Proveniens i mobilen
Jag skaffade en iPhone nyligen. Liksom de flesta är jag helt såld…
Extra kul blev det när iFokus nyligen lanserade en särskild version just för iPhone och liknande "smarta" mobiltelefoner.
Funktionerna är inte många. Man har skalat bort allt utom det viktigaste: att läsa, skriva och kommentera inlägg och artiklar, samt ytterligare några saker.
Jag tycker det fungerar utmärkt. Det har blivit lätt att hålla koll på Proveniens även när jag inte har tillgång till en dator. Som när jag var på skidsemester nyligen och kunde titta in på Proveniens när jag åt våfflor på restaurangen i backen.
Vill du prova? Surfa in på www.ifokus.se/iphone med mobilen.
Fler tips för iPhone-användare kan man få på http://iphone.ifokus.se/
Jag har själv hittat en kul "app" på ancestry som gör att jag snabbt kommer åt mina släktträd på mobilen. Kul när man är någonstans och lyckas styra samtalet in på släktforskning…

Verkar komplicerat för sådana som jag med begränsad intelligens.
#2 Jag var själv länge motståndare till mobil överhuvudtaget. Skaffade till slut en mobil men gillade inte SMS och annat, nej bara ringa och svara…
Så min iPhone är faktiskt bara min mobil nummer två. Fast den är väldigt enkel och "självklar" att använda och ersätter nästan datorn i många fall.
Och med ett "riktigt" tangentbord klarar även jag numera av att skicka SMS. Eller e-posta…
Den första mobilen köpte vi för att sonen skulle kunna ringa hem (om det inte fanns telefonkiosk på stället) när han var borta på skyttetävlingar, 1995 om jag inte minns fel. Den använda jag sedan till för 2 år sedan. Ville ha en som man kunde tappa i golvet och som inte var fukt känslig. Tror att det är Nokia 1541 i . Tog isär den för att titta på numret…….. det skulle jag inte ha gjort, höll inte på att få ihop den igen. Jag trivs jättebra med den och att den har kamera som jag skickar vidare till min mail så kan jag skriva ut dem. Den tar mycket bättre bilder än Ericsson, alltså nyare och betydligt dyrare mobiler.
O man inte har Apple-dator är det lite begränsat med "app:ar" dör släktforskare.
Dock finns ett antal databaser - t.ex. Connecticut Marriage Record Search - som kostar 7:- styck. Kommer från något som heter "FQ Publishing". Någon som vet om det här är något nytt/extra som man inte redan har om man har ett ancestry-abonnemang?