Sofia Lovisa Haupt
Hittade denna Sofia Lovisa Haupt född 1852-06-2? i Stockholm som fosterbarn i Ransberg. Hon kom till Ransberg 1859. Sista siffran i födelsedatumet är lite osäker. Barnhusnummer kan vara 12160. Lite udda namn skulle vara spännande att veta mer om hennes bakgrund.
Finns i Ransberg A1: 9 sid 311, 324, 328 och inflyttning B: 3 sid 52

#0 Hon finns i Allmänna Barnhusets rulla. Se barnhusakten för information om föräldrarna.

Hennes far, Garvargesällen Johan Reinhold Haupt var enligt 1855 års mantal född den 26/4 1816. Som synes av barnhusakten var både fadern samt modern Maria Charlotta avliden då Sofia Lovisa intogs i barnhuset 1857.

Det går att finna fadern Johan Reinhold Haupt i registret till Stockholms mantalslängder mellan åren 1846-1856. Gjorde ett nedslag i ett register till en flyttlängd då han någon gång under 1847 inflyttar från Adolf Fredriks fs till Klara fs. Enligt denna var han född 26/4 1816 i Örebro fs. I samma register finns hans hustru listad tillsammans med honom, här med de fullständiga namnen Maria Charlotta Lovisa Larsson, född den 26/12 1822 i Storkyrkan (?) Vet inte om man syftar på Storkyrkofs (Nicolai fs) i Stockholm.
Enligt mantalet 1855 hade ovanstående makar döttrarna;
Johanna Wilhelmina Haupt, född 1846
Emma Matilda Haupt, född 1849
samt Sofia Lovisa, född 1852

Man kan fråga sig vad som hände med Lovisa Sofias två äldre systrar efter att föräldrarna avled!?
De både dyker dock upp i registret till Stockholms mantal under sent 1860-tal och första halvan av 1870-tal. Den äldsta systern Johann Wilhelmina Haupt, född 1846 fick två döttrar u.ä vilka båda lämnades till Allmänna barnhuset. Både dessa döttrar avled efter sin ankomst till barnhuset.

#1 Så dom hade koll uppe på barnhuset på hennes flyttning inom Ransbergs församling. Det trodde jag knappt var möjligt. Tack, Cheyenne för spännande uppgifter.

Jodå, visst hade man det. Det övergripande ansvaret för barnen låg fortfarande hos barnhuset även om barnen var placerade i fosterhem. Dessutom ersattes ju fosterföräldarna med en liten summa pengar eller - som i lite senare tid - kunde de få ekonomiska bidrag till kläder, böcker etc för fosterbarnet.

#7 Jag skrev Johan Reinhold i inlägg #3, i nästa inlägg slog det kullerbytta i huvudet på mig och jag skrev Johan Bernhard av totalt okänd orsak.
#8 Svårt att se med strecket över första vokalen i faderns titel. Står det Trump[etare] eller Tramp[are]??

Slog Haupt på Eniro och fick hela 77 träffar så det finns säkert ättlingar efter trumpetaren.
#11 Det kan finnas flera Hauptsläkter. När jag hör namnet tänker jag på "snickaren" med de makalösa byråarna.

#1 Det känns lite tungt att läsa barnhusakten,
_-Utlemnad…
-Återlemnad…
-Utlemnad…
-Flyttad…
_Stackars barn, slängas fram och tillbaka som en handelsvara.

Hur gick det för flickan Haupt?

# 14 Hon gifte sig i grannsocknen Mölltorp med en skomakare. Från folkräkningen 1900.
Dufva, Johan August 1849 Far
Haupt, Sofia Lovisa 1852 Mor
(Barn), Frans Oskar 1878 Barn
(Barn), Alma Josefina 1881 Barn
(Barn), Gustaf Johan August 1888 Barn
(Barn), Gunnar Albert 1897 Barn

Sofia Lovisas syster Johanna Wilhelmina Haupt, född 1846, fick - som jag nämner här ovan - två barn födda u.ä vilka båda lämnades till barnhuset där då båda tyvärr avled; Sigrid Bernardina, född 24 oktober 1869, avliden 8 november 1870 samt Hilma Carolina, född 13 september 1872, avliden 31 oktober 1873.
Johanna Wilhelmina Haupt gifte sig därefter med skräddaren Sven Magnus Jonasson. De fick minst fem barn varav två avled i späd ålder. Det går att följa familjen i Rotemansarkivet from 1882. Johanna Wilhelmina avlider 28/7 1912 (drygt 66 år gammal). För Johanna Wilhelmina finns under de sista åren och de sista posterna i Rotemansarkivet, noterat "Mannen å Rosenlund" (ett fattighem för äldre personer eller ett ålderdomshem).

Den andra systern till Sofia Lovisa, dvs Emma Matilda Haupt, född 1849, dyker upp i registret till Stockholms mantalslängder och matalsår 1868 då hon benämns som Piga.
Därefter;
1869: Piga
1870; Piga
1871; Sömmerska
1874; Försörjningshjon
1875; Qvinsperson
Därefter vet jag inte vad som hände med Emma Matilda Haupt. Mantalsåret 1875 (november 1874) var hon ca 25 år gammal och var då mantalsförd i Katarina fs.