Onsdagsgåta
Jag tror det är en kyrkogård…

Intelligent svar, Anders!
Tyvärr räcker det inte för att gå vidare till semifinal.

Gissar att det är i Sverige, men kan säkert vara nån annanstans i Europa också. Omöjligt att gissa på.

Hur svårt som helst men jag är rätt säker på att det inte är en kyrkogård utan en större begravningsplats. Världsarvet Skogskyrkogården tror jag inte det är, där finns massor med barrskog, inte heller Norra Begravningsplatsen. Det var Stockholm med omnejd det. Men Sverige är ju mer än bara Stockholm. 

Ser ut som Skänninge kyrkogård, men kyrkogårdar har liknande utseende på många ställen
Om vi mot förmodan skulle befinna oss i Värmland…
..Tage Erlander?

Nej, inte Värmland, jag är inte lokalpatriot i alla lägen.
En svensk kyrkogård är det, den som vilar här bodde inte här i sin födelseförsamling vid sin död men begravdes här. Personen var svensk men känd långt utanför Sveriges gränser.

Och det är inte Dag Hammarskiöld för den graven vet jag hur den ser ut

Kyrkogården och graven ligger inte i någon storstadsregion, Ni får ge Er ut en bit i landet…

#9 Fram med karta och kompass alltså? 

#11 Wow, vilket tjusigt torn den kyrkan har.
Fritjof Nilsson Piraten ???
Eller Nils Ferlin ?

Den kyrkan tror jag att jag känner igen! Då finns det två (minst) kändisar att välja på… Antingen sjöng han elle så var det kyrklig verksamhet. Efternamnen börjar på B eller W, är jag på rätt spår? Gissar på sångaren!

#13 Nix.
Piraten vilar på Ravlunda kyrkogård på Österlen och Ferlin i Bromma.
Kyrkan är en av Sveriges största landsortskyrkor och en annan svensk gammal "kändis" tillika diktare som var ledamot av Svenska akademin kommer också härifrån.
Jag nämner Sverige igen…
Borde vara Jussi??

Nu har jag googlat och är säker på min sak. Stora Tuna kyrka, Jussi Björling! Den andre jag tänkte på är J O Wallin

Visst var det Jussi Björling eller Johan Jonatan som han hette i dopboken.
Stora Tuna kyrka var det också, helt korrekt. Från Stora Tuna kom också Johan Olof Wallin som väl inte behöver någon närmare presentaion.
När jag i #15 skrev: Jag nämner Sverige igen, syftade det till ett av Björlings stora paradnummer, nämligen Nämner du Sverige.
Vad duktiga ni är!

Jag tror Mark satte den redan i inlägg #14 

Det var lätt för mig, eftersom jag är släkt med Jussi! (på långt håll visserligen)
Jussi Björling föddes den 5 februari 1911 enligt barnmorskans journal, men i födelseboken står det som syns ovan den 2 februari, på Magasingatan (nuv. Jussi Björlings väg) i Borlänge. De flesta forskare lutar nog åt att barnmorskans uppgift är den rätta.

Ja, i sådana fall får man nog lita på barnmorskornas journaler.
Jag kan ju som motdrag
avslöja att jag på långt håll räknar släktskap med Johan Olof Wallin.

Min släkts kulturpersonligheter inkluderar bara sådana som Bildsköne Bengtsson. Kanske därför jag har det där morbida intresset för fångar 

#24 Var stolt över det!
Det är inte alla som har en kändis överhuvudtaget i släkten.

Angånde kändisar i en släkt, hittade jag denna sida nyligen: http://www.stenbanken.com/kandisar.htm
Det är inte min släkt, men kul idé att undersöka om det finns några speciella profiler i den egna släkten.

Intelligent svar från undertecknad; Han var student! 

Jag är imponerad av din slutledningsförmåga!

Du känner mig svenne; "It's all up here you know" (pekar mot huvudet) 
#27 Han har "fadermördare". När använde man det, sent 1800 tidigt 1900 tal?

Hammaskjöld ???

#32 Åååååååh, nu blev det plätt-lätt.
Svar; Ivar Kreuger

PS! En av mina vänner är uppväxt i huset, därför visste jag. Jag är annars inte någon expert på fastigheters historia i Stockholm. 

Känner igen bilden. En politiker?

Vild chansning; Sven Wingquist?

#39 Vad jag kan se i olika biografier har han inte sysslat med politik.
#40 Vem var det?

Sven grundade SKF.

Vänta! 1912??? Eller? Os?

Eric Lemming? Os medaljör, etc??

Ja, men då chansar jag på någon av bröderna Ljungström, dvs Birger eller Fredrik Ljungström.

Aha… nu vet jag vem det är. Inte Lemming men Cheychenne är nära lösningen…
Det är inte lämpligt att cykla när man får den typ av handikapp som han senare i livet fick!

Och han var politiskt engagerad, för ett borgerligt parti. men är inte känd för just det.

Ja, då slår jag till med Nils Gustaf Dalén

Några kullager är det inte frågan om men han har gjort sej känd för en rad andra uppfinningar. En av hans första snilleblixtar var att bygga en "sömnförlängare". (!)
Vid en närmare titt så var han faktiskt politiskt engagerad i senare delen av sitt liv och satt bl. a med i kommunfullmäktige i den kommunen han bodde i.
Behöver Ni fler ledtrådar så ge mej en "blink"…

Jerlerup, du visste ju, varför skrev du inte svaret? Nu snubblade du ju på mållinjen…! 

svenne, se mttt svar under #49

#52 Sorry cheyenne, #49 fanns inte än då jag började skriva #50
Men svaret är helt rätt.Gustaf Dalén som bl.a uppfann solventilen till fyrarna fick Nobelpriset i fysik 1912.
En enorm storsäljare, Aga-spisen uppfann han också (Se bild)
Någon som kan gissa var detta gamla kök med en stor, gammal Aga-spis finns? Det blir bonuspoäng vid rätt svar.

Jag visste, men ville se om andra fixade det.

#53 Mårbacka!

#54 Jag misstänkte att svenne var ute efter en uppfinnare eller liknande när han skrev i urspungsinlägget; "Han är dock inte velocipedens uppfinnare….." Därav mina gissningar. Surt att jag inte tänkte på Dalén själv. Min farbror är civilingenjör och var anställd på AGA under 20-25 år.

#55. Fel!
Buckingham palace!
Nej, jag skojade, visst är det Mårbacka.

#57 Varför har inte jag ett sådant där kök? När jag blir snorrik ska jag köpa mig en AGA-spis.

#59 o 60
Ja, det är inte svårt att förstå varför Selma älskade sitt Mårbacka.
"Väggfasta köksskåp, 4 meter lång diskbänk……" Jag är grön av avund. 

Sådant kök har vi på landet, men ingen AGA-spis tyvärr, bara en liten vedspis för strömavbrott. Likadant tak är det också, jag fick verkligen tjata på byggmästaren att göra det. Men ingen kopparbänk heller!
Inspirerande salsinredning, vi renoverar där just nu. Den lilla dörren till vänster om kakelugnen är nog pigans väg till köket, den har vi satt igen eftersom pigor är sådan bristvara. (Hon sov också innanför dörren på kökssidan, så att hon skulle finnas till hands)
I England är man helt övertygad om att AGA-spisar är en engelsk uppfinning. "Typical English AGA" Tillverkas fortfarande i England, men jag tror inte att dom tillverkas i Sverige.

Kolla in programmet om att köpa hus på landet kl 20.00 varje vardag på TV8, där kryllar det av AGA-spisar. De står högt på önskelistan. Såg en 8-ugnars häromdagen. Finns i gas, el och kolmodell. Den mina svärföräldrar hade var koks, tog en evighet att elda upp.

#62 En Aga-spis skulle du ha på ditt tusculum, det vore nåt, det. Men då får du se till att golvet är nog starkt, en traditionell sådan väger ca 600 kg (!)
Dörren till vänster går till serveringsrummet på Mårbacka och därifrån in i köket, helt rätt!
Passa på att anlita hemhjälp nu för om det blir maktskifte i höst försvinner nog avdraget för hushållsnära tjänster och "pigavdraget"(sossarnas definition) blir ett minne blott.
Aga-spisarna tog lång tid att elda upp, men när de väl blev varma, då höll de värmen i flera dagar.

#65. Vi hade inte råd när vi gjorde köket efter svampangreppet. Men golvet är ren betong 1,5 meter ned i marken och sedan stenplattor.
Det blir nog jag som får agera piga 

#65 Frågan blir nog; en ny spis eller en ny bil? Läste att de riktiga värstingarna går loss på 100.000 och mer.
Men man kan ju sukta lite. Klicka på småbilderna i bildgalleriet.

Mmmm, jag vet, har suktat!

1,5 meter betong, ja, det håller nog för en 600-kg:s Aga-spis.
Dyr? Javisst, men har man en gång köpt en sådan spis behöver man inte lägga ut mer pengar på spis eller uppvärmning i köket och angränsande utrymmen så länge man lever.

De värmelagrande drar ju inte mycket alls jämfört med elvärmen!
Om man inte BEHÖVER en ny spis, så kan man kolla firmor med begagnat byggmaterial. Sådana finns över hela Sverige.

Den här var rolig. Så här skriver man om Selmas AGA-spis och historien om den Argentiska professorn som trodde att varningstexten på spisen var en adress!
"Köket med AGA-spisen i centrum.
Spisen var en gåva från spisens uppfinnare Gustaf Dalén, Nobelpristagare i fysik 1912. Folk kom från när och fjärran för att besöka det sägenomspunna Mårbacka och en professor från Argentina blev förtjust i den vedeldade AGA-spisen. Väl hemma i Argentina berättade han för sin hustru om den fina spisen och hon ville naturligtvis ha en likadan.
Professorn brydde sin hjärna eftersom han inte hade någon adress. Men han kom på en snilleblixt när han såg sitt eget foto av spisen. Naturligtvis stod adressen på spisen! AGA i Sverige fick ett brev med adressen:
AGA patent Luckan ska vara stängd Sverige
Brevet kom fram utan mankemang och finns än i dag kvar inom glas och ram på AGA:s huvudkontor."

#73 Det där var ungefär som far berättade om när han arbetade på Billeruds kontor i början av 1950-talet:
Till jul brukade bolaget skicka enkla julklappar till kunder och affärsbekanta runtom i världen. Denna julen (exakt vilket år vet jag inte) hade Billerud skickat plånböcker som julklappar till kontakter ute i världen. I varje plånbok låg en liten lapp där det stod "Äkta kalvskinn".
Några veckor senare i januari kom ett brev från Indien eller vad det var som var adresserat:
**Mr Akta Kalvskinn
****Billeruds AB
****Säffle
**Sweden

Aga-spisen är som sagt var en svensk uppfinning men patentet såldes till England redan på 50-talet och därmed upphörde tillverkningen i Sverige. Därför har engelsmännen hunnit ta till sig Aga-spisen som sin. Idag är det framförallt el och gasdrivna spisar vi säljer men en och annan vedeldad går det också