Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 4238 ggr
Lill-Kisse
2010-02-13 14:57
0

Okänd far

Kan någon ge mig instruktioner om var och hur jag bör söka efter okänd far till barn födda i Stockholm på tidigt 1900-tal? Var bör jag teckna abonnemang för att nå födelseböcker, födelseattest, dop e dyl i sökandet efter en far där eller finns det öppna arkiv att söka i?

Tack vare Rotemansregistret har jag hittat modern (ogift piga) och ett barn. Sedan fann jag ytterligare ett barn på Allmänna barnhuset. Tyvärr uppgavs inte faderns namn.

Yred3
2010-02-16 02:18
0

På stadsbiblioteken brukar man ha Genline, SVAR, folkräkningarna dödböcker, mm. Det biblioteket som jag har tillgång till har fn 2 forskningsdatorer, övriga till vafritt Internet. Det fungerar bra även om jag har Genline och AD för närvarande hemma så har jag inte alla CD skivor som finns. Därför anvönder jag biblioteket. Om man nu bor i Stockholm så kan man ju fara ut till Arninge där allt finns gällande släktforskning.

Lill-Kisse
2010-02-20 16:38
0

Man kan inte söka den här fadern i folkräkningar, dödböcker e dyl eftersom han är okänd. Jag undrar 

1) i vilken typ av dokument man möjligen kan finna namn på en okänd far till barn fött i Stockholm. Fanns det födelsebok, dopbok, sjukhusjournaler, barnmorskeanteckningar eller vad i Stockholm år 1900 och strax därefter?

2) via vilket/vilka arkiv kan man kanske finna sådana noteringar där? Är det SCB, SVAR eller något annat?

Stockholm är så annorlunda mot landsbygden att jag hoppas att någon här har vana och erfarenhet av Stockholm vid den tiden.

Genea
2010-02-21 09:45
0

Det beror lite på  vad du menar med "tidigt 1900-tal" men det är i födelseboken du ska titta först, och då originalfödelseboken - inte utdraget till SCB. Originalboken finns på Stadsarkivet och kan finnas i SVAR:s abonnemang (och kanske AD Online men inte i Genlines som bara har SCB).

Dessutom finns det handlingar i de kommunala sociala arkiven, barnavårdsakter, där faderskapet kan vara erkänt. Liksom akterna från Allmänna barnhuset. Detta förvaras också på Stadsarkivet.

På Stockholms Stadsarkivs webbplats, under Använd arkiven - Sökvägar - står mycket om deras material.

Jag har inte forskat så mycket i Stockholms handlingar kring barn med okända fäder, men det finns andra här som gjort det (beroende på när personen är född och om den är avliden kan ju en fråga om den specifika personen ställas under egen rubrik). Det finns en bok från 2005 "Släktforska i Stockholm" som Stadsarkivet säljer men säkert finns att låna på bibliotek (se http://www.ssa.stockholm.se/sv/Bestall/Stadsarkivets-publikationer/Tryckta-publikationer/Slaktforska-i-Stockholm/) som kanske kan vara till hjälp.

Lill-Kisse
2010-02-21 13:16
0

#3 Ovärderligt att få goda råd om var man bör söka.

Nu har jag fått bekräftelser ur en kyrkobok att datum för födseln stämmer samt datum för dop och prästens namn. Fadern angavs som okänd där med. Födseln har skett på Bbhuset enligt notering.   

Man får anta att modern inte ville uppge fadern namn eftersom inte ens prästen lyckades lirka ur henne någon uppgift om det.

Tack Genea för dina tips!

Tord
2010-02-24 17:27
0

Genom det s k Barnamordsplakatet - instiftat av Gustaf III - hade föräldrar rätt att vara anonyma. Detta gällde ända fram till 1917. Du kan läsa mer om detta här: http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=43&vid=368

Lill-Kisse
2010-02-24 20:47
0

#5 Tack Tord!

Det var en mycket intressant historiebeskrivning. Den behövs för att förstå olika beteenden under århundradens gång.