Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 6948 ggr
Pedran2
0

Jenny Viktorias födelse

Jenny Viktoria Löfgren 1892-09-14, född enl vissa Hf i Forsa el Forssa, Gävleborgs Län. Kan inte finna henne där i någon födelsebok

I Svars folkräkning för 1900 finner jag familjen Carl Herman Erlandsson, Carl född 1857 med hela sin familj med 8 barn. Efter 2.a barnets födelse är alla födda i Uppsala och jag har hittat dem i födelseböckerna men se inte lilla Jenny för hon är född i Farsta Stockholm helt plötsligt. Vad har hänt här i familjen kan man fråga? Jag har även sökt Jenny i Uppsala domkyrkoförs födelsebok men icke.

Som hänvisning kan jag nämna SVARS bild id:80002597_00581 1899(1900) och sista spåret 80002612_00537 1906(1905)

Sedan har jag hittat Jenny V Engrelius i Sveriges dödbok, död 1985, har även hittat maken och en son där. Varför jag är intressserad av just födelseboken kan man undra, kanske det finns någon liten historia däromkring (som är lite spännande)?

Tacksam för ngn liten hjälp

chrissan
0

Dessutom har fadern (om han nu är det - det verkar som Jenny och 2 syskon är födda innan äktenskapet) två födelseår, här 1890:Post 4154660

Erlandsson, Karl Herman
f. dräng

f. 1854 i By (Kopparbergs län, Dalarna)

Ogift man, ensam i familjen

Personer utan stadigt hemvist, tillhörande församling.
Söderala (Gävleborgs län, Hälsingland)

Födelseort i källan: By, Falu l.

chrissan
0

1880 bor Carl Herman och syskon i Tuna, Uppsala län:

Erlandsson, Johan Hjalmar 1855 Barn Vallackare!!
Erlandsson, Karl Herman 1857 Barn
Erlandsson, Emma Wilhelmina 1862 Barn
----------
Erlandsson, Josefina Mathilda 1852 Mor
(Barn), Karl Oskar Henning 1877 Barn

De är troligen resande, med det yrket. Alla födda på olika platser

chrissan
0

Men sedan bodde de kvar i Rickomberga (stadsdel i Uppsala):

18570402

Erlandsson, Karl Herman

Torgnygatan 7, Rickomberga

Död 2/10 1936.

Kyrkobokförd i Helga Trefaldighet (Uppsala län, Uppland).

Född 2/4 1857 i By (Kopparbergs län, Dalarna).

Gift man (25/5 1896).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Helga Trefaldighet, Uppsala kn (Uppsala län, Uppland)
Gottsunda, Uppsala kn (Uppsala län, Uppland)

Födelseförsamling i källan:
By (Kopparbergs län)

Källor:
DB, FS

18640928-140

Erlandsson f. Lövgren, Maria Gustava

Torgnyg. 7, Uppsala

Död 18/12 1955.

Kyrkobokförd i Helga Trefaldighet, Uppsala kn (Uppsala län, Uppland).

Född 28/9 1864 i Forsa (Gävleborgs län, Hälsingland).

Änka (2/10 1936).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Helga Trefaldighet, Uppsala kn (Uppsala län, Uppland)
Gottsunda, Uppsala kn (Uppsala län, Uppland)

Födelseförsamling i källan:
Forsa (Gävleborgs län)

Källor:
AR / DOR 52-60

chrissan
0

Du kanske redan vet vad som står på AF under resande (med bild):

Erlandsson

svenne
0

#0 Pedran, jag har skrivit ett svar på din fråga i Anbytarforum.

Cheyenne
0

Läst svaret på AF. Mycket snyggt svenne! Cool

svenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Tack!

Det blir en aning rörigt ang. detta eftersom samma sak diskuteras både här och på Anbytarforum men eftersom frågeställaren verkar besöka båda sajterna så fortsätter jag väl här.Flört

En rolig sak såg jag i Forsas födelsbok  2/9 1864 ang. Jenny Viktorias mammas, Maria Gustafvas födelse (Forsa C:7 bild 99, AD):

_Moder, pigan Magdalena Johansdotter från Norrige, Verdalens församl. och Skuggen.
_
Fadren som sjelf uppgifvit sig är Hofslagaren Lars Ericsson Löfgren ifrån samma ställe, båda vistande vid barnets födelse i Öfvernäs by under deras färd genom socknen.

Var de också resande, månntro?

Beträffande Carl Herman Erlandsson sitter han 1880 på straffängelse i Göteborg:

Post 1880-14-3-384
Erlandsson, Carl Herman
Vallackare
f. 1857 i By (Kopparbergs län, Dalarna)
Ogift man, ensam i familjen

Straffängelset
Nya Varvet /Göteborgs Karl Johan/ (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)

Registrerad födelseort: By Kopparbergs län

Han satt tydligen inne sedan 1878 för bl.a dråp och grov misshandel och blev tydligen överflyttad till Långholmen sedan och frigiven 1887, den filuren.

Pedran2
0

Tack så hjärtligt Svenne o Chrissan o alla som gett mig alla de här "mystiska" händelserna.  Jag tror att de var ett vandrande folk så att säga,  men till slut slog de sig till ro i Uppsala. 

på ett ställe i AF stod att dottern Emma var född i Kalsborg, Helga Trefaldighet? Jag tror nog bara att det blev felskrivet. Men vad gör det när jag fick mig till livs så mycket.

Jag är cirkelledare i släktforskning och en i cirkeln kommer att bli mycket förvånad och tacksam över allt "jag" har hittat.

Jag kommer att visa dessa sidor för honom givetvis.

TACK IGEN FÖR "UPPSTÄLLNINGEN" =att Ni är så hjälpsamma o kunniga -tur att Ni finns.

svenne
0

#8 Pedran, varför tror Du inte att dottern Emma var född i Karlsborg i Helga Trefaldighet? Enligt födelseboken C:7 bild 63 (Arkiv digital) var hon i alla fall det. Ganska logiskt eftersom fadern, Carl Herman Erlandsson bodde där just då och modern Maria Gustafva (som saknade kyrkoskrivningsort) var säkert inneboende hos honom.

Det kan givetvis vara fel men då är det källan (födelseboken) som innehåller felaktiga uppgifter men jag finner ingen anledning att ifrågasätta uppgifterna i det här fallet.

Yred3
0

Jag tycker att det står ned-komst-ort alltså att det var där barnet föddes Heliga Trefaldiga i Karlsborg.

chrissan
0

Han bodde i ett kvarter (gammal gård) som hette Karlsborg i Rickomberga by, Helga Trefaldighets församling, Uppsala. Det är landsförsamlingen i Uppsala, kallade tidigare Bondkyrko församling. Rickomberga låg då utanför centrala Uppsala och var ett ganska slummigt område, en liten by. Kvarteret finns inte kvar med detta namn, men fanns på 30-talet.

svenne
0

#11 Intressant. Det var nog säkert ingen gräddhylla han bodde på.

chrissan
1

Numera är det fint värre att bo där

svenne
1

Det brukar bli så att när husen i de gamla ruffiga arbetarkvarteren rivs eller totalrenoveras är det väldigt attaraktivt,  exklusivt och dyrt att bo där.

chrissan
0

Det som ligger närmast kameran (småhus) är en del av  Rickomberga år 1950 länk

Pedran2
0

Karlborg, var då? Trodde att det var Karlsborg i R län så därför min undran.

Det stämde inte med AD C:7, sid 63 för min del och jag har , tror jag, senaste uppdateringen på ADOline2Beta

Chrissan, det var intressant det där med fadern Erlandsson och boende i Rickombergatrakten.

Tackar

PS Jag försöker skicka en bild av Helga tref C:7.

Pedran2
0

Chrissan#

Bilden var väldigt intressant ,1950 då bodde jag inte där så nu är dett dubbelt intressant. Har du besökt Uppsala i nutid kanske, det ser helt annorlunda ut förstås. Fullt av hus både höga å låga. Byggandet går framåt som på alla andra ställen och ändå räcker inte bostäderna till t ex för studenter. Ja,ja lite om detta.

kanske vi hörs snart igen.

svenne
0

Volymen C:7 för Heliga Trefaldighets församling i Uppsala är inte paginerad, det finns alltså inga sidangivelser, därför anger man bild-nummer i kronologisk ordning i Arkiv Digital.

Jag tror säkert att du finner samma födelsenotis i AD om du går till bild 63 i volymen C:7.

MvH

/svenne/

chrissan
0

Jag bor i Uppsala och går hundpromenader i Rickomberga ibland

Pedran2
0

Jamen Svenne naturligtvis om jag väljer Uppsala domkyrko.

Chrissan/har jag gjort bort mig nu igen?/ Håller just nu på att kolla bå bilden, vad som är vad och försöker orientera mig. Åkte med räls-buss från Enköping ibland på gamla järnvägen men kommer inte riktigt ihåg var den gick efter Uppsala Ekeby?

chrissan
0

Det är svårt att orientera sig med dagens kunskap- det bör vara Luthagsesplanaden som ligger vid det stora fältet med hus bara på ena sidan. Den järnväg man ser går väl till Uppsala Norra och vidare till Centralen. Idag finns den vid Stabby tror jag, men större delen är riven.Biten närmast kameran, Luthagsledens (esplanadens) förlängning är ju bebyggd här, nu går större trafikleder rakt igenom.

Pedran2
0

#21 Chrissan

Vi får väl säga att den här frågan här till släktforskningen oxå.

Det intressanta fotot från 1950 Uppsala. Jag försöker fortfarande ibland orientera mig och nu undrar jag om du vet vad de stora skorsternarna som syns till vä i bild skall föreställa, kan det vara tegelbruket som låg (många säger i Vaksala o det kanske stämmer) vet du något?