Digitaliserade svenska dagstidningar
Godsaker för er som gillar gamla svenska tidningar. Har inte sett denna sida förut så jag förmodar att den är ny - Digitaliserade svenska dagstidningar (KB). Man kan hoppas att de bygger ut detta fortlöpande …

Vad bra! Tänk om de blev sökbara också…
Detta kommer att bli kul…

Tack för tipset! Suveränt!

#1 De är sökbara.
Fantastiskt. Nu återstår bara väntan på att de ska välja tidningar som jag är intresserad av…

Fast jag hittade nästan direkt det exakta datum då min farfars mor kusin övertog butiken i Starby, där min farfars föräldrar träffades och blev ett par!

#7 Tidningarna innehåller ju bla olika kungörelser såsom överlåtelser av affärsrörelser, konkurser, bodelningar etc.

Det här är ju helt fantastiskt. Bara genom att läsa en endaste tidningsnotis har jag fått svar på en fundering som jag haft länge, samma fundering som en nyfunnen släkting har haft, en Elliot-ättling.
Och nu hittade jag annonsen för farfars farfars fars sterbhusauktion, med beskrivning av vart hans hus låg, vilket jag inte visste så säkert, samt uppgift om att han hade snickeriet kvar tills han dog!
Dagstidningar är ju underbara källor!

Superbt!!!!!

Även om den lokala tidningen inte finns med kan man finna intressanta notiser. Blekingeposten t.ex. nämner saker från olika delar av Sverige.

#10 Verkligen en fantastisk källa! Jag märker dock att jag måste bli bättre på att läsa frakturstil, vilket ju var ett vanligt förekommande typsnitt i tidningar under hela 1800-talet.
Oj, det här kommer att ta tid. Farfars morfar som var riksdagsman är med överallt…

Fick 960 träffar på Elliot.
Förvisso en del Lord Elliot från England och liknande men massor om mina anor, ffa min farmors morfars far Adolf Elliot.
Kugelbergskivan är fantastisk men innehållet är begränsat till 1880-talet fram t om en bit in på 1900-talet. Här har jag nu funnit vigselannonser från 1830-talet.

Nya ledtrådar som leder till nya frågor i massor - jag som måste jobba 

Härmed utnämner jag "Phryxe" till veckans tipsare.

Min chef skulle nog tycka att Phryxe är veckans arbetsfiende 

Detta är rysligt (härligt)! Har nu stulit en halvtimmes tid av min arbetsgivare, och hittar bara mer och mer!
Samma tips finns i AF och där letade jag i Post och inrikes på årtalet 1874, men någon sådan årgång fanns inte. Är det bara vissa utvalda årtal, som finns med?
Om jag är intresserad av ett mord som skedde 1874 i Ångermanland, kan någon tipsa mig om det kan stå i någon annan tidning än Härnösandsposten, som inte finns med?

#21 Det framgår av förstasidan vilka årtal som finns med för respektive tidning. Söker man på "Ångermanland" så får man en hel del träffar från Post- och Inrikestidningar.
Bra, då ska jag använda bara sökord, utan att dyka ned i en tidning direkt!

Teckentolkningen (OCR) är inte 100% korrekt varför man bör pröva olika sökord. Sajten är desutom i beta-stadiet så mycket kan ändras.

Men detta var det bästa på länge, tack tack …
jag har suttit hela dagen nu, och kan bara skörda hem träffar jag aldrig drömt att få. Underbart
Jaha, nu har vi fått att göra …………… läsa gamla tidningar! Mycket spännande det här!
Oj, jag hittade följande notis om min farfars farbror i Vänersborgs tidning. Han överlevde och hade en framgångsrik karriär inom det miliära. Detta var för mig helt okänt, det verkar väl troligt att det låg mer bakom detta än ett disciplinstraff.
Lefnadstrött officer
Löjtnanten vid Göta Terräng bataljonen Einar Mathias Wikland bördig från Vermland, har i tisdags skjutit sig i sitt hem å Karlsborg. Skottet var riktat mot bröstet och träffade ena lungan. De olyckliga infördes sedermera på Karlsborgs garnisions sjukhus och befann sig ännu om aftonen vid lif. Utsikterna för hans vederfående är emellertid mycket små. Löjtnant Wikland som var född 1868 och ogift, fick sin första officersfullmakt för 3 år sedan. Orsaken till hans dystra handling sammanställes med ett honom ådöm discplinstraff för förseelser i tjänsten.
#27 Rysligt spännande!

Det är oförskämt att lägga in ett sånt utomordentligt bra länktips, man får ju ingenting annat gjort än att sitta och söka i tidningsmaterialet. Skäms på dej, Phryxe!

Ja, det här var verkligen spännande. Testade att söka lite på mina resande anor och har inte funnit någon direkt ana ännu men väl syskon och andra släktskap. Och det var ena att hamna i slagsmål med varandra hela tiden. Och varje gång verkar det ha varit hästar inblandade som utlöste grälen som slutade i dessa slagsmål.

#30 Hästskojarna var nog ett folkslag för sej.
Farfar berättade en historia om hästskojare från Nysäters marknad i Värmland. Marknaden hölls på hösten och man köpte och sålde all världens grejer, däribland kreatur och hästar.
En hästskojare hade dock en spelulant på en häst:
Spekulanten:
-_Men hästen ligger ju ner, han kan ju inte resa sej?
_Hästskojaren:
-Du förstår, han vell så järne rese sä, män han örker ente!

#31 En riktigt gammal notis, vad roligt.
Har också hittat en del matnyttigt, jättekul.
Natten blir nog lång…….
Jag hittade dock en notis om en av mina resande anor i Vermlands tidning från februari 1879. En person bad om undantag från danaarvet efter bergsmannen Olaus Korsgård i Sala.
"34 Och vad betyder då Danaarv? Då får man titta i boken Rättshistoria igen 
Det var en medeltida lag, som sa, att saknades arvingar, så skulle arvet tillfalla kungen.
Aha, det finns en tråd här också om detta. 
Roligt att läsa, synd bara att man inte hittar ett skvatt om sin släkt. Vet knappt vad man ska söka på. Helt otroligt att man håller på med släktforskning egentligen med så totalt ointressanta anor.
Blä! 

#36 Samma här
men jag har ju flera andra projekt som kompensation

#36 och 37
Ortsnamn funkar ju lika bra som ett personnamn. Insåg det hopplösa i att söka på min farfars farfar Johan Andersson i Småland. Sökte på Tingsås där han föddes och dog. 98 träffar. Han kanske nämns där någonstans. Vem vet?

Man kan hoppas att sökmotorn trimmas lite så man kan söka på strängar och ord som står "nära" varandra (
Jag fann min mormors mors första make, som omkom i en tågolycka mellan Hyllstofta och Klippan, här i Skåne. Artikeln är från tidningen Norra Skåne.
Oj det blev inte så bra med den texten som bilaga … Någon som vet hur jag ska få med artikeln? Det fungerar inte med att klistra in texten från artikeln, tror att artikeln är för stor.

# 41 Du kan länka till artikeln. Klicka på sökresultatet, dvs artikeln. Kopiera adressen i adressfältet och klistra in här.

Jag upplever att det blir väldigt många träffar när man söker på efternamn eller ortsnamn, men det är väl bara att plöja igenom allt systematiskt om man ska hitta något matnyttigt.
Gör ett nytt försök att få med artikeln :-) Rubriken heter Ihjelkörda på järnväg.
Jag sökte på Sjölund och hamnade på en förfärlig sak som hände 1905. En man vid namn H (tror jag det var) Sjölund i Bjärtrå (Ångermanland) högg ihjäl sin fru, sin 11-åriga dotter och bror, plus sig själv. Det var blod överallt i huset. I dödboken fann jag dem med en notis om dådet i kanten.
Jag fann dem i 1900 års folkräkning.
Det jag sökte fanns i Dalapilen 1874 och handlade om den försvunna Margaretha Sjölund. Samma lilla artikel, som jag själv har från Härnösands posten.Nu fanns det en notis till i den senare tidningen, om att man hade funnit kroppen i en vak, men den hittade jag inte.
Vilka förfärliga saker man skrev om förr, precis som en i AF skrev, att man kunde i detalj berätta t ex om när någon begått själmord och ev varför.
Annars har jag bara skötsamma anor
, inget att skriva om.

Det är sådana här länkar som förstör nattsömnen! 109 träffar på Kyrkefalla!
Yippee!
Min farfars morfars kvarn brann 1886 och jag har efterhand fått information kring händelsen. Nu hittade jag i "Kalmar" av alla tidningar en artikel om branden, ganska detaljerad med dramatiska detaljer. Tidningstexten bekräftar och kompletterar mina tidigare uppgifter och betyder ju mycket för den bok jag skriver på.
Bingo!

# 47 Vad roligt! Kan föreställa mig glädjen du känner. Har också hittat en massa kul grejer från Kyrkefalla. Hoppas dom fortsätter lägga ut tidningar.
#47 Det är verkligen en höjdare att hitta sådan information! Det blir liksom lite mer kött på benen.
Jag har väl inte hittat så mycket av förståerliga skäl, eftersom norrländska tidningar inte finns med.
#49 Fast jag hittade min om Nv Skåne i Kalmar tidning, så ge inte upp.

Så var det där med data. När jag går in får jag fram en kryptisk text. Tecken, siffror och bokstäver lite huller om buller. Hittar att materialet är OCR-tolkat. Måste jag ladda ner ett speciellt program för att kunna läsa texten?
#51 Det tror jag inte. Däremot fungerar ju OCR-läsningen olika bra. För nyare tidningar en fullt läsbar text, för äldre kan det bli konstiga tolkningar och märkliga texter.

#49 Jag håller med! T ex ska man inte underskatta nekrologer. Dessa innehåller ju en personlig beskrivning av en avliden ana. Visserligen säkert en ganska nyanserad bild (ingen är fullkomlig) men ändå. Man kan få veta saker som ingen kyrkobok i världen förtäljer.
Fann t ex en nekrolog över min morfars farfars far Carl Edward Silow, bagarmästare i Ronneby, född i Malmö 1820, avliden i Ronneby 1864, bara 44 år gammal. Carl Edward omkom till följd av den stora branden i Ronneby vilket jag faktiskt kände till innan jag började släktforska men nekrologen ger mer. Fann även en notis om händelsen som ger lite mer. Denna notis publicerades i tidningen Dalpilen, geografiskt en bra bit bort (Falun)!
"Från Karlskrona skrifwes: Den stora branden i Ronneby skördade ett människoffer dagen efter förödelsen då Bargarmästare Silow på sin egen afbrända fastighetsgrund dödligt träffades af en nedrasande skortstenspipa. Denna händelse har gjort ett smärtsamt intryck så wäl i Ronneby, som här och på andra orter där Hr Silow war känd. Stilla och arbetsam såsom han war, god och hjelpsam, wänfast och uppriktig, lydig make och fader, samt dertill en af Ronneby Sångkörs bästa tenorsångare, beklagas hans hastiga bortgång ur tiden, ej enbart af hans familj och öfriga närmaste anhöriga utan äfven af många……osv!"
Det var ju en kul detalj att få veta, dvs att Carl Edward var tenorsångare i Ronneby Sångkör.
#53 Det förstår jag. Det är precis sådana detaljer som kan utgöra guldkornen i en berättelse och som ökar möjligheten att göra en levande bild av en människa som levde för så länge sedan.
Ofta kan en sådan detalj föra vidare. Man kanske kan hitta uppgifter om kören, var de sjöng, vilka mer som deltog osv.
#53 och #54
Ja, för i kyrkböckerna är det nästan bara fakta, även om man kan utläsa mycket av det också, men har någon dött på ett tragiskt sätt, så inte får man så mycket information där inte.
Man är ju som ett läskpapper, man suger åt sig all information man kan få, som gör personens liv mer levande.
Som detta med ransoneringskupongerna.Jag har har några stycken. De har väl tidigare bara varit kuriosa, men nu då jag granskat dem närmare, så ser jag min pappas adress, som ungkarl i Umeå och även vad han hade för titel inom SJ.
När man kan utläsa så mycket av ett ransoneringskort, vad får man då inte ut av dessa tidningsartiklar!

Ställde ett par frågor till KB om fortsättningen …
_"Tack för din positiva feedback! Det är glädjande att detta material kommer till nytta och att det finns ett stort intresse …
Vi vet inte i dagsläget hur vi kommer att gå vidare. En viktig del av det här projektet har bland annat varit för oss att testa arbetsmetoder kring av den här typen av material. Detta ska nu utvärderas.
Så tyvärr kan vi inte tillhandahålla en lista på fler tidningar för tillfället."_
Fler synpunkter till KB kanske kan snabba på utvecklingen. Adress hittade jag längst ned på sidan som nås via länken "Om tjänsten".
#56 Bra!

Det var en kanonbra länk som Phryxe kom med, tack för det.

Jag tackar också för länken!

Jättebra länk, Tyvärr är sydstaterna ännu inte så väl representerade.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
#60 Om du med "sydstaterna" menar våra södra landskap så är det faktiskt möjligt att hitta en hel del även från dessa! Jag har sökt på såväl skånska som halländska ortsnamn och fått många träffar.

Uppmanar er att kontakta KB om det är tidningar ni saknar och skulle vilja se digitaliserade.
#62 Bra! Ska bli…

#61 Om man söker tex på "Lund", får man oräkneligt antal irrelevanta svar. Hoppas det snart kommer fram fler Skånska tidningar.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
#62 Vem på KB ska man kontakta?

Se #56 längst ned.
#66 Tack!
Är det något fel med min dator, men jag kommer inte in på sidan för att söka bland dagstidningarna. jag har försökt nästan hela dagen.

#68 Nej, samma här. Sidan slutade fungera i natt - just som jag fann en jätteintressant artikel. Säkert någon som kommit på att man ska ta betalt för tjänsten……! 

Jag kommer in just nu utan problem och kan söka hejvilt.
Ja, nu kommer jag in också. Kanske för många som letar eller något annat problem.

Söka ja, men kan ni läsa tidningarna? Det kan inte jag. 
#72 Kan du läsa tidningarna idag? Det kan jag.

Hurra! Hoppas de kommer i produktion snart
Jag med!
För några år sedan satt jag på Örnsköldsviks bibliotek och letade en viss händelse utgivet i en av tidningarna från orten. Eftersom jag visste bara att året var 1925 eller 1926 och en make, som väntade otåligt att jag skulle bli klar, så gav jag upp.
Undrar om man sätter någon viss tidsgräns för dessa digitaliserade tidningar? 70 år, eller?
#74 Intressant och positivt!

Hur roligt som helst att läsa de där gamla tidningarna. Dessvärre har jag ännu inte lyckats hitta någon notis som knyter an till mina släktningar.. De intressanta händelser som ägt rum är ganska små och har tydligen inte intresserat tidningarna.

Hmmm.. Nu får jag inte upp sidan längre.. Förhoppningsvis bara något tillfälligt

#79 Sidan har varit lite instabil och har i olika omgångar legat nere för att sedan fungera igen. Tydligen är sidan fortfarande en "Beta-version".

OK.. OCR-tolkningen är ju lite undermålig om man ska vara gnällig..
Men förhoppningsvis blir de bättre och bättre på det vart efter de skannar in nya tidningar.. Om de nu tänker skanna in fler(?)

#81 Jodå - saxat från Rötters förstasida:
110 miljoner tidningssidor ska skannas
¦ Dagens glada nyhet för alla släktforskare är att svenska dagstidningar fram till 1935 ska digitaliseras. I runda tal är det 110 miljoner sidor som inom en treårsperiod kommer att vara tillgängliga digitalt.

Sweet! Hoppas de pratar lite med folket bakom "projekt Runeberg", de verkar ha fått lite mer kläm på OCR-tolkningen.. Men bara att ha tidningarna digitaliserade är ju i.o.f. ett enormt lyft!

Hoppas de lägger ut dem i takt med att de scannar - det blir en guldgruva
#82 Härligt!

Förutom "Runeberg" finns det åtskilliga amerikanska tidningar scannade, OCR-ade och utlagda. Jag hoppas man gör en ordentlig genomgång av vad som finns innan man uppfinner ett nytt jul (försök att vara kul!).
Som det står på ett av Bygdebands reklamkort:
"Att samla kunskap är silver. Att dela med sig är guld."

Nu verkar sökningen i bland tidningarna fungera igen, men är det någon mer än jag som inte får upp någon tidningssida när man försöker öppna en tidning för att titta på den?
Jag mejlade dem och frågade om det men de sa att allt fungerade som det skulle… Fast från min dator får jag inte upp några tidningsbilder alls, den bara står och "tuggar"..

Det tar tid - jag tror att servern är överbelastad av alla släktforskare 

..men du får upp en bild? Jag har väntat i 10 minuter men det dyker ändå inte upp något..
Vi kanske får göra upp ett schema över när vi söker i tjänsten.. 

Ja, det kom en bild men det tog några minuter. Pröva att söka igen, belastningen kan vara ojämn

Jag har samma problem som mbss, den bara tuggade och tuggade. Vet inte hur det har gått dock, datorn åkte ut genom fönstret….! 

De där digitaliserade tidningarna är ju helt suveräna!
Jag råkade på en ana till min fru vars och anans första man stod som "drunknad" vid sin död, när jag kollade i dödlängden såg jag att det var 9 personer som drunknat samtidigt och man kan ju ana en ganska stor katastrof mellan de "torra" upgifterna i dödlängden..
Efter lite sökande hittade jag faktiskt en artikel i en tidning som beskrev händelseförloppet.
Utan dessa digitaliserade tidningar hade man förmodligen fått leva i okunskap om vad som hände..
Ibland finner man inte vad man söker, men väl annat.
Jag hamnade på ett blad och läste först om en ryslig historia med ett äkta par i dödligt knivslagsmål, sedan en mördare som först efter domen erkände sitt brott. Vidare till en kvinna som helt oväntat födde ett barn i en tågkupé där en medpassagerare inte ens noterade vad som hänt förrän barnet började skrika. Och så vidare till en uppbygglig historia om en nämndeman som räddade en yngling från brottets bana. Därifrån till en rar berättelse om en hedersgubbe vid namn Kranse och hans Kransemor i närheten av Borås. Detta par har fått en artikel o sig av den anledningen att de var helt och hållet nöjda med sitt liv. Och jag har inte läst färdigt…
[
](http://magasin.kb.se:8080/searchinterface/page.jsp?id=kb:73716&recordNumber=53&totalRecordNumber=53)

Är det bara jag som inte kommer åt KB's sida med Digitaliserade Svenska tidningar?
#94 Samma här.

#95 Tack, då vet jag att felet inte ligger hos mig.