kjelle, om du tittar på Proveniens förstasida så finns det i höhersidan en spalt med artiklar. Däribland några nybörjarartiklar med tips på olika källor och var man hittar dem.

Kom modern hem och födde Emilia? Hon bör varit gravid när hon åkte om jag räknar rätt
emilia föddes i sverige och vart lämnad kvar hos sin mormor, inga uppgifter. och skulle få komma efter men så vart aldrig fallet. Modern, Elin; gifte sig i Amerika och fick flera barn men vet inte med vem hon gifte sig eller hur många barn.
Ett namn som jag hört nämnas är John Roos men vet inte säkert.

Det bör finnas uppgifter om hennes far i barnavårdsnämndens arkiv i kommunarkivet.
hur letar man upp dessa arkiv??

Enligt passagerarlistan i New York (på Ancestry.com) 17 juli 1926 så ska Elin till sin syster Emmy Frykman i Chicago, men hon blir inte insläppt i USA. Hon tas till sjukhus vid ankomsten.
Hon har två avresedatum från Göteborg, 17 maj 1926 och 6 juli, så hon mådde nog inte bra när hon åkte och då släpptes man inte in i USA.

1929 åker hon med Johan A Roos från Hammerdal, som hans hustru till USA:
Efternamn: ROOS
Förnamn: ELIN E
Ålder: 27 Kön: K
Född: 1901/1902
Församling: HAMMERDAL Län: Z
Titel/Anm: HUSTRU
Utresehamn: GÖTEBORG
Utvandrdag: 1929 07 27
Destination:
Medåkande: JA
Källkod: 126:855:15164 K

Hon kommer då till Halifax, Nova Scotia, Canada. Maken heter Johan Albert Roos. De ska tydligen stanna i Canada och där är det svårt att hitta folk pga sekretessen.

De gifter sig i Hammerdal 22 juli 1929, han är född 4/2 1891 och änkling (SCB-utdrag Hammerdal)
Tack snälla för all hjälp.
Massa uppgifter som jag inte hade den minsta aning om och aldrig lyckats ta reda på själv…
Gör att man vill veta ALLT…*S*

Elins föräldrar hette:
Erik Emanuel Frykman
Elisabet Kristina Norling
de bodde 1902 på Karlsmyren, Graninge socken.
Om du vill veta vart Elin tog vägen så kan du be Jämtlandsarkiv om bouppteckningarna för föräldrarna:
Erik dog 6/2 1942 i Hammerdal (född 21/3 1875 i Graninge)
Elisabet dog 20/12 1950 /född 6/3 1876 i Graninge)
I bouppteckningen ska namn (och ofta adresser) till alla barn finnas. Elin var tvilling med Edit Alida.19020510-8426
Lovén, Edit Alida
Västerviksgr 6
832 00 Frösön
Död 22/6 1992.
Kyrkobokförd (1985) i Frösö, Östersunds kn (Jämtlands län, Jämtland). Mantalsskriven (1985) på samma ort.
Född 10/5 1902 i Graninge (Västernorrlands län, Ångermanland).
Änka (29/11 1983).
--------------
Födelseförsamling i källan:
Graninge (Västernorrlands län)
Källor:
RTB 92 / SPAR 92 / SPAR 95
tråkigt att det skall vara så svårt med uppgifterna i Amerika/Canada.
barn till systern Edit??
Kan man även få reda på ifall min farbror Tage Gillerud hade samme fader??

Han finns inte i Sveriges Dödbok, om han lever så får vi inte skriva om honom här, pga datainspektionen.
När det gäller barn till personer senare på 1900-talet så är det svårt också pga sekretess, Edits barn får du också via bouppteckning från Jämtlandsarkiv.

KjelleGill, precis som chrissan säger får vi inte diskutera nu levande personer här så jag skickar dej ett PM.