Motorcykel
Jag ägnar dagen åt gamla foton som jag skannat in. En del foton är helt gula och antingen syns det inte alls vad de föreställer eller så kan man skönja något men så roligt det är när man kan få fram motivet.
Här är ett av dessa, mormors far och syster på en motorcykel. Vad kan det vara för modell?
Den kan väl inte vara lätt att styra när man håller så långt ut men kanske att den inte gick så fort!

Kul att se, när ungefär kan fotot vara taget?
Inte helt fel Anders! Jag gissar att det är taget någon gång mellan 1917-1921.

Svårt att säga vilket märke motorcykeln är av, motorcyklarna vid denna tid var ganska lika varandra i utseende, den avlånga tanken, det bakåt böjda styret var förekommande på de flesta motorcyklar från 1910-talet.
Ev. detaljer kan avslöja det exakta fabrikatet om man söker vidare på bilder av motorcyklar från den här tiden.
Den här ( i #0) är förmodligen engelsk, kan vara en tidig Triumph eller Norton.

Hej Babzan! Din tidsangivelse verkar ligga rätt. Troligen en enstånka och försedd med magnettändning. För belysningen användes vid den tiden ofta en karbidlykta men i det här fallet kan det sitta en elektrisk strålkastare monterad monterad. Bakljus och bromslampa saknas. Den blanka dunken ovanpå tanken förbryllar mig. Är försedd med påfyllningsstos med lock. Reservtank? Tanken bakom vaden på din mmf är en oljetank. Som kronan på verket är ett alldeles underbart fint signalhorn monterat på styret. Märkningen på tanken går inte att läsa - tyvärr. Lite tveksam till svennes ursprungsland.
Hoj på dig.
Jag tackar för upplysningarna!
Den där saken ovanpå tanken noterade även jag. Den ser ju inte ut att riktigt höra dit utan är väl ett extra tillbehör.

Men bilden #0 är en encylindrig maskin.

Ett förslag från Greg Cooney på indianmotorbikes.com är att det är en Indian 1916 Powerplus.
#10 Nice! Så här ser den ut…
Kvarstår dock Bos invändning o cylinderantal.
Fast när jag tittar noga på bilden i #0 tycker jag att jag ser två cylindrar…

Tar tillbaka mitt påstående att det är en engelsman.
Indian verkar så nära sanningen vi kan komma.
Och nog skymtar en andra cylinder bakom gubbens vänsterben?

Anledningen till mitt antagande att det var en encylindrig maskin gjorde jag genom att dra en centrumlinje från tändstiftet ner till en tänkt vevaxel och rita i en högersida av cylindern på byxbenet. Därefter från samma centrum rita en bakre cylinder så tog de i varandra. Det fanns ingen plats för en karburatorn mellan cylindrarna.
Vid en noggrannare ritövning finner jag att det finns plats för cylindrarna och karburatorn om den är tillräckligt högt placerad.
Har också varit inne på Google och tittat på Indianer. Många detaljer stämmer. Se bl.a. oljetanken med pumpen. Vi kan nog med stor sannolikhet säga att det är en Indian ca. 1919 års modell.