Kunglig arvinge?
I Aftonbladet idag fick jag ögonen på ytterligare en fantastisk historia från teamet bakom dokumentären "Blått blod" som börjar visas snart…
Det handlar om en påstådd ättling till Oscar II, vars far uppges vara uä son till kungen och dess älskarinna Marie Friberg. Efternamnet som förekommer är Ekstam och på wikipedia finns uppgiften att han är son till teaterchefen Nils Theodor Ekstam. Men där är det nåt knas… (förutom att den idag levande personen är adopterad förståss, och därmed inte delar DNA med kungahuset).
Teaterchefen Nils Teodor Ekstam sägs i wiki-artikeln vara född 1893 på Lidingö, och död 1946. Vid en sökning på www.hittagraven.se påträffas han, men i samma grav finns en grosshandlare Per Emanuel Kurt Ekstam död 1893 samt en Augusta Karolina död 1897. Dessa tolkar jag som hans föräldrar, samt att den Evy Margit som också finns där är hans hustru.
Mycket riktigt, i databasen Rotemansarkivet på Stockholms stadsarkivs hemsida finns sedan familjen där Per Emanuel Knut (inte Kurt!) och hans hustru Augusta Karolina Hultman har sönerna Knut August och Nils Teodor, som där är född 1889 i Johannes församling, och inte 1893 i Lidingö. Denne finns på 1920-talet som skådespelare, vilket då också troligen är samma som sedan blir teaterchef.
I wikipedias artikel om Marie Friberg nämns att hon blev omgift 1891 med "Pascal d'Aubebard vicomte de Ferussac och denne adopterade de två pojkarna som utpekats som kungens barn", vilket då inte alls kan stämma med den familj Ekstam som finns i kyrkböckerna fram till 1897 då modern dör och Nils Teodor flyttar till Lindesberg där han står som brorson till gruvföreståndaren Fredrik Gabriel Teodor Ekstam vid Stripa gruva (enl SVARs folkräkning 1900) och återkommer Sthlm 1920 därifrån.

Ja, det känns ju inte helt vattentätt. Aktrisen Wilhelmina Maria "Marie" Friberg, född 5/1 1852 (Stockholm), finns för övrigt i Rotemansarkivet under totalt 9 poster. Hon bor de första åren, efter införandet av Rotemanssystemet, med sin mor och bror i Klara fs på några olika adresser.
1885-1892 bor hon i Hedvig Eleonora fs med två pigor och den ena pigans son (men han blir legitimerad då modern gifter sig med hans far). Fastigheten Marie bor i under dessa år ägs av ett Medicinalråd Fredrik Johan Björnström och ligger på Grevturegatan 24, inte på Kungsgatan 51 som det påstås i artikeln i Wikipedia.
Någonstans mellan 1892 och 1896 är Marie obefintlig men dyker upp igen 1896-1897 med notering om att hon gift sig i Paris med Edvard Leman vilket då ska ha varit hennes andra make.

Därimot kan man fråga sig hur det egentligen ligger till med Grosshandlaren Per Emanuel Knut Ekstam och Hårfrisörskan Augusta Karolina Hultman.
Sonen Knut August Ekstam föds enligt uppgift i Maria fs den 3/12 1878. Han återfinns dock inte i Rotemansarkivet förrens 1890 då han inflyttar med föräldrarna Jakobs fs från Hedvig Eleonora fs.
När han föds år 1878 är Per Emanuel Knut Ekstam ogift och bosatt i Jakobs fs och Augusta Karolina Hultman är också ogift och fortfarade hemmaboende hos sin mor och då troligen bosatt i Hedvig Eleonora fs.
P.E.K Ekstam och A.K Hultman gifter sig enligt notering i Rotemansarkivet någon gång under 1882-1883.
Sen ska - som Leiper skriver - Nils Teodor Ekstam ha fötts i Johannes fs den 12/7 1889.
En kontroll av respektive födelsebok (Maria fs år 1878 samt Johannes år 1889) kanske skulle vara bra.

Det är lite märkligt med äldsta sonen Knut August Ekstam. Han föds enligt uppgift i Maria fs 1878, dvs drygt 4-5 år innan föräldrarna gifte sig. Men jag kan inte finna honom i Rotemansarkivet år 1878 och Maria fs är ändå registrerat och publicerat på SSA's hemsida. Det är som sagt var först 1890 han återfinns, inflyttad med föräldrarna från Hedvig Eleonora fs.
Modern Augusta Karolina Hultman finns under två poster i Rotemansarkivet (åren 1880-1883) och då är hon ogift och Knut August bor inte hos henne.

Jo, nu fann jag Knut August Ekstam. Han står som fosterbarn hos en familjen Eklöf från sin födsel 1878 fram till 1881 då han enligt notering:
"Aflemnades 1881-04-17 till Barnmorskan Schelin,B 24"
Sen finns en notering som säger "Anm.1885-09-08 Bo Lutternsg.12 A inom Rote 08"
Spännande Cheyenne, kan det vara så att sonen Knut August först blev bortlämnad till fosterfamiljen pga att föräldrarna (Ekstam?) inte var gifta, men sen flyttade till dem? Eller är även Ekstam en fosterfamilj tro?
Jag såg (i Rotemansarkivet) efter jag skrev det första att både han och brodern Nils Teodor flyttade till Lindesberg 1897, men det är bara NT som finns där i 1900 års folkräkning hos sin farbror gruvförvaltaren, och KA går inte att finna någonstans.

#5 Födelseboken för Maria fs bör ge svaret huruvida Kut August legaliserade i samband med Grosshandlare Ekstams vigsel med Augusta.
Knut August Ekstam ska ga emigrerat enigt uppgift i artikeln från aftonbladet. Nils Theodor Ekstam finns mycket riktigt hos sin fabor i Lindesberg med Guldsmedshyttan per den 31 december 1900 men brodern emigrerade innan årets slut (jag tror att förnamnet har blivit fel, Karl istället för Knut) och finns därmed inte med i folkräkningen 1900.
Emigranten:
Efternamn: EKSTAM
Förnamn: KARL A
Ålder: 21
Kön: M
Född: 1878/1879
Församling: GULDSMEDSHYTT
Län: T
Titel/Anm:
Utresehamn: GÖTEBORG
Utvandrdag: 1900 04 25
Destination: NEW YORK
Medåkande: NEJ
Källkod: 65:360:1453

Maria födelsebok:
Knut August
Föräldrar okända, struket
Grosshandlare Per Emanuel Knut Ekstam
ohh Augusta Carolina Hultman
vigde 7/7 1883. legaliserad 30/4 1888, bifogad lapp med erkännandet undertecknad av föräldrarna, bevittnad av präst och en A.L. Hultman
Föräldrarna är också tillskrivna som vittnen, tillsammans med hustru Eva Charlotta Eklöf.

Längst ut i boken står en anteckning om 9/9 1885, vet inte om det är flytt eller annat. Men det stämmer med datumet du fann tidigare Cheyenne.

Nils Teodor kan jag inte hitta i Jakob och Johannes födelsebok. Kan han stå på annan plats än juli?

Det är väl inte så säkert att Knut hamnade i USA, här från EmiLarsson:
Name:
Knut Ekstam
Place of Origin:
Guldsmedshyttan Stripa Gruvbolag
Record Date:
17 mar 1900
Database Name:
EmiLarsson
Archive Call Number:
75:1900:E46
Notes:
RESA AUSTRALIEN
Ship Type:
Skepp

Bort ville han, men var tydligen tillbaka igen senare, detta bör vara Knut:
Efternamn: EKSTAM
Förnamn: KNUT A
Ålder: 24 Kön: M
Född: 1878/1879
Församling: AMERIKA Län: US
Titel/Anm:
Utresehamn: GÖTEBORG
Utvandrdag: 1903 04 08
Destination: LEADVILLE COL
Medåkande: NEJ
Källkod: 72:461:4

Han har varit i USA 1900-1902, reser med Harold E Brundin, clerk som också ska till Leadville. Detta har man också funnit i Aftonbladet (dolkumentären)

Knut Augusts kompis, Harald Emanuel Brundin f i Lindesberg, bosatt i Insjön, Ål, kommer tillbaka 6/7 1904. Han tar sedan ut betyg för flytt till Folkärna, men kommer tydligen inte dit eftersom det anges att han saknar betyg även för denna period när han ska ta ut hinderslöshetsbetyg till Lindesberg 28/3 1908. Detta enligt församlingsbok Ål AIIa:2 s 6. Han bör väl ha vetat vart kompisen tog vägen.
Han funderad på att åka tillbaka verkar det som, han skriver 1906 till Larssons emigrantbyrå för att få en turlista.
Han gifter sig med Anna Karolina Sigge från Lindesberg 20/4 1908 och blir hotellvärd i Insjön (fadern var det ocks men dog 1898). I februari 1916 flyttar de till Väsjö stadsförsamling enl församlingsboken.
Tydligen dör han redan 1917, inga barn i Ål i alla fall så det finns väl inga efterlevande som kan ha historier:
18870108-086
Brundin f. Sigge, Anna Carolina
Tjustgatan 6 Stockholm
Död 25/1 1964.
Kyrkobokförd i Katarina, Stockholms stad (Stockholms stad, Uppland).
Född 8/1 1887 i Lindesberg (Örebro län, Västmanland).
Änka (6/2 1917).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Katarina, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland)
Födelseförsamling i källan:
Lindesberg (Örebro län)
Källor:
DB, PA / DOR 64
Harald dog av levercirrhos, endast 35 år gammal - det tyder på ett hårt liv. Hustrun anges i dödboken ej vara skriven i Växjö så tydligen separerade de. Han ska begravas i Ål. SE/VALA/00457 Växjö F:5 (1909-1922) Bild 118 / sid 110

August Ekstam och Harald Brundin omnämns kort i Svensk-Amerikanska Western 1903-04-30 då de besöker Denver i Colorado. De har då nyligen anlänt från Sverige.

#7 Tack, föräldrarna legaliserade Knut August. Vittnet A.L Hultman skulle kunna vara Augustas syster Anna Lovisa Hultman.
Jag undrar verkligen vad man från "Blått blods" sida grundar sina uppgifter på avseende att Nils Theodore och Knut August i själva verket var söner till Marie Friberg och Oscar II!? Vad jag kan se adopterade aldrig Marie Fibergs förste make, pojkarna år 1891, dvs Pascal d'Aubebard vicomte de Ferussa.
I Aftonbladet nämns ett brev som avslöjar sanningen. Står det ordagrant att det rör sig om grosshandlarsönerna Ekstam?
Måste jag se filmen för att få veta detta? 

Klart att du måste se filmern, artiklarna är ju textreklam för den. För att öka intresset. Så behöver inte producenten betala för dyra annonser
#16, Jag la faktiskt ut de 3 kronorna som artikeln kostade i Aftonbladet Plus (korkat kanske), och det enda jag fick se var en urusel kopia (dålig fotostat) av dokumenten som sägs "avslöja allting", men det nämns åtminstone ingenting i de få rader som de hade förtydligat, något enda namn eller så. Bara att hon ska få pengar och att ev efterkommande ("den eller de") skulle i så fall ärva detta vid hennes död. Det nämndes också att tydligen ska något av dokuemtnen vara utfärdat av svenska konsulatet i Paris.
Nu är det visst också en diskussion på wikipedias artikel om Marie Friberg, och äktheten i detta ämne, där en användare "Totte 25" sägs ha hennes kvarlämnade papper i sin ägo.
I en annan artikel i Aftonbladet som jag såg först nu http://www.aftonbladet.se/brollopet/article7176892.ab så finns det givetvis några felaktigheter ang sonen August, där legaliseringen av föräldrarna inte nämns och hela hans emigrationshistoria har kommit i otakt… Undrar exempelvis hur man vet att "hans nya mamma" Augusta Karolina Hultman var "mycket god vän med kungens älskarinna"?

I och för sig finns det tillfällen där man undrat över en legalisering - var det ett sätt att adoptera när formell adoption inte fanns? Legaliseringen skedde ju ganska sent också.
Har fortfarande inte funnit födelsenotisen för Nils Teodor, det verkar som paret Ekstam fick en son 1885 också, han finns begravd i samma grav det året, Ernst Gabriel begravd 24/8 1885. Det kan kanske också vara en brorson.
Man har anlitat en forskare i USA som jag varit i kontakt med, men hon har inte funnit något mer än vad vi har om äldste sonen.
#20 Förvisso betyder ju legalisera bara att "göra laglig, ge laglig giltighet" iaf enligt Nordisk familjebok, så visst kan det väl vara en väg för en adoption? Iofs säger samma uppslagsverk om adoptioner att det är gammalt och förekommer långt tillbaks i tiden, så varför då inte bara kalla det så?
Även om nu Ekstams i så fall var adoptivföräldrarna till August så vet vi inte mer om Nils (som den här historien handlar om, och hans adoptivson som nu lever), men att uppgiften om att Marie Fribergs andra make från Paris skulle adopterat dem är ju åtminstone fel.
Jag blev också lite intresserad av detta och som sagt det finns många frågor.
Det verkar som om både Knut August och hans bror Nils Teodor, fanns hos sin farbror i Stripa gruva, Lindesbergs landsförsamling?
Farbrodern Fredrik Theodor Gabriel Ekstam och hans hustru verkar ha haft 4 barn själva, däribland en Knut Gustaf Gabriel född 1874.
Denne (Knut G) står som utvandrad samma dag 25/4 1900 som Knut August i Emigranten. Båda är dock antecknade som utan medåkande och hemförsamling Guldsmedshyttan, destination NY. Jag gissar att denne Karl A Ekstam i Emigranten är "vår" Knut A. Han åkte alltså vad det verkar första gången till Amerika med sin kusin.
Knut A står också i Emigranten som utvandrad 8/4 1903, hemförsamling Amerika med destination Leadville, Colorado. Det verkar alltså som han bara var hemma i Sverige på besök, eftersom hemförsamlingen sägs vara Amerika? Han reste då med fartyget Philadelphia via Southampton och ankom NY 18/4 1903.
Sedan är det brevet som finns i Emilarsson (emigrantagenten Bröderna Larsson & Co) från en Knut Ekstam, hemort Guldsmedshyttan, brevdatum 17/3 1900 ang resa till Australien…

Det bär mig emot! Det bär mig emot innerligt men ikväll ska jag titta på det där programmet "Blått blod" (kl. 20.00 i SVT2). Helt enkelt med bakgrund av denna tråd och det faktum att det i Aftonbladet nämns ett brev som säjs avslöja sanningen. Jag vill helt enkelt veta hur man har kommit fram till att de två grosshandlarsönerna Ekstam i själva verket skulle vara illegitima söner till Oscar II.

#24 Ha ha, det är aldrig försent att ändra sig! Som det här med medlemskap på facebook . . . 

#25 Nej, det är det inte men det betyder inte att jag ändrar min uppfattning om den typen av program men ovanstående tråd gör ju att släktforskaren i mig vill se bevis, ffa med tanke på att de har kontaktat en person och påstått att hans far var son till Oscar II. Länk
Och var finns programmet om inte på Facebook!? Länk

# 26 Tycker det är intressant med program som visar lite andra vinklar. Ponera att vår kung inte är en Bernadotte. Någon drottning/kronprinsessa kan ha vänstrat och fött oäkta barn. I så fall kan dessa oäktingar som programmet handlar om vara lika "äkta" Bernadottar som de kungliga vi har idag, d.v.s ingen är någon äkta Bernadotte! 

#27 Ja, har man den inställningen så kan det inte vara så roligt att släktforska. Att för varje generation undra om ens kvinnliga ana vänstrat så barnet får fel far i antavlan…! För det är väl inte bara kungafamiljen som väcker dessa tankar hos dig….eller…?

# 28 Nej men då många kungliga äktenskap var arrangerade var det kanske inte så kul att ha ett samliv med sin partner. Älskare och älskarinnor har alltid förekommit i kungahusen, även idag enligt vissa.

"…även idag enligt vissa"
Typiskt ogrundat skvaller á la värsta skvallerpressen.
Även hos adeln förekom arrangerade äktenskap så med den uppfattningen så kanske dina egna adliga anor inte är så värst adliga. 

#30 Självklart är jag medveten om det! Det är därför jag anser att det borde vara kvinnan som är den viktigaste anan och föra släktnamnet vidare, inte mannen!
" . . . även idag enligt vissa" syftar på det engelska kungahuset . .

Läs gärna denna artikel även om det är en länk till Aftonbladet. Länk
För att citera artikeln;
"August föddes 1878 och växte upp hos en arbetarfamilj på Södermalm
i Stockholm. I kyrkoböckerna står hans föräldrar som okända.
Några år senare flyttade han till ett par som tog på sig föräldraskapet. Kvinnan som blev hans nya mamma var mycket god vän med kungens älskarinna."
Vi vet att föräldrarna erkände August i samband med att de gifte sig, han blev då legaliserad. När teamet bakom "Blått blod" påstår att "de tog på sig föräldraskapet" så hoppar åtminstonde jag till. Plötsligt kan vi släktforskare i så fall inte lita på en sådan notering med erkännande och legalisering av ett barn fött u.ä (kanske med okända föräldrar).

#32 Nej det kan vi inte lita på. Det är likadant idag då man får barn och inte är gift. Pappan får skriva på ett papper och erkänna faderskapet. Det händer att mannen tar på sig ansvaret fast han vet att han inte är den biologiska fadern. Jag vet själv ett exempel på det i nutid! Både mannen och kvinnan tyckte det var enklast om dom hade barnet tillsammans, då den biologiska pappan var en slarver!

Jaha! I fallet Ekstam så var det ungefär lika tätt som ett durkslag. 
Man kan bara sucka efter att ha sett "dokumentären"… Den säger ju ingenting, mer än att det mest är hörsägen osv, och vissst nämns ju August och Nils, men man får ju egentligen inte veta mer av dokumenten som visas upp och att Marie Friberg vad Nils gudmor och att han räknade med att nämnas i hennes testamente… Jaha, kanske som gudbarn då ifall hon inte hade några andra arvingar..?

Fast det fanns ju en som det stämde till 70% med Jan Bernadottes DNA. Vad jag uppfattade så var sannolikheten rätt stor till släktskap.
Man kanske kan rekommedera Bengt af Klintberg om folksagor och sägner.
Det gick ett rykte på 70-talet att invandrare hade gjort upp eld i köket på golvet och hela huset började att brinna, Det var bara en skröna! Som kanske berodde på avundsjuka eller?
2026 Uppdatering om Jan Bernadotte och om möjligheten att använda DNA-teknik av idag för den som söker sina eventuella kungliga anor finns här.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-01-31 18:12 av Fornöga
#38: Är inte släkt med Bernadotte. Vi har inte samma haplogrupp. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Per har hittat en en kvarts milion Vasaättlingar, varav 75% är idag levande personer.
#40: Min brorson är med i den boken. Inte för att vi är ättlingar till Vasa, men hans fru och barn är. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#41 Släkt till släkten till Gustav duger långt. 😉
#42: Å andra sidan lär vi tillhöra samma haplogrupp som Birger Jarl, men det släktskapet är nog många tusen år bort till närmaste gemensamma ana. 😊