Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1455 ggr
AndersE
2007-03-05 00:05
0

Publicera dig!

Som jag skriver i "Identifiering..." så har du som forskare mycket att vinna på att "våga visa upp dig". Genom att t.ex:

• publicera din släktforskning på en hemsida
  • skriva om din släktforskning på Proveniens, Anbytarforum eller andra forum
  • skicka in en fil till disbyt
  • ge ut en bok
  • se till att en journalist intervjuar dig
  • eller något annat fiffigt…

Jag har haft så mycket glädje av min egen "exhibitionism". Det har blivit ganska många människor som tagit kontakt med mig. Ofta har det lett till att jag kommit i kontakt med källor jag inte annars kunnat få tag på.

Senaste exemplet kom idag. En Ängelholmare fotograferade för länge sedan miljöer i Ängelholm som var på väg att försvinna. Bilderna finns på ett antal diabilder, men var på väg att slängas. En bekant till mig hade sett mina Ängelholms-vykort på nätet och visste därför att jag är intresserad. Så nu räknar jag med att snart få tillgång till dessa bilder för scanning.

Bilder som jag annars inte fått se, bilder som kanske slängts…

Så - publlicera er! Berätta om vad ni forskar om. Dela med av era fynd. Varför inte börja här - på Proveniens?

bildochfoto
2007-03-05 08:20
0

En blogg måste ju vara bra att använda då kan man ju kommunicera och fråga till exempel om människor på bilder mm…

AndersE
2007-03-05 17:49
0

#1 Allt som är sökbart på Google är bra!  ;-)

AndersE
2007-03-07 00:55
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag fått bilderna jag nämnde i #0. Underbara färgdia från 50-talet (?). Ett litet exempel bifogas…

mosterMimmi
2007-03-07 09:27
0

Vilken underbar bild, med bra skärpa. Vilken guldskatt, Anders! Visa gärna fler bilder, man blir ju så nostalgisk!

Alsterolle
2007-03-07 09:45
0

Underbart!

Tänk vilket värdefullt alternativ till alla kort på ofta okända "gôbber å gummer". Och färgbilder från 50-tal är väl inte alltför vanligt. Diastorlek ? 24x36 mm ? eller 9x9 cm.

AndersE
2007-03-07 11:14
0

Det är valig småbildsfilm - 24x36 - och totalt 30 bilder. Alla är på hus och miljöer som var på väg att försvinna.

Den här strängen handlar ju om något annat, så jag startar en ny.