Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettövrigt
Läst 3671 ggr
AndersE
0

Monarki och bröllop

Det stundande bröllopet har redan lett till en del diskussioner här på Proveniens.

I dagens Sydsvenskan skriver alltid läsvärde Per T. Ohlsson om vår syn på monarki med en del historiska tillbakablickar och även en föutsägelse om framtiden.

Länk till Per T. Ohlssons text

Vi har också frågat oss om detta är slutet på "ätten Bernadotte". Sådana frågor och en del andra besvaras i en intressant sammanställning på DN.

Länk till frågor och svar på DN

Andersdotter
0

I söndagsbilagan i SDS är där även några gym killar som vill ge tips till Daniel; Han ska inte bli någon toffel. Hör du det Daniel? Du ska inte vara någon toffel?

Glad

Leiper
0

Ja intresset för den här tråden är ju lite sval… men håll ut, snart är det över Kan själv tycka att det blivit för mycket, framförallt pga massmedias hysteriska rapporteringar, korkade rubriker osv, knäppa souvenirer (disktrasa, tatuering m.m..?).

Men i övrigt så är jag mest fascinerad av alltihop, jag tror inte monarkin kommer att gå under av det här, snarare tvärtom. Det blir ju ännu mera folkligt, när Daniel kommer in på riktigt, liksom där tronföljarna i det norska och danska (samt Holländska) kungahusen gift sig med "ofrälse".

En annan historisk detalj är att det är länge sedan vi hade en inhemsk blivande drottning, ingen av hennes anmödrar på de senaste 200 åren har ju varit svenska, eller ens att det nu blir ett bröllop för hennes som kvinnlig tronföljare, det är väl det första i historien, om man räknar drottning Kristina eller Ulrika Eleonora (drottning Margareta på 1300-talet var ju "egentligen" från Danmark…)

Nej, för min del har jag inget emot monarkin, jag tror nämligen att alternativet vore sämre. Att kungahuset idag står helt utanför det politiska (som sköts helt demokratiskt av folkvald riksdag och regering) är en bra lösning. De är till för alla oavsett partitillhörighet och ska representera landet i officiella sammanhang. De har knappast bett om det (där är det tvärtom), men sköter det väldigt proffsigt, som jag ser det iaf. Massmedia (och andra) må ha en annan syn på saken…

Gnidde
0

Håller fullständigt med dig Leiper. Grattis till Victoria & Daniel Glad

Hälsningar Gnidde.

Andersdotter
0

Bröllopet - Det var det bästa på riktigt länge.

Den nya öppenhet som visades i samband med bröllopet är precis vad som behövs för det Svenska Kungahuset. Hoppas detta håller i sig. Jag tror det är ett måste i framtiden att "folket" bjuds in och kan ta del av kungahuset och deras medlemmar på ett mycket större sätt än tidigare.

Den valda linjen "att alla ska vara delaktiga" hoppas jag vi får se mer utav.

AndersE
0

Ja, det var ett fantastiskt väl genomfört evenemang. Allt verkar ha fungerat till 100 % - t.o.m. vädret!

Trevliga tal lyckades alla prestera också.

Leiper
0

Jag var på stan den 19 juni… Först träffade jag en kompis och käkade lite uppe vid Mosebacke, sen gick vi bortåt Katarina kyrka och hamnade på en bra plats ovanför stadsgårdskajen där vi såg och tog kort på alla båtar som låg på parad, även den avspärrrningen med några Stridsbåt90 som låg strax utanför  stadsgårdkajen, snyggt uppradat i spärrlinje.

Sedan gick vi neråt Slussen och fortsatte ner mot Gamla stan, där vi väntade på min pappa som skulle komma dit. Redan då (ca kl 15) var det otroligt mycket folk upp och ner i den T-banan, så det märktes tydligt på vilket intresse (åtminstone nyfikenhet) det var…

Sedan gick vi bortåt och hamnade vid Mynttorget (vid Slottet/Riksdagshuset) där vi sneddade över gräsmattorna och genom folkmassorna mot Gustaf Adolfs torg. Det var tvärstopp så jag och min kompis vände och gick tillbaks runt Riksdagshuset mot torget, där vi fick en ganska bra plats vid torget ändå, mot en storbildskärm vid Operahuset.

Där stog vi ett tag och tittade och hörde alla jubla förtjust då det lyckliga paret sa ja till varandra osv. Min pappa kom också dit sedan, innan vi traskade via Gallerian för en vätskespaus, mot Kungsträdgården. Där var det lika trångt och helt fullt emot gatan där kortegen skulle komma, så vi gick vidare…

Efter en viss (närapå hysterisk) trängsel kommer vi sedan fram till Sergels torg där vi får en oerhört snabb och kort glimt av kortegen (det gick mycket fort), men jag lyckas ändå fånga lite av det på bild… Jag och min pappa lyckas sedan ta oss ner i t-banan i trängseln efteråt, och snabbt åka hemåt söderöver, och tittar på resten via SVT.

Puh, det var 4 timmar spännande upplevelse bland närapå 500.000 andra personer, och det anmärkningsvärda var att det trots allt var så lugnt och trevligt hela tiden. Polisen har inte rapporterat någonstans anmärkningsvärt eller störande, alla verkade vara helt enkelt glada och nöjda med vad de fick vara med om… En fin upplevelse jag inte skulle vilja vara utan, för det handar ju om mina skattepengar också, och jag tycker jag fick bra valuta för dem..! Cool

Andersdotter
0

Ja visst får man det, 17sek/pers/år är vad vi betalar för vårt kungahus, det gör jag gärna. Det var en fantasisk dag att följa. Vilket minne, härligt Glad

AndersE
0

Tydligen heter prins Daniel i alla fall Bernadotte nu, med Westling som mellannamn.

Länk till DN