Amerikasläkt
Tidningen "Världens Historia" har i sin serie om släktforskning nu kommit till del 4 - Hitta dina släktingar i USA.
Här i Proveniens kommer vi en tid framöver att diskutera just Amerika-släkten. Ni kommer efterhand att hitta en serie artiklar som berättar om utvandringen och om hur du kan hitta dina egna släktingar "over there".
Introduktionen hittar du här.

Kul med ett nytt tema. Jag har flera släktingar som utvandrat, men hitills har jag bara forskat fram på en sida, där jag även funnit begravnings platserna i USA.
Där var det lätt då jag hade historien och namnen samt vart de tog vägen helt klart innan jag började, på andra sidor är det svårare då jag bara har vaga spår som "en av syskonen utvandrade, det fanns en bild på honom som jag sett", då är det svårare och källorna ska gås igenom när jag har tid.
Skulle vara kul att se hur lätt eller svårt det är att följa spåren.
MVH
Lena-Maria
Vad ska man ha som signatur tro?
Jag har ganska precis börjat själv med "mina" utvandrare. Mina första intryck är att det är ganska svårt. Det finns många med snarlikna namn, och man måste ge större utrymme för felstavningar än man behöver i svenska handlingar.
Samtidigt känns det väldigt spännande. Förhopningen är ju att hitta levande anhöriga "där borta". Den jag funnit mest information om fick inga barn…

Jag har letat amerikasläkt sedan i slutet av 90-talet och har nu kontakt med cirka 20 stycken, enbart på min mormors sida. Varje helg har vi en sorts mail-ring, vi gruppmailar varandra om vad som hänt under veckan och i somras var jag över där och hälsade på.
Ett tips jag kan ge är att leta på internet. En av mina släktingar i USA hittade jag genom att leta på min mormors födelseort (Ignaberga) och ett "släkt"-namn (Tykesson). Hans hemsida poppade upp med min släkt. Jag hade lite uppgifter jag kunde ge honom OCH rättelser och han har ett gammalt foto på sin farfars far som är intressant.
#3 Fantastiskt! Det är något sådant jag hoppas på också.
Jag kan tänka mig att det underlättar mycket om några ättlingar till amerikasläktingarna själva har släktforskat. Jag tycker det skulle vara jättekul att få redogöra för min forskning för intresserade amerikaner.
Eftersom du ligger flera år före mig - som precis börjat efterforska amerikasläkten - har du säkert många tips att ge!

Man kan börja med att fråga släkten här hemma. Kanske har de en aning om var utvandrarna bosatte sig eller till och med en gammal adress.
Nu har jag inte gått via de "vanliga" kanalerna utan har haft mycket tur. på min mormors farfars sida hade de ett lite ovanlig efternamn som det inte fanns så många av i den amerikanska telefonkatalogerna på nätet (Whowhere.com och switchboard.com). Men innan det hade jag skrivit till en släktforskarorganisation i den staden där mormors farfars bror utvandrade till och en mycket trevlig man letade upp huset släktingen hade bott i och gravplatsen och dessutom hade hade han hjälpt en släkting till den kvinna som gifte sig med min släkting i Usa att hitta avkomlingarna. så jag fick adressen till de släktingarna här i sverige som kunde ge mig ytterligare uppgifter.
På min mormors mor sida hade jag turen att mormors moster, som var lite av en samlare, hade en gammal adress liggandes som jag sedan skrev till. Och den släkten i USA är stor!
Men internet är ett bra sätt. Det finns många amerikanska släktforskarföreningar som har sajter på nätet och vet du var din släkt bosatte sig kan du se om det finns någon organisation för just det county´t. Ibland kan de ha en sida där man kan efterlysa släkten eller tips på fler sajter.
Bra tips!
I mitt fall så tror jag ingen släkting idag vet något. I de sökningar jag gjort så är problemet att efternamnen är vädigt vanliga (persson) eller inte är helt ovanliga (holmberg och lundqvist). Sedan vet man ju inte - de kan ju mycket väl ha taigit sig ett mer engelsk-klingande namn.
Jag undrar också hur stor Tillförlitlighet? man ska ge de olika "Census". Ska man ta ålder och födelseår för säkra?
Jag har uppdaterat länksamlingen med länkar för "amerika-forskning". Jag tar gärna emot fler tips!
Arbetar sedan fyra år med att kartlägga emigrationen från två socknar i norra Bohuslän. Idag har jag dokumenterat drygt 1.100 resor företagna av personer från dessa socknar.
För ett par månader sedan fick jag en kartong med brev, ca 200 brev och annat smått och gott. Dessa brev var korrespondens mellan en man från trakten, som tillbringade mer än 25 år i USA, och hans släktingar i USA. Fantastisk information om vad man arbetade med, hur samhället fungerade och inte minst hur släktingarna levde och var i USA man hade hamnat.
Gjorde i höstas ett besök i USA för att dels hälsa på släktingar samt att ta mej till en liten stad i Colorado som heter Silverton, ligger i San Juan county i sydöstra hörnet av Colorado. Flera släktingar och emigranter åkte till denna stad för att arbeta i silvergruvorna. En del lyckades ganska bra och kom hem med lite pengar medan andra råkade illa ut i gruvorna. Besökte kyrkogården i Silverton för att lägga blommor på mina anhörigas gravar.
Hej alla!
Och grattis Anders tlll en fantastisk sida! Har barar kikat in förrut men kunde inte låta bli att bli medlem. Fantastisk artikel. Tycker att jag har fullt upp med att ta hand om alla inkommande efterlysningar fr Scangen, Rötter och andra "privata" sidor, men va sjutton, lite till kan inte skada. Dessutom så finns här så mycket godsaker som inte direkt rör släktforskning - mitt största intresse just nu - utan rör vid all sorts proveniens. Och ett "historiefreak" är jag rent generellt. Bestämde mig faktiskt imorse (brukar aldrig ta några större beslut på morgonen och aldrig på en måndag) Men denna morgon då jag står och väntar på infrusna pendeltåg, bestämmer jag mig för att skapa en sida om Farstorp. Den skall dedikeras min far, lille pågen Rune, med rötterna där som aldrig fick se hela sitt släktträd bli klart) Jag vill också fylla sidan med historia och fakta om orten under de senaste 5 århundradena. Allt som kan tänkas vara intressant för en släktforskare. (Och tänk om man kunde få göra en internetupplaga av Wagnérs bok om Farstorp och få publicera Sigurd Svenssons historier…!)
Betr. Amerikautvandrare så har jag själv ett par nötter att knäcka. En av dem är min mm m bror som utvandrade enl. hfl under 1888. Han var född 1861, smed fr Billeberga, men utvandrade fr Rönneberga. Och i hfl har man lagt till en not år 1932 om att han dött i Amerika 1908…Inget spår av denne Nils Peter Ahlström har jag. Ingen levande släkting som vet något. Skulle så gärna vilja veta hur han hade det där borta och om han fick en familj. Sen har jag ett "gäng" till. En Frisk fr Småland och två Alm, min morfars farbrors barn. Men det är Nils Peter som intresserar mig mest, de andra kan vänta.
Ha en bra dag!
Susanna
Laila F, välkommen till Proveniens! Det här med breven låter ju väldigt intressant. Jag hoppas vi får höra mer om dem…
Jag har bara ett brev från "over there", men det ska jag återkomma till…
Susanna, välkommen hit du också! Jag föreslår att du startar en ny tråd (trådar?) med dina nötter så hoppas jag vi kan lösa dem. Tryck på "Skriv"!
Det är också kul om vi får höra mer om ditt Farstorp-projekt!
Här ett kort utdrag ur ett brev skrivet av Magnus Augustine, en av minautvandrade släktingar:
Salt Lake City, Utah, juli 1903
”Jag lämnade Chicago den juni kl 10.30 och ankom till Denver i Colorado kl 07.30 nästa morgon. Sen åkte jag med Western och Rio Grand Railway genom Klippiga Bergen som var värt att se för det hade jag aldrig sett förut. Ankom till Salt Lake 1.40 måndag.
Salt Lake City är en vacker stad. Gatorna är 125 ?? breda och det rinner vatten uti rännstenarna natt och dag och det kommer från bergen som är fulla av snö. Staden är vackert belägen och varje gata har en liten lutning så när det regnar så bliver hon ren. Så har vi det stora världsberyktade mormontemplet med Brigham Youngs bild på den högsta spiran. Ser igenom en kikare på staden han själv hade anlagt .Templet är en fin byggnad, den ståtligaste jag någonsin har sett. Den påbörjades 1853 och fullbordades 1893, så den var 40 år under byggnad.
De första åren måste de transportera sitt material tjugo miles från närmaste järnväg till Salt Lake City med oxteam. Salt Lake City är till hälften mormoner och den andra halvan är andra sekter.
Jag reste hit för hälsans skull. Jag har i de senaste åren plågats av magsmärtor så jag har varit nödsakad att lämna Chicago många gånger. Jag tror att klimatet här är vad jag behöver och om det var så väl så kommer jag att ta hit min familj. Jag badar några gånger i veckan ute i en ”spring” som kommer rätt från bergen och det gör mig gott.
Jag arbetar här som murare intill det stora templet, det är plenty av arbete här. Vi bygger en U.S. Postoffice här. Murare har mellan 5 – 5.50 dollar om dagen för 8 timmar. Här är många svenskar som jag hör talar det svenska språket.
Underbart Laila! Vilken god berättare han är…
Imorgon lägger jag ut nästa artikel i serien. Det blir alltså "Invandrarna".
Tack Anders!
Dessa brev är verkligen fantastiska. Ni skall få ett om dagen!

Angående om man kan vara säker på åldersuppgifterna i Census tror jag att man ska var lika försiktig som när man läser husförhörslängder här. Ibland stämmer det nog inte så bra. En släkting jag letar efter har säkert fått nytt födelseår för jag har hennes svenska uppgifter men ingen i SSDI är född på det datumet och året så nåt stämmer inte där borta i USA.
en del svenskar bytte nog efternamn och tog sig ett "ovanligare" tex Cedergren istället för Persson, Nilsson osv.
#15 Jo, jag har också utvandrare jag vet ska finnas men som jag inte hittar. Då undrar man:
- Hur mycket kan namnet ha stavats fel?
- Hur mycket har man ändrat namnet - har man ändrat även förnamn?
- Är åldern fel - avsiktligt eller felskrivet?

Tar man ett vanligt namn som Persson kan dessa var en del varianter: Parson, Pearson, Pierson osv.
En utvandrare som jag letar efter nu hette Nils Nilsson Linderblad men i USA heter han Nels eller Nelson Linderblad eller Linderblood. Han är särskilt intressant för mig för hans liv är verkligen spännande. Först försöker han lura sin före detta förmyndare här i Sverige sen när det håller på att uppdagas åker han och hans familj till USA där han har en Saloon i Princeton, Illinois sedan är han uten två gånger i amerikanska inbördeskriget som Yankeesoldat. sista gången han är med blir han tillfångatagen och satt i Andersonville, Georgia. Det finns en sökbar sida om man vill leta fångar där. www.itd.nps.gov
Man kan ju tänka sig att de svenskar som kom inte kunde så bra engelska så han som skrev ner uppgifterna uppfattade fel eller om man ville försvinna uppgav fel uppgifter.
Tyvärr tycker jag inte det fungerar så bra att söka med "jokrar" på Ancestry.

Min amerikasläkt vill att jag ska leta upp deras kusiner som de tappat kontakten med. Men fast jag vet föräldrarnas namn är det litt svårt att hitta rätt Ralph Anderson bland över 3000 stycken på SSDI. Faktiskt hade jag bättre tur på nätet då jag kombinerade flera sökord och hittade en artikel om hans son, från 1998. Så jag är bara 8 år bak honom istället för en 30-40.
Men man får inte ge upp. Att hitta släkten over there kan ta år.
Anders Har du försökt på Familysearch. Den är inte så bra som Ancesty (vad vet jag, jag söker bara på de ynka fria sidorna som finns på Ancestry) men ibland kan man hitta något.
Nej, av någon anledning har jag sällan använt Familysearch. Kanske dags?
Håller med de sista talarna. Ancestry är inge vidare för det funkar inte med "jokrar" - men hur skulle de kunna lägga upp det när de inte ens kan uttala våra namn. Soundex - som det låter - är helt värdelöst - iallafall för oss här hemma. Ibland tror man inte sina ögon! Nåväl. Vi får hålla till godo med undermåliga uppgifter och ibland helt felaktiga. Familysearch är inte så kul heller men man kan hitta lite där, om inte annat så referenser. Och sant är det nog att ibland passade man på att byta identitet helt och hållet på vägen över. Och varför inte? Hur kul var det att heta Persson eller Svensson eller något som ändå ingen kunde uttala, än mindre skriva. Mycket av immigranternas drömmar finns nog gömt i detta.
Utdrag ur brev från Magnus Augustine
1904 maj. Des Moines, Iowa
Icke något mera av mormonpoker? Icke flera vackra flickor av mormonrasen. I Salt Lake var de vackraste fruntimmer jag någonsin sett på grund av gott klimat. De var friska också och fina i sina dressingar. Jag lämnade där den 7 mars och stoppade i Denver två dagar. Jag besökte Herman Gustafsson och jag hade trevligt och jag stoppade också uti Webster City i Iowa.Jag var hemma två veckor, det var kallt, regn och snö. Jag har ingen lust till öst något mera. Klimatet i Salt Lake City gjorde mej gott . Jag var inte sjuk en enda dag och är framledes frisk nu. Klimatet här är icke något gott. Jag är förman vid US Government Building. Jag har icke hört något från onkel Paul sedan förliden sommar. Jag vill skriva till honom snart. Min familj låter hälsa dej.
Imorgon lägger jag ut nästa artikel - Nybyggarna. Sedan dröjer det en dryg vecka innan sista delen kommer lördag 4/2.
Anders!
Dina artiklar och den aktivitet de genererat är riktigt intressanta. Jag önskar jag haft tid att kommentera dem alla, men så har inte varit fallet. Jag har bara hunnit skumma av denna aktivitet. Det har varit mycket med nytt jobb och så. Jag hoppas att jag kan visa lite mer aktivitet längre fram
mvh/gurin
Gurin, tack! Du är så välkommen närhelst tiden och lusten infinner sig!

Vet inte om någon nämt detta tidigare men själv har jag fått kontakt med släktingar i Orlando Winter Park via en sida som heter http://www.genealogy.com/index_r.html Som medlem kan man göra inlägg och söka efter släkt.
Mvh Roger
Tack Roger!
Forumet finns med i Proveniens länksamling och är omnämnt i senaste artikeln!

Okey! Har inte följ med här på ett tag och orkade inte läsa igenom allt just nu men ni har verkligen legat i och skrivit om mycket intressanta saker:) får försöka beta av era inlägg undan för undan! Till dess Ha det! Mvh Roger
Tack roger! Att du fick kontakt med släktingar låter ju fantastiskt. Jag har flera förfrågningar ute, men inget napp ännu.

En dum fråga men har ni kollat på Ancestry´s message board ? Där finns efterlysningssidor på de olika delstaterna och county:n och för olika länder i världen bland annat Sverige. Har själv lagt ut några efterlysningar och fått svar.
Den sidan, kändisanorna och anträdsbyggandet är det enda roliga med Ancestry. Jag prenumerer inte så jag har begränsad tillkomst till den sajten.
Nej, Ancestry's message board har jag inte provat! Jag har bara testat Genealogy's forum.
Det verkar inte helt lätt… Måste man starta och administrera ett eget message board?
Jag hittade inget av intresse när jag sökte på Message board. Att ställa egna frågor verkade inte helt enkelt…?

Nix man behöver inte starta ett eget message board. det är lite trixit men man kan leta sig fram till det countyt/landet man vill lägga in frågan på men sen är det bara skriva. Om man vill ha kläm på message board får man nog sitta och trycka lite på de olika länkarna ett tag men annars är det inte så svårt.

Har varit inne och kollat. Man går in på Ancestry Community -Message Board. Sen är det nog lättast om man väjer Browse by … Location eller Last Name eller Other Topics.
om man väljer t.ex. Location - North America - Illinois - Bureau county så kommer det upp en lista på alla efterlysningar på bureau county Illinois. Ovanför efterlysningarna står Post new message. så det är inte så svårt.
Sverige har en efterlysningssida där amerikaner letar svensk släkt. Den är uppdelad som resten av sajten, i provinserna, så var och en av sveriges provinser har en efterlysningssida.
Tack anna, jag får göra ett nytt försök. Nu har jag ju en instruktion…

Jag förklarar nog lite virrigt så det är bäst att själv gå in och kolla och klicka sig fram.
anna, du har förklarat utmärkt! Jag har precis postat två inlägg!
(PS Tack för länkarna!)