Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: datorprogram
Läst 3235 ggr
Gnidde
0

Någon som testa Kyrkbok

Någon som testa Kyrkbok. Hur är det att importera Gedcomfiler och hur visas bilder och noteringar mm.

Hälsningar Gnidde.

Jerlerup
0

Jag använder det!

Det är inget program för den som vill importera STORA gedcom filer och få ut en mängd olika rapporter och sånt eller visa bilder. Programmet är lite för enkelt om man bara vill släktforska.

Men för den som vill börja hembygdsforska och mata in uppgifter direkt från källorna, tex en hel mantalslängd eller husförhörslängder för byar, och kanske börjar med att lägga in en mindre gedcomfil, är programmet oslagbart och unikt. Inget liknande finns alls som förenar släktforskarprogrammens möjligheter med hembygdsforskarens behov. Och då pratar jag om internationellt, inget sånt finns ÖVERHUVUDTAGET. Bara funktionen att kunna koppla var fadder till en person och kunna se vilka personer nån är fadder för, är unik i sig.

På anbytarforum finns en diskussion om detta: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/274/247893.html?1266084260

Jag har nu ca 12000 registerposter, dvs inmatade personer i KÄLLORNA, som katekeslängder, jordeböcker, mantalslängder, etc, och registerposter för olika mål i Luggude häradsrätt med personhänvisningar. jag håller också på att bygga upp en lättare kronologi för att få en överblick vilka präster och tjänstemän som var verksamma i Luggude härad med omnejd plus Skåne. Jag har dessutom, so far, ca 1300 unika personer inmatade. Detta kommer att öka väsentligt inom kort.

Var unik person kan kopplas till alla de poster där personen förekommer i registret plus i de fall de är faddrar.

/T

Gnidde
0

#1 Tack tror jag skall ladda ner demovesionen och prova den.

Hälsningar Gnidde.