Karl* Ernst Karlsson
Min morfars far Karl* Ernst Karlsson född 1872-12-10 i Ljungby 12, Ljungby (H) Flyttade enligt mina noteringar till USA 1892. Han dog och är begravd i USA, i Two Harbors, Lake County, Minnesota 1921-08-08.
1897-12-03 gifte han sig i Ljungby (H) med Ida* Sofia Johansson född i Ölvingstorp, Ljungby 1873-02-21.
De fick 6 barn födda mellan 1898 och 1904, däribland min morfar Harald* André Karlsson född 1900-03-17 Ljungby 8, Ljungby.
Min morfars far lär ju enligt all logik varit hemma i Sverige för att "tillverka" sina 6 barn. Annars hade väl den som fört kyrkboken reagerat kan man tänka? Har någon av er tillgång till något register som kan ge oss mer uppgifter om när min morfars pappa var hemma i Sverige och inte?

Det syns inget i kyrkböckerna om emigration förrän 19070118, då han får attest till Nordamerika. Kommer sedan åter 1918-11-05 för att resa ut igen 19190501, i samma veva som resten av familjen flyttar till Kalmar stad.
Det framgår av passansökan i USA att han reste från Kalmar den 18 januari 1907 och att han blev amerikansk medborgare. Han är smed, precus som hemma, och på sin passansökan skriver han att han avser resa tuill Sverige, stanna fyra månader för att sedan återvända till USA med sin familj. Finns brev som visar att det tydligen uppstod något problem för han måste visa att han har familj. Han har tydligen bett frun komma över med familj, men hon har vägrat. Sägs också att han måste resa till Sverige för att kunna sälja egendom.
Finns bild på honom också.
Några av Karls syskon reser till Nordamerika innan han reser över.

Uppgifter om resorna finns iSE/VALA/00228 Ljungby AIIa:4 (1905-1921) Bild 167 / sid 434
I SE/VALA/00228 Ljungby AI:32 (1881-1890) Bild 321 / sid 313, SE/VALA/00228 Ljungby AI:33 (1890-1894) Bild 337 / sid 316, SE/VALA/00228 Ljungby AIIa:1 (1895-1904) Bild 396 / sid 386 finns han i Sverige.
Uppgifterna från passansökan är från Ancestry.com
Tack för hjälpen med uppgifterna! De var till mycket hjälp.
Min mamma har varit nere i trakten på en "nostalgihelg" med sina syskon och de vill gärna ha snabba svar så jag slängde ut min fråga i båda forumen.
En lite dum fråga kanske.
Det finns ancestry.com och ancestry.se
Om jag vill bli medlem för att leta efter bilden på min morfars far, vilken rekommenderar ni att jag väljer?
Vare sig min mamma eller hennes syskon vet hur han såg ut. Det finns några blandade foton i ett album, men de kan ju inte avgöra om han finns med, så detta foto skulle ge mycket!
Kan också passa på att berätta att de var i Ljungbyholm nu i helgen och fick träffa den nuvarande ägaren till min morfars barndomshem. Mamma fick även kontakt med en släktforskande granne intill och fick värdefulla uppgifter av henne.

Jag vet inte exakt vad som finns i de olika abonnemangsformerna men bilden är hämtad från "U.S. Passport Applications, 1795-1925"

Det finns en intressant uppgift i ett indexregister avseende ansökan om medborgarskap. Först en ansökan som ser ut att innehålla uppgifter om Karl och sedan en där hans fru nämns. Vad kan det betyda?
Minnesota Naturalization Records Index, 1854-1957
about Karl Ernst Karlson
Name:
Karl Ernst Karlson
County:
Lake
Reel:
2
Code:
25
Volume:
2
Page:
151
Minnesota Naturalization Records Index, 1854-1957
about Karl Ernst (Mrs. Ida) Karlson
Name:
Karl Ernst (Mrs. Ida) Karlson
County:
Lake
Reel:
3
Code:
33
Volume:
5
Page:
6

Fatst det kanske inte är så konstigt, eftersom hustruns namn redovisas på ansökan i vissa fall, har jag lärt mig precis nu
Många tack för bilden!!!
Det finns några få foton i ett album som ser ut att vara tagna i USA, men vi har inte kunnat avgöra om han varit med på någon av dem,eftersom ingen vetat hur han såg ut. Tills nu.
Återigen tack för informationen och hjälpen!