Läshjälp
I husförhörslängden A1:12 Snavlunda, 1846-1850 s.86, GID:378.24.59800 längst ner på sidan står Maja Lena Jansdotter och i anm ngt om att det har lyst för första gången och det som står sedan har jag svårigheter att tyda. Någon som kan hjälpa mig?
Skiljobrev? domkapitlet?
Lovad, skiljes betyg fr Domkapitlet även en händelse 1845 22/2 även någontin 1849 29/4 & 19/8
Hälsningar Gnidde.
Tack för hjälpen. Undrade också över deflorerad. Väljer Gniddes tolkning. Datumen gäller nog lysning. Hon gifte sig med Anders Andersson.

Första raden är datumet för första lysningen med Anders Andersson. deflorata betyder icke jungfrulig.
Jag tolkar det som att hon var skild från sin förste make genom skiljobrevet från domkapitlet, daterat den 22/2 1845.
Med andra ord, hon var alltså icke oskuld
(deflorata) vid ingången av äktenskapet med Anders Andersson.
Allvarliga saker som måste noteras i Hfl
.

Hon kan ju också ha varit trolovad eller att det uitfärdats lysning för henne tidigare, då var man också tvungen att gå till domkapitlet. Deflorata kan innebära att hon fött ett barn tidigare.

#6 Nja,ett skiljobrev från domkapitlet utfärdades väl bara vid skilsmässor i redan ingådda äktenskap?
Maja Lena Jansdotter f. 16/6 1810 i Lerbäck flyttar från "Askers stad"till Snavlunda år 1848.
I Askersund bodde hon på gård nr 16.
Något barn finns inte antecknat, men ett sådant kan ju ha tillkommit betydligt tidigare eftersom hon var 38 år gammal när hon flyttade från Askersund till Snavlunda.
Har ej gått tillbaka längre än till flytten till Snavlunda.
I husförhörslängden för Askersunds stad står som anteckning vid hennes utflyttning till Snavlunda "Defloruit" som betyder "skändad mö" eller som tidigare sagts, "icke oskuld".

Nej, även trolovningar och lysningar skulle brytas av domkapitlet, om ett regelrätt skiljebrev utfärdades vet jag dock inte. Har också sett sådana mål i protokollen när jag letat annat.
Jag så en gång en vigsellängd där större delen av brudarna var deflorata - det stod noggrannt antecknat. Då var de nog gravida vid vigseln. Om någon inte var det så stod det "kyrkans krona!", de fick alltså gifta sig med kronan. Kommer tyvärr inte ihåg var det var.
Det blir tillatt skriva till domkapitlet och efterhöra orsaken. 
Hälsningar Gnidde.

#8 Det är säkert som du säger, har dock aldrig sett det i andra sammanhang än när redan ingådda äktenskap upplöstes.
#10 Jag har nyligen gått igenom en årgång av Växjö Domkapitels protokoll för 1841, och där fanns ett antal upppslagna trolovningar noterade, och det utfärdades skiljobrev för dessa, som sedan skulle läsas upp från predikstolen i hemförsamlligen.

Kolla i gratisvisningen av Svars nya färgscanning:
På ID nr 00084704_00156
Malmö St Johannes AIIa:48 sid 205 (uppslag 156) finns en Jöns Nilsson som skilts från Hanna Knutsson med vilken han varit bunden genom 3 lysningar 1912. Skiljebrev utfärdat av domkapitlet 1914.
Behöver lite läshjälp igen. I Askersund C:4, 1812-1861 s.120 GID:455.30.23200 står att Maja Lena födde en oäkta son 1839-10-11 Per Victor och en del anteckningar om ett intyg. Kan någon hjälpa mig? läsa texten.
Kanske detta är förklaringen till deflorit? Har inte sett uttrycket hos andra som fött oäkta barn.

Modern intagen som äkta hustru åt drängen And. Peter Abrahamsson.
Det betyder att hon kyrktages som hustru, dvs att de sade att de var trolovade. Det är nog anledningen till deflorit, det var bara vissa präster som var noggranna med den anteckningen, andra angav bara att kvinnan fött oä barn.
Tack för hjälpen.