Hjälp med silverstämpel
Hej
Kan någon hjälpa mig? med denna silverstämpel som finns på 6 st knivar -- E P AI liten krona se bif bild. Vore mkt tacksam för hjälp.
Hälsningar Jan-olof
Det verkar i varje fall inte vara svenskt…
Kan det vara danskt? Min svärmor kom från Skåne.
Herriot
Skall försök ta en bättre bild på kronan.Återkommer med annan bild.
Hej
Har fått ett svar från annat håll,det är tydligen nysilver. Tack för hjälpen . Häls Jan-olof
#6 OK, fick du veta något mer om stämplarnas betydelse?

Jag är inte säker på att det är nysilver. Som jag ser det står det E P A:J och en krona. Nysilver betecknas Al. Om det är nysilver ska det lysa gult på slitna ställen. Ta och kolla igen.
Man skall ju aldrig säga aldrig, men jag har aldrig sett en bordskniv med blad av silver. Materialet är alltför mjukt. Bordsknivar som är gjutna i ett stycke och försedda med stämplar på bladet är nog uteslutande av nysilver eller annan oädel metall. I matbestick av silver har man silverskaft och blad av stål. Stämplarna sitter då på skaftet.
Har kollat vidare och det lyser lite gult på slitna ställen(Skaftet)Knivarna är snare fruktknivar el liknande. Tack för hjälpen Herriot

EP står for Electro Plated -altså et tyndt lag sølv lagt på et basismateriale. Sandsynligvis messing, men kan være alpaca.
A1 skal bare sige at kvaliteten er første klasses - en selv defineret kvalitets mærke som intet siger. Kronen er kun for at det skal se rigtigt ud - den betyder ikke noget, men skal forveksles med rigtige sølvstempler.
#11 Intressant!

p for plet
og står der ikke EP for electroplated?
står der AP så husker jeg ikke hvad det står for men det er ikke sølv, men pletsølv - og electro plated er det også.
AP kanske kan betyda AlPacka, dvs nysilver.
Kan någon hjälpa mig? att tyda denna silverstämpel
GAP Kattfot ???? M6=1890
Vilket vapen eller vad står det före årtalet o stämmer årtalet?
undrar
chrispanna
#16 GAP bör vara Gustaf Adolf Pettersson, som stämplade i Göteborg 1882-1883 och 1888-1895. Brodern och dennes hustru har också stämplat senare.
En Göteborgsstämpel är vad jag vet ett G med krona över. Det kan jag dock inte få mellanstämpeln till…
Det syns inte så tydligt men det kanske kan vara GAB= Guldsmedsaktiebolaget?
Guldsmedsaktiebolaget i Stockkholm, tycker det ser ut som St:erikshuvud i stadssämpeln
Hälsningar Gnidde.
#18 0ch #19 Ni har säkert rätt. GAB har stämplat sedan 1868.
Det är ingen tydlig St Erik, men en möjlig…