Läshjälp

Hej Gnidde.
Vad som står om Jacob Hansson kan iaf inte jag tyda och få något sammanhang i men om hustrun Kirstin Börje[s]dotter står att hon var född i Biörke 1679.
Vid en snabbkoll i Genline finns en socken med det namnet på Gotland.
Hälsningar
/svenne/
Tack Svenne. Vad jag kan se står det någonting om sonsn Jacob 1743 om jag inte tolkat det fel??
Hälsningar Gnidde.
Björkes längder börja 1737 så där är inget att hämta.
Hälsningar Gnidde.

#2 Jo, det står något om "son Jacob" och årtalet 1743 men det andra ser jag inte vad det står.

Hmm…..jag kan inte tyda alla ord men det står något om husbonde… jag undrar om inte betydelsen blir ungefär så här:
_"Jacob Hansson (f.1677) överlåter husbonde[skapet] till sin son Jacob år 1743.
_
Längre ner på sidan finns sonen Jacob, f. 1724, han blir nog den nye husbonden år 1743.
Vad tror Du om det?

Blir inte klok på texten, men skriver likväl min tolkning här. Nån annan kanske fattar vad det betyder.
Jacob Hansson öf[we]r- lefwade sin huusbonde * at til son Jacob 1743 hust. Kirstin Börjed[otte]r född i Biörke.
Kanske ska det vara "alt til son Jacob 1743"?
* förmodar att Jacob Hansson föddes 1677 och "dödde" 1748.
#5 Ja Jacob f 1724 blir husbonde på Tibbles part 1 #6 Båda tolkningarna kan vara rätt, skulle tro att det kan tänkas skrivas så som svenne skriver. Ja Jacob 1677 dog 1748.
Eftersom det är både husförhörsbok, flyttlängd och dödbok samtidigt är det knöligt att läsa den.
Mycket tack för hjälpen.
Hälsningar Gnidde.