Tydningsproblem
Nu har jag igen ett problem att tyda skrivstilen. Den här gången är jag i Skaraborg igen i Bällefors vigselboken. Jag kan inte göra mig ett rim av det som prästen skrev. Jag har markerat med pilar. Normalö står i kolumnen efter brudparet föräldrarnas namn, men just på den här sidan ändrade han taktiken.
Flickan är piga från nrlunda eller så det förstår jag men jag förstår inte hans hänvisning och på vilken gård de var eller vad den tredje kolumnen vill säga.
Finns nån skicklig läsare här som kan hjälpa?
Hej,
Jag tyder det till klåckarens son och att de blifver bosatta i klock: bostället.
Med vänlig hälsning,
Linda
Det är fullt möligt eftersom jag hittade hans änka senare bosatt vid Klockarebolet.
Men han själv valde ett annat yrke. Sonen till honom blev skomakare och själv kallade han sig senare Ryding et namn som barnen tog över. I dödsboken hittade denhär Jonas Olofsson som passade åldersmässigt. hans föräldrars namn finns i andra kolumnen den första syns knapt, och yrket och bostaden finns i tredje. Men står där skomakare eller? Jag blir distraherad av "g" mitt i det hela, om det är ett g.
Hej!
Jag läser skogswaktaren oppå ?. Men jag kan inte läsa ortnamnet Det behövs nog någon med lite lokalkännedom.
/Linda

Vilken volym och årtal gäller det?
Man kan jämföra yrket med husförhörslängden från den aktuella tiden.
Jag tolkar det också till "skogswaktaren"…
Det finns ingen HFL från den aktuella tiden det är det som gör saken så svårt. De började inte förrän 1777 då finns bara hans änka omnämnd. Han dog 73. Överhuvudtaget började de sent med HFL i denna trakt. Somliga inte förrän 1810. Jobbigt. Men jag tyckte också att det stod skogsvakt där. Då är det frågan om det är rätt karl jag hittade. I dödsboken står nämligen bara förnamnet och sen föräldrarna, det är man tacksam för, och sen bostden och yrket. Åldern och dödsorsak kommer sist. Jag skamkolla på barnens födelsebok.
I födelseboken ser det så här ut.
Och jag tycker det ser ut som klockare.

Hm…änkan Maria Persdotter, född 1720 i Bällefors finns på sid 3, Klockarbolet, i AI:2 (det är väl henne du menar?)
När dog hon? Har du kikat i dödboken om det kan stå något mer än "änkan"? Ibland står det exempelvis "smedänkan, skomakaränkan" eller dylikt.
Jag har inte än hittat henne i dödsboken. Prästen skrev ju inget i HFL. Frågan är också om hon föddes 1720. I vigselboken stod att hon föddes 30. I AI:1 som täcker delar av AI:2 är hon inte struken. Där finns hon på sida 4 i andra delen. Då kan man ju räkna med att hon dog mellan det sista året där och det sista året där. Barnen kom och flyttade. 1790 resp 1792. Det som fascinerade mig där var att tvillingarna blev vuxna. Det var ovanligt.
Det finns en möjlighet till. Eftersom han troligen var klockare ett tag i alla fall måste ju finnas nåt i sockenstämman. Han fick ju betald från kyrkan då. Men den har jag inte än orkat med. Är just nu lite förkylt.
Hej!
Jag tycker det står "klockare dräng" i utdraget i #5.
/Linda
Ja,det gör det nog. Tack alla, ska se om jag hittar honom och pappan i sockestämman.
Ett försök, osäker på om det verkligen står Forsvik…
"Som hr Communist: i Forsvik? Och klåckaren här tills X ärhållit någon rättighet af Lagerfors bruk, så lofvade hr Camerer Hellstadius, att hädanefter skall af bruket årligen betalas till den förre ett halft skeppund och till den andre 2 lissp: stångjärn."
/Linda
Ok tack. Det var nog Forsvik. Klockaren och pappan till tvillingarna ovan dog innan de föddes, det har jag nu funnit ut. Och det såg så ut som om det stod Forsvik där. Mamman bodde ju sist på Klockarebolet. Den gamla klockaren pappan till Jonas dog 1780 och var då 82 år gammal. Han omnämdes som klockare i dödsboken.
Jag junde bara inte hitta Maria Pettersdotter som död, och frågan är om hon dog eller flyttade eftersom prästen bara strök över henne men skrev ingen förklaring. Hon kan ha flyttat tillsammans med dottern.
Det fascinerar mig fortfarande att hon fick tvillingarna till vuxenlivet, med tanke på fattigdomen.

Obs att det står Comminist, dvs komminister (präst), ej att förväxla med kommunist

Jag tror heller inte att det står Forsvik, snarare Församl(ingen)
Hej Mark,
Ja, det kan nog stå församl, vilket gör att den fortsatta meningen fungerar bättre "och klockaren här tillika..".
Självfallet är det prästen som avses och inte den politiska uppfattningen. Detta är trots allt 1700-tal :)
/Linda