Dödbok version 5 och 6(!)
HD skriver om nästa version av dödboken. Det blir en CD som ska vara klar till släktforskardagarna i Örebro.
Man skriver också om version sex och där finns det nya planer.

Och om Rötters Vänner (får man nämna det här?) som kommer med mer innehåll framöver
#1 Ja, just det! Jag tror det är rätt väg att gå att locka fler att bli Röttervän, genom att ge mervärde.

Att göra SDb 6 till en betaltjänst tycker jag låter tveksamt. För att kunna titta i boken måste man ju ha tillgång till Internet, vilka man kanske inte alltid har överallt.

#3 Håller med om att en skiva skulle vara bättre för mina behov eftersom jag inte alls är uppkopplad jämt.
Om jag nu skulle vara det så håller även andra initiativ på skapar register till kyrkböcker som förmodligen kan bli konkurrenter till SDB6, vilken väljer vi då?
Jag behöver se hur de utformar den nya tjänsten och tänkt kostnad för att bedöma om den kan vara intressant för mig.
Tror att en skiva är bättre. Annars skenar kostnaderna iväg för den som behöver leta mycket och länge. Sekretesen och överenskommelser om publiseringen är väl inte heller utredda??
Hälsningar Gnidde.
Man kan ju vara med i Rötter även om man inte behöver använda någon dödskiva. Jag tycker att det skulle vara bättre med en CD.

Förhoppningsvis är väl inte sista ordet sagt ännu. Mycket kan ju hända innan Sveriges dödbok 6 publiceras, t ex kan ju släktforsakarförbundets styrelse vara helt eller delvis utbytt. F ö kommer inte femman att vara en CD, det behövliga utrymmet kräver en DVD.

Trist att Stockholms församlingar och Kronobergs län. där jag har många anor, inte är klara. Hade sett fram emot det.

Nackdelen med DVD/CD kontra en åtkomlig databas är att den första inte uppdateras med rättelser eller tillägg. En databas blir med automatik mer levande (om den uppdateras).
Beträffande kostnaden så kanske det blir billigare med en databas än att behöva köpa en ny utgåva vartannat/vart tredje år.

Min första tanke som dök upp när jag läste om en eventuell databas var, usch då nu kan jag ju inte nyttja den när jag är på landet, för där finns det nämligen inte någon internetförbindelse. Jag får vara glad om jag har täckning på min mobil…
Andra tanken var hur skall de släktforskarföreningar som har en egen dator med förbundets och andras olika cd skivor installerade som till gång till sina medlemmar fixa en databas när man inte har något internet…
Tredje tanken var att det trots allt kanske inte är så dumt med en databas. Men denna tanken har jag inte funderar klart på ännu…

Och har man inte internet så har man inte AD, Genline, Svar's databaser osv heller, vilket ju inte gör situationen bättre, men som kasnke visar varåt vi är på väg. Det kommer säkert fler av den typ som nu kallas molntjänster, där du kopplar upp dig mot nätet. Och har man inte Inetrnet så har man inte Proveniens, kan man över leva utan denna … :-)
#12 Jag tror också att det blir alltmer sällan man inte är "uppkopplad" och att mycket utveckling går denna väg.
Du behöver varken programvara eller hårddiskutrymme, allt nås på nätet.

En minut efter att man har startat datorn är man inne på nätet, man är uppkopplad automatiskt till internet hela tiden.

Om det finns bredband alltså! Fast finns inte överallt (Telia lägger ned kopparledningarna nu) och mobilt har urusel täckning eller ingen alls på många ställen. Företagen verkar satsa mest på Stureplan, inte landsbygden

Annars verkar Telias 3G nät funka väldigt bra på de flesta ställen.
Har förutom den stationära burken en laptop med mobilt internet (3G) och det funkar hur bra som helst och var som helst med Telias mobila internet.

Jo, jag har Tele2 som är samma nät. Men det finns "hål" överallt i Sverige där ingen täckning finns, alternativt väldigt dålig. I torpet i Bollnäs går t ex bara Telia GSM, så det går sakta, sakta…..18 km utanför Uppsala, på vårt hus går det med nöd och näppe på 3G, men inte fort direkt. I Motala är det också långsamt på 3G och den vill helst slå över till GSM då och då. och det finns fickor i närheten där inte telefonen funkar heller. I stora delar av Norrland går det inte alls.
Jag gillar CD/DVD för hittills har sökmöjligheterna varit fler och bättre och så går det fort
Artikeln i HD uppdaterades några dagar senare sedan Roland Classon intervjuat även Carl Szabad om hur det går med Dödskivan v.5.
OT: jag har precis skaffat Telias bärbara bredband, och det fungerar riktigt bra i östra Värmlands regnskogar, där min mobil med Telenor inte alls vill vara med, så jag är glad! Ibland trillar det ur inomhus, men ute på förstubron går det då bättre.