Vad heter denna gata?
Jag har nu äntligen hittat Maria i den första församlingen i Stockholm, men vad heter gatan hon bodde på. Svårt att tyda, jag läser det som Norrtullsgatan eller nåt liknande. Den tillhör i alla fall Jakobsförsamlingen i Stockholm.
Finns det nån här som har tillgång till mantalsuppgifterna? Då vore jag tacksam om jag kunde få hjälp med vad hon jobbade med.
Alltså namnet är Maria Charlotta Andersson, också inskriven som Maja Lotta. Hon föddes 23 apr 1834 i Linde och flyttade 1857 till denna gatan i Jakobsförsamling. Där bodde hon tills 1859 då hon flyttade till Adolf Fredriksförsamlingen. Jag vet att hon var Piga eller Jungfru vilket som det finns båda benämningar i hennes uppgifter. Men var jobbade hon 1857?

Nej, Norrtullsgatan låg vid denna tid i Adolf Fredriks fs, fr om 1906 tillhörde gatan Matteus fs. Om det är Jakobs fs som hon flyttade till år 1857 så är adressen mer troligt Norrlandsgatan.

Det är hfl för Jakobs fs som du ska söka i. Dessa finns för åren 1857-1859 hos SVAR.
Norrlandsgatan avsåg följande kvarter; Hästen, Norrmalm, Torsken, Kvasten, Skären, Oxen Större, Jeriko, Villman, Sumpen, Svarven, Bocken, Kåkenhusen, Österbotten. Norrlandsgatan Nr 5 bör ha varit Kvarteret Hästen.
Tack så mycket!
I HFL finns inte en enda kvarter av de som du skrev här. Nåt är på tok. Kan det vara att den är indelat i Johannes en och Jakob en annan?
Nu har jag hittat henne. Norrlandsgatan var det. Tack så mycket.