Dessa amerikaner...
Jag hittade på Google en fantastisk berättelse om min farmors farbror med familj, som emigrerade till USA/senare Kanada på 1880-talet. Berättelsen rör sig fram till 1980-talet, då den skrevs. Den är kopplad till en historisk förening i bygden där de bodde i Kanada, men författarens namn nämns inte. Familjens barn nämns alla och vart de tog vägen, men inte namnen på deras barn.
Till saken hör att jag har mängder av brev från denna farmors farbror till hans bror, dvs farmors pappa. Det skulle antagligen vara jätteroligt för släktingarna "over there" att få ta del av dem. Men hur ska jag hitta dem?
För det första behöver jag en snabb lektion i "söka på Ancestry" innan jag tröttnar. Jag kan inte begränsa träffarna! Och söker jag på "Augusta" boendes i "Wheaton, Traverse, Minnesota" får jag så klart massor av träffar, men varför börjar de i South Dakota och inte i Minnesota, åtminstone…
Och de där åren 1930 - nu, de är verkligen knepiga.
Ligger den på internet så att alla kan läsa berättelsen?? Finns det nån länk??

Vet inte hur du gör, men en sökning på Augusta på angiven ort ger 26 censusträffar och 17 i Family tree.
Kan ju inte anses vara en större mängd, speciellt som det är samma person i ett antal census.
Om Augusta sedan var född i Sverige, vilket inte framgår, så minskas mängden till 9 censusträffar och 4 Family Trees
Någon mer uppgift kanske finns, man kan ju undra hur Augusta kopplas ihop med farmors farbror
Här finns berättelsen, men jag kan inte be er leta på släktingarna, bara hjälpa mig på traven
http://cap.estevan.sk.ca/community/ATaleThatIsTold/families/efams/englof.html
Jag har kommit så långt att jag förstår att bara fyra av de 12 barnen kan ha haft barn, och jag har också hittat namnet på Axels (som bytte namn till Fred(ric) Engloff) son, Howard, död i Iowa 1972, och Idas son/dotter Clarence född 1913 i Kanada. Jag har sökt på Ancestry, på GenealogyBanks tidningarkiv, Google…
Vad kan jag göra mer?
OK - trodde att Augusta var en ort också. 

Om du raderar det sista i din länk till berättelsen kommer du till denna sida som är huvudsidan, maila dit och fråga vem som skickat in släktberättelsen och be om kontakt uppgifter.
Med adress mm.
701 Souris Avenue
Estevan, Saskatchewan,
Canada, S4A 2T1
(306) 636-1620 voice & messages
(306) 634-5830 fax
estevan@southeast.lib.sk.ca

Familjeberättelserna är katalogiserade i alfabetisk ordning, så man kan nog hitta fler intressanta berättelser. På den sida där man väljer bokstav, finns länk till mail-adress: citymaster@cap.estevan.sk.ca
Den adressen förefaller vara en uppmuntran till kontakt med den som sköter just den delen av hemsidan från Estevan, Saskatchewan i Canada.
Lycka till!
P.S. Själv hittade jag en borttappade släktgren i Kanada bara genom att googla på den gemensamma farfaderns namn och födelseår. Då fann jag en hel hemsida med släktträd över flera generationer före och efter det utvandrade syskonparet, som vi i Sverige tappat bort. Därför tycker jag det är så roligt att fler hittat släkt med samma enkla sökmetod. D.S