Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 4681 ggr
Phryxe
0

Ancestry.com köper Genline

… enligt EOGN.

AndersE
0

Intressant!

Mitt abonnemang på Genline har ganska precis gått ut. Undrar om jag ska vänta och se om jag kommer åt det via ancestry…

Phryxe
0

Som sagt, man undrar vilka praktiska konsekvenser detta får. Man får förmoda att Genline på sikt kommer att integreras med Ancestry's sajt.

chrissan
0

Det vore ju olyckligt om man överger sökprogrammet för en integrering. Då måste man söka via sajten och det blir inte bra. Överhuvudtaget är jag tveksam till stora sajter med ensamrätt när det gäller även icke-amerikanskt material

svenake
0

#1   Instämmer med Chrissan.  - Men man kanske kan komma åt Ancestry via Genline.   Glad

Yred3
0

Jo, för min del vore det ju alladeles förträffligt om det blir så att jag genom mitt abbonneman kommer att kunna använda Ancestry. Eftersom jag fortfarande efter mer ä 10 år ej vet vad som hande min farmors far och hans bror.

chrissan
0

Jo, vi får se. Jag som länge haft trogen kund rabatt (en av de tidigaste medlemmarna) undrar förstås om de kommer att höja priset och göra det krångligare med betalning

Jerlerup
0

Tur att jag inte förnyade mitt Ancestry abonnemang då.

:)

Ska bli intressant att se vad detta kan ge för resultat!

Konkurrensen tätnar i Sverige. Samtidigt såg jag nyss Arkiv Digitals senaste uppdatering. MASSOR av domböcker och annat trevligt. Och Svar har börjat lägga ut alla militära rullorna.

Yred3
0

Angående AD. Jo. det är helt otroligt att man kan läsa gamla bouppteckningar på sina anförvanter eller vad man nu ska kalla det. Vissa personer (till mig närstående) säger att man slutar vara släkt vid kusin ungefär…..

AndersB
0

Man kan fråga sig varför de valde Genline och inte Arkiv Digital? Bjöd för lågt?

Yred3
0

En gissning är att Genline har kommit längre dvs att de har fler kyrkböcker tillgämgliga. De kanske köper AD också senare, man vet aldrig.

swemah
0

En annan gissning är att de som sitter i Genlines styrelse är mer affärsmän än genealoger och förmodligen ser mer till det som är "industriellt riktigt" för att citera styrelseordförande Rundin (som bland annat startade och drev Auto-Tank som senare såldes till Ericsson).

Yred3
0

Jaha, det kända jag inte till.

torsbo
0

Och sen har nog inte Ancestry haft förväntad framgång med sin svenska sida, och då är väl Genline attraktivt med sina 17000 abonnenter.

Genline å sin sida kanske tyckte det kändes tryggt med Ancestry i ryggen när AD snart täcker hela landet och dessutom har så mycket mer material.

swemah
0

Det finns ju 53 miljoner orsaker (kronor alltså) och det hade tagit lång tid att få ihop den summan på vanliga vinster från verksamheten.

Pedran2
0

HEJ ALLA

Klart man undrar hur det blir med Genline/Ancestry.

Jag mejlade och frågade Per Norberg på Genline och fick till svar att "en extra bolagsstämma kommer att hållas den 15 juli 2010 för att köpet skall kunna genomföras. Efter stämman kommer mera information att lämnas  för framtiden, men abonnemangen på svenska kyrkböcker kommer naturligtvis att finnas kvar".

Då tolkar jag det som att, de som har ett långt abonnemang tecknat kommer att kunna fortsätta med detsamma.

Hälsn Elsy S