Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdatorprogram
Läst 2991 ggr
Alsterolle
0

AD OnLine beta

Från Arkiv DIgitals hemsida:

AD OnLine beta

"Nu är vi snart klara med den nya versionen av AD OnLine. I denna nya version av AD OnLine har vi lämnat Java som har strulat en hel del, ikoner som försvinner m.m. Dessutom har en hel del småsaker fixats till och nya funktioner finns och mer kommer att komma.

Denna testversion (beta) av det nya programmet är till för att testa och för att intresserade skall få en tjuvkik och hjälpa till att testa och komma med kommentarer eller felrapporter."

Betan hämtar du här

PS
Programmet verkar bra - nu kan man justera bilden och de "svarta kanterna" är borta. Dock ingen "Spara fil" - alla kan väl inte spara som pdf? Men det utlovas ju mera så vi får hoppas…

AndersE
0

#0 Ja, jag testade lite igår och det verkade fungera bra.

torsbo
0

Jag har förstås också testat, och är glad för att de svarta kanterna är borta, och att det går att justera kontrast och ljushet (heter det så?).

Så för  mig som helst hålls i Värmland och söder om Malaren är AD suveränt.

svenne
0

Jag har också testat här i eftermiddag. Funkar bra, det verkar som nedladdningen av sidorna går lite snabbare, men det kanske bara är inbillning. Dock kraschade programmet ett par gånger så jag fick starta upp det på nytt.

Ello
0

Har också laddat ner betan. Visst funkar det, men ack så sakta! Först när jag kommer in i volymen så blir det normalt! Har mailat grabbarna om detta, får se vad dom svarar. Har inga problem med den vanliga versionen.

svenne
0

#4 Sakta ? Här går det fort som attan…

AndersB
0

#4 Ja, det är ett mysko fel som även jag drabbas av. Det tar 50 sekunder från uppstart att få upp församlingarna. Sedan tar det 16 sek varje gång man väljer en församling till att volymerna dyker upp till höger.

Har pratat med Niklas och de tittar på det. Tydligen några som fått samma fel, så vi är inte ensamma Ello.

När man väl kommer fram till bilderna så går det lika fort som i Javaversionen. Skönt att bli av med sorgkanterna.

chrissan
0

Jag har ibland haft samma fel. Det kan ta ännu längre tid för programmet att starta

svenne
0

Märkligt med era problem. Jag har suttit tidvis i flera dagar och det har aldrig gått så snabbt med AD som det gör nu. Uppstarten, valen av församlingar, nedladdning av sidorna, allt går fort som attan.
Jag är verkligen nöjd med den nya programversionen.

AndersE
0

Jag har heller inga problem.

Cavinka
0

Jag kommer inte in överhuvud taget. Detta trots flera försök att ladda ner programmet.

Alsterolle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag laddat hem en (för mig) ny version v1.2 av AD OnLine.

Jag tycker det går betydligt fortare att ladda hem bilderna. Dessutom finns bättre "radmönster" så man vet var man är.

[Andoberg]
0

Det är nog bra, men det blir dyrt för en fattig pensionär. först AD-abonnemanget och sedan måste man ha snabbt bredband som kostar en hel del, annars får man vänta lääänge på varje bild i AD.
/Anders

Alsterolle
0

Nja, snabbt och snabbt. Jag har bredband via teletråden och det ger ca 6 MB vilket räcker bra även för AD. Antar du har liknande!?

Min kommentar var närmast riktad till de som i dag använder AD OnLine och liksom jag tycker det är ett bra alternativ till Genline och SVAR.

[Andoberg]
0

6 MB så mycket har jag inte kassa till!

chrissan
0

Vi kör på 2MB på landet, i verkligheten är det ca 1 MB och det går bra. Tidigare hade jag 0,5 MB hemma och det gick också bra. Då är abonemanget inte så dyrt.

svenne
0

#13 Olle, vad skiljer denna version från t.ex Betaversionen rent praktiskt?

Alsterolle
0

"Under huven" har man ju sedan tidigare gått ifrån Java. Jag har själv inte haft problem med Java-versionen vilket tydligen inträffat.

Annars är förutom ökad snabbhet mest kosmetiska skillnader vad jag kan se. Den senaste versionen daterad 2010-02-08 "Revision 193+"

svenne
0

Tack för infon Olle, kanske är värt att prova. Den ena versionen utesluter ju inte den andra, man kan ju ha båda två.

chrissan
0

Jag har haft en del problem med uppstarten av nya AD-online, ibland hänger et sig. Det kan även hända under körning. Annars är det bättre med de kraftigare linjerna så man vet var man är.

AndersE
0

Jga provade lite igår. Tog några starter innan det gick igång, sen fungerade det bra med ett undantag:

Om man klickar på en bok som inte finns (för att den visar för färska data) så får man ett förklarande felmeddelande, men efter det kan man inte använda AD längre utan får stänga ner och brja om.

svenne
0

Har inte fått ändan ur vagnen förrän idag att ladda ner den senaste versionen av AD-online.

Skillnaden mot Beta-versionen är att det går mycket snabbare att ladda ner sidorna, annars ser det väl ut ungefär som förut.. 

Det är som att bläddra snabbt i originalboken, det går fort som attan…
(8 MB bredband).