Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketterkulturtradition
Läst 7264 ggr
Cavinka
2009-12-18 10:56
0

Gamla recept

Jag har fått en fråga från en släkting i USA där han ber om hjälp för en svenskättlings räkning, Angel.

My grandfather was the youngest in a family that moved from Sweden sometime at the beginning of the 1900's. His wife had been taught to cook many of the families recipes and when I was a little girl they still frequently had Swedish dishes made.  Both have been dead for a few years now, only no one could find any recipes for the dish's they made.  Your site already has up a few of the things they made but there is one dish that I can not find anywhere and I am hoping you can offer some help or be able to point me in the right direction.  They called the dish, what sounded like 'green'.  Someone in the family said they thought it could have been spelled gruen but they were not certain.  The dish was mostly made of Pork liver and a barley(I am pretty certain that is the correct grain).  It was all cooked in a big pot on the stove top.  I do not recall if the liver and grain went in at the same time or not.  When I was little it seemed to cook forever, stinking up their whole house.  I think it was drained when it was done to be ate that way but I don't know what else may have been involved in this dish or not.  I was fairly young the last time it was made while I was around.

If you can help me find this recipe to make I would be eternally grateful.  All the old members of the family who knew how to make everything are already gone and the next generation after is already starting to dwindle.  I would like to be able to recreate some of the meals that I can recall from my childhood and pass the traditions on before all is lost and those who are getting old do not get to partake in and enjoy what they so miss.

chrissan
2009-12-18 11:16
0

Låter misstänkt likt pölsa

Namnet "gruen" kan vara något med gryn, korngryns??

chrissan
2009-12-18 11:19
0

Korvkaka? Lungmos görs på liknande sätt, minus lunga så blir det ganska likt.

Cavinka
2009-12-18 11:21
0

Du har nog rätt Chrissan. Jag kommer ihåg att vi fick något i bamba som såg ut som om något ätit det tidigare. Luktade dessutom ganska läbbigt precis som Angel säger.

chrissan
2009-12-18 11:26
0

Det finns massor av lokala varianter på den kompositionen, lever, inälvor och korngryn. Säkert också lokala namn. Man tog tillvara på allt på den tiden. Själv har jag provat en del i min ungdom, när gamla släktingar lagade traditionell mat. Det är faktiskt gott tycker jag!

Cavinka
2009-12-18 11:29
0

Kan man hitta ett recept på pölsa till Angel på engelska?

chrissan
2009-12-18 11:31
0

Länk

Man kan då ta olika proportioner med lever istället för bara kött som här.

Du kan ju rekommendera Pölsan av Torgny Lindgren, som finns översatt, den innehåller alla tänkbar varianter och en rolig story dessutom

Pölsan

Cavinka
2009-12-18 12:09
0

Tack. Jag har skickat länken till USA och är övertygad om att Angel kommer att bli förtjust.

Lill-Kisse
2009-12-18 23:11
0

Man gör inte pölsa på lever och korngryn, så något annat bör det vara. Lever ansågs för värdefull för att malas ned i den röran av inälvor. Det som ser ut som ljusa gryn, är snarare broskbitar och andra trista detaljer.

Ordet som lät som "green", kan det ha varit "gryta"? Det finns variationer på levergrytor med vitkål, bönor, lök och liknande. Svinlever och vitkål bör dofta förfärligt, så det kan vara en intressant maträtt från något landskap. Någon som smakat?

chrissan
2009-12-18 23:16
0

Det finns massor av recept på pölsa med lever - tydligen varierar det enormt. Men hur gamla de är vet jag inte. Vi använde lunga och liknande.

Lill-Kisse
2009-12-18 23:44
0

#9 Ja, visst finns det recept idag på pölsa med lever, men här gällde det ju ett gammalt recept från början av 1900-talet. Därför tänkte jag på pölsa med mindre "värdefulla" ingredienser.

Vilka landskap åt man pölsa i förr? Var i Sverige gjorde man pölsa med lever som huvudingrediens på den tiden?  Hade varit intressant att veta vilken del av landet den äldre släktingen var ifrån.

Cavinka
2009-12-20 11:12
0

Jag har fått ett mail från angel och så här skriver hon:

Hello Laila,

First I want to say thank you so much for all the help you are giving.  The recipe I received was very close but not it.  I think you may be right in it being a variation.  I talked to my father on the phone and he was trying to recall from his memories as a child what was in it.  He said they never put things like onion or pepper in it.  They used the pork liver, barley, pork sausage (I think it was for this dish, we talked about many things his mom used to make) and when it was done cooking they added cinnamon and sugar.  He can not be certain what they added while it was cooking since it took longer to make then he had the patience to sit still for.

I would have to ask how many of my grandfathers siblings were born in the USA or in Sweden but my great grandparents were from the Smalland area.  My great grandfather was a Johnson and my great grandmother was an Ericson.  They are the ones who taught my grandma all the recipes when she married my grandfather.

I really hope this helps give a better clue as to what we are looking for.  It was one of my fathers favorite dishes and I was wanting to surprise him with it.

Thank you ever so much again,

Angel

svenake
2009-12-20 13:47
0

Johnson!  Nu blev jag intresserad.  Var ifrån i småland och förnamn?  Vore mycket tacksam för lite mer information.

Cavinka
2009-12-20 15:04
0

Har skickat hennes mailadress till dej.

svenake
2009-12-20 17:41
0

Jag har flera och har tittat igenom dom. Hittar inte något mail. OM du vill kan du använda  svenak5   på   spray.se.

Cavinka
2009-12-20 18:09
0

Jag lägger den här det kan ju inte göra något.

(Borttaget av Chrissan)

svenake
2009-12-20 18:37
0

Jag tackar,  och sen hoppas jag att andersE tar bort den,  -  innan något spam-företag får tag i den.  Tack Glad

svenake
2009-12-20 18:59
0

Jag har skickat ett mail nu,  får se om jag har tur.  Det gäller den andre brodern till Samuel Ludvig Johansson,  alltså  Per Johan Fritiof Johansson  född 1866.  Hoppas hoppas  hoppas  Glad

svenne
2009-12-20 19:16
0

Är det släktingar?
I så fall håller vi tummarna för att Du får ett svar.

Yred3
2009-12-26 02:17
0

Hej, det måste ju vara leverkaka. Ingredienser: lever, korngryn, russin mm

Leverkaka (Korvkaka)

4 Portioner

• 1 1/2 dl Korngryn
  • 3 dl Vatten
  • 5 dl Standardmjölk
  • 400 gr Nöt eller svinlever
  • 1 st Gul lök
  • 1 tsk Margarin eller smör
  • 2 st Ägg
  • 2 tsk Sirap
  • 1/2 dl Russin
  • Salt och peppar

Koka grynen i vattnet under lock på svag värme tills det nästan kokar in. Det tar ca 30 minuter. Späd med mjölken och koka till en lös gröt.

Mixa eller kör i foodprocessor lever, ägg, lök, sirap, salt och peppar. Tillsätt gröten och russin. Häll smeten i en smord ugnssäker form. Grädda mitt i ugnen i 225 grader i ca 45 minuter.

Servera med lingonsylt och sallad, eller blanda finstrimlad vitkål med lingonsylt. Går att frysa.

Skicka gärna detta översatt viader till den som undrade. Hälsningar….

Cavinka
2009-12-26 11:20
0

Jag skall försöka översätta och skicka till USA så får vi se om detta är vad de letar efter.

Yred3
2010-02-27 22:42
0

Jag är fortfarande undrande om du har fått något svar på receptet, om det var det efterfrågade.