Lars Johan Stolt Larsson
Hej
Denna soldat Stolt Larsson är hart när omöjlig att finna. Jag har honom fram till 1900 i Västra Vingåker. Jag vore intresserad av hans döddatum. Har försökt att sida för sida i SVAR.s dödbok och SCB.s d:o men ej lyckats hitta honom . Nu hoppades jag på nya dödsboken-DVD men ej heller där har jag lyckats.
Lars Johan Larsson är född 1833-01-03. Som soldat 1854 har jag hittat honom och sedan följt honom fram till 1900.
Tacksam för förslag. Är det något jag har missat?

Är det den soldat Lars Johan Stolt f. 18330103 som år 1900 bor i Rökstorp, Stora Malms församling du menar? I så fall var han född i Västra Vingåker men bodde i Stora Malm år 1900.
Om det är han så finns han och hustrun i Stora Malms församlingsbok 1900-1904 på sid. 684. Hustrun Lena Stina Jansson f. 18321027 dör 19030323 i Rökstorp.
Lars Johan bor kvar i Rökstorp tills han år 1913 flyttar till Lövåsen i samma församling.
Jag hittar dock inget Lövåsen i ortregistret för Stora Malms församling i församlingsboken 1912-1921 som omfattar fem volymer på totalt 2028 sidor, lite mycket att gå igenom sida för sida för att hitta detta Lövåsen.
Han levde dock år 1913 och kommer vi bara på var i församlingsboken "Lövåsen" finns så kan vi säkert finna honom och gå vidare.
Om Stolt är hans soldatnamn kunde han ej behålla det när han blev avskedad= inte var soldat längre. Det kan ju också vara så att hans födelsedag är felaktig. Hade han några barn? Han kan ju ha flyttat till någon annan eller fattighuset. Eller finns ej i dödboken eller finns som Lars Larsson?

Han står som "afsked." soldat Lars Johan Stolt i församlingsboken 1912-21 sid 879.
Har googlat lite på Lövåsen + Stora Malm och kommit fram till att det tydligen var ett ålderdomshem någonstans i närheten men hittar det inte i församlingsboken.
Nej, han finns inte i dödboken 1901-2009 eftersom Stora Malms församling inte är registrerad i den.
8 oktober 1914 dog Lars Johan Stolt i Maramasmus Senilius, 81 år gammal. Boende på Lövåsen i Stora Malm.

Tjusigt!
Var i församlingsboken 1912-1921 hittade du Lövåsen?
Marasmus senelit = ålderdomsavtyning.
För hustrun som dog 23/3 1903 finns ingen dödsorsak angiven.
Jäpp, då har vi löst detta.

Ja, jag säger det igen och igen. Tackar svenne, du har lagt ner oerhört mycket tänkande och arbete - Jag tycker jag har forskat länge både hit och dit - men ibland går tankarna inte dit man vill.
Man ska ju inte ge sig, men när inga ideer kommer upp i huvudet så tar man till denna hjälp och det vill jag tacka för.
Detta är Curt Larssons farfars far . Curt går i min forskarcirkel och är en duktig forskare själv men denna knut har varken jag heller han kunnat lösa. Han kommer att bli mycket tacksam.

Naturligtvis gäller deta tack även Yred3, undrar var hittade du Lövåsen- men något ska jag väl göra oxå, jag letar i lövåsen efter dödstillfället. Tack

Nu när jag fick dödsåret hittade jag naturligtvis honom, hm, gick baklänges kan man säga. Skönt att hitta.
Marasmus senilis mycket riktigt var dödsorsaken.
Jag kollade i dödboken i Genline 1898-1920. Årtalen var stort skrivna, så det gick att bra ktr. 33. Eftersom jag var osäker på namnet om han hette Larsson eller Stolt. Det stod att han bodde på Lövåsen i dödboken. Men jag tittade aldrig i någon Hfl.