Arvsrätt
Jag läser ett rättegångsprotokoll rörande en släkting till mej och jag behöver hjälp att förstå. Så här är utgångsläget:
Kvinna gifter sig med en man som har en gård, en son föds i det äktenskapet och sen dör mannen. Hon gifter om sig, inga barn i det äktenskapet och även den mannen dör. Han har syskon. Hon anklagas för bodräkt och för att ha tvingat mannen att sälja gården före sin död till hennes son från först äktenskapet.
Har den sista mannens syskon arvsrätt efter sin bror? Hade han giftorätt i den gården som hans hustru ägde?
Förstår ni vad jag menar?
bodräkt. Brott som föreligger när någon familjemedlem i hemlighet undandran de andra bodelägarna något av värde ur boet.
Tydligen har andre mannens syskon arvsrätt efter honom.
Hälsningar Gnidde.
Tack Gnidde!

Intressant.
Änkan anklagades för bodräkt, hur gick det slutligen,
till vems fördel dömde domstolen?
Cavinka du får leta i domstolsprotokoll och se om du kan få fram något om bodelningen eller om du kan få tag på boupptäckningen för personen i fråga.
Hälsningar Gnidde.

#1 Definitionen av bodräkt förefaller snarare handla om lindrigare stöldbrott (av lösöre) från nära anhörig, dödsbo e dyl. Det har jag inhämtat från Nordisk familjebok från 1905 och en gammal FOCUS tryckt MCMLVIII. (Vilket årtal kan det vara?).
Det bör innebära att att de efterlevande arvsberättigade bröderna gjorde ett misstag, då de anklagade änkan för just det brottet. En fastighet är inte lösöre och påståendet att änkan tvingat sin make att sälja huset passar inte heller in på definitionen. Det hade möjligen passat med brottsrubriken bodräkt, om hon själv hade sålt gården till sin son utan makens vetskap.
Nog vore det inressant att få se domstolens utslag.

MCMLVIII = 1958.
Ja, bodräkt verkar gälla stöld eller undanhållande av just lösöret i dödsboet och inte själva gården eller fastigheten.
Var finns domboksprotokollet, vi är nyfikna… AD har en hel del domböcker fotograferade.
Det här är inte lätt. Det är tydligen så att två mål behandlas på samma gång, bodräkt och försäljning av gården till Christinas, så heter kvinnan som är min mmm, son Axel. Vittnena säger sig ha sett Christina bära iväg på knyten med bl a mat och saker från hemmet till sonen och det skulle väl vara bodräkten. Detta hade pågått under ett antal år.
Denna Christina var min mammas mormor och mamma sade alltid att hon var mycket sträng och de hade stor respekt för henne.
Man nr 2 var tydligen svårt sjuk fysiskt, huvudet var det inget fel på säger vittnena, men Christina hotade honom med diverse hemska saker om han inte skrev på försäljningen av gården. Tyvärr är inte rättegångsprotokollet fullständigt så själva domslutet finns inte med. Förmodligen finns väl detta på Landsarkivet och jag får se om det går att få fram.
Bland vittnena finns mannens syskon som naturligtvis var intresserade av att få sin arvedel.

#7 Ja det var ett intressant fall, särskilt med tanke på att gården faktiskt följde med änkan från det tidigare äktenskapet och sonen var ju född inom det. Som det kan bli, när andra släktingar vill vara med och dela på kakan…
Sök Landsarkivet på nätet. Med lite tur har just det Landsarkivet en blankett att fylla i för beställning av sökning. Man kan "satsa" en viss summa pengar för arbetet, så blir det inte dyrare än man anser sig ha råd att kosta på uppgiften.