Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 7790 ggr
Lamya
0

Bröderna Joseph Johnson och Per Hugg

Joseph Johnson föddes 1862-09-14 i Bollnäs som Jonas Hugg Johansson. Han emigrerade 1893-04-14 till Minneapolis. Dog 1917-09-18 hennepin county.

Med hjälp av en annan person som forskar om samma personer och ancestry kom jag fram till att hans familj såg ut så här:

Hustru Anna Maria Johannesson född 1876-11-23 i sverige, död 1955-06-01 Hennepin County.               Barn: Joseph Caleb född 1896-05-17 MN,                  Roy William 1900-07-01 MN, Clarence omkring 1905 MN, Henry W omkring 1906 MN, Everett M omkring 1908 MN, Carl A omkring 1910 MN, Alvira V omkring 1913 MN.

1907-05-17 Emigrerade Per Hugg och på Ellis island står det att han skulle hälsa på sin bror Joseph Johnson. Per var född 1876-09-30 i Bollnäs.

Jag kommer inte längre än så här och undrar om någon snäll person kan hjälpa mig att hitta några uppgifter om nån av dessa personer?

chrissan
1

Vill du ha uppgifter om deras bakgrund eller om vad som hände i Amerika? Här kommer lite bakgrund:

Jonas Hugg f 1862-09-14 och Per Hugg f 1876 var några av den talrika barnaskara som soldaten Olof Hugg hade i gården "Huggs" i byn Finnfara i Bollnäs socken. Familjen finns bl a i husförhör: SE/HLA/1010020  Bollnäs AI:24a (1876-1880)  Bild 215 / sid 208

Du kan se var de bodde på min hemsida Länk , gården finns forfarande kvar om än mycket förfallen. Jag bodde där på somrarna för många år sedan då den ingick i mon mors släktgård. Numera är den mest känd för att Daniel Westlings anor bodde där.

Det ska finnas fler bilder här på Proveniens men jag hittar inte mitt eget inlägg

Lamya
0

Hej och tack för svaret. Men bakgrunden vet jag, jag vill veta om deras liv i usa och drömmen vore ju att hitta nu levande ättlingar till någon av dom. Ursäkta att jag missade att skriva det.

Deras bror Johannes var min farfars far.

chrissan
0

Kul att träffa på en ättling till familjen! Har länge tänkt på att följa upp dem eftersom vi hade en fin tid i huset.

Om även Per bytte namn till Johnson blir det svårt! Men jag kollar lite på Ancestry.

Lamya
0

Deras bror Johannes var min farfars farfar menade jag, skrev fel.

chrissan
0

Det finns 1910 en Peter Johnson f ca 1877 i Minneapolis, han anges immigrerad 1908 och är arbetare, inneboende. Men namnet är så vanligt att det är svårt att veta om han är rätt person.

Lamya
0

Tack. Jag hoppas att han inte bytte namn. Såg nu på din länk att du var intresserad av vad som hände med släkten Hugg, är det något jag kan hjälpa dig med så säg till.

Nu blev jag nyfiken på din släkt också. Hur hamnade den i Huggs gården?

chrissan
0

Gården kom till mammas släkt genom köp eller byte tror jag, de hade Finnfara nr 5 (Utegårds) och Finnfara nr 1 (Rubäcks) och man gjorde byten av olika delar eftersom olika arv hade gjort det hela väldigt splittrat. Nu tillhör den nr 5, men jag har sålt min andel.

Tyvärr verkar Per ha bytt namn, jag hitta honom inte heller bland de som mönstrade till 1a världskriget, inte alla blev inkallade, men där kan man söka på exakt födelsedatum. Barnen till Joseph bör ju levt ett tag och fått barn men att hitta dem?

chrissan
0

Det här borde vara Roy, Josephs son, alltså hette då Anna Maria Dahl som flicknamn:

Name:      Roy W. Johnson    Birth Date:      1 Jul 1900    Death Date:      1 Dec 1983    Death County:      Washington    Mother's Maiden Name:      Dahl    State File Number:      033669    Certificate Number:      033669    Certificate Year:      1983    Record Number:      2130444

chrissan
0

Gissning på Clarence:

Name:      Clarence Theodore Johnson    Birth Date:      29 Jan 1905    Birth City:      Minneapolis    Birth State or Country:      Minnesota    Death Date:      20 Oct 1999    Death County:      Ramsey    Death City:      New Brighton    Mother's Maiden Name:      Dahl    State File Number:      1999-MN-030767

chrissan
0

Eftersom de bor på Johnson Street vid mönstringen 1918 så är detta familjen 1930:

Anna Johnson      53      Roy W Johnson      29      Clarance L Johnson      25      Elora W Johnson      17

Lamya
0

Tack för dom uppgifterna. Det är synd att dom inte behöll namnet Hugg. Vet inte hur man ska göra för att hitta barnbarn till Joseph.

chrissan
0

Jag letar efter dem i Minnesota Birth Index som börjar 1935, svårigheten är att hitta rätt med ett vanligt namn. Nästa år tror jag att census 1940 kommer ut, då blir det lite lättare.

chrissan
0

Enligt Minnesota Birth Certificates Index är Carl A Johnson född 27 feb 1910. Elvina Johnson 30 juni 1912. Kan Everett möjligen ha hetat Evert, i så fall bör han vara född 19 mars 1907, död 25 feb 1957.

chrissan
0

I Birth och Death Indexes kan man skicka efter födelsebevis och dödsbevis men det är ganska dyrt. Men i dödsbevisen kan man, om man har tur, hitta namn på hustru/make och ibland barn. (Länk)

chrissan
0

Men i 1930 års census finns en Evert N Johnson som verkar stämma, han är gift med Laura E och de har då två barn, Beverly J född ca 1926 och Glenn E född ca 1928. Beverly kan vara Beverly Jeanette född 25 oktober 1926, moderns namn Hormes. OM det stämmer så har hon tre barn födda 1950-1958 (man får inte skriva om levande här), efternamn Paulson. Jag skickar ett PM till dig med namnen.

chrissan
0

Tyvärr är denne son död:

Name:        David Wayne Paulson     Birth Date:        12 Oct 1958     Death Date:        18 Nov 1990     Death County:        Hennepin     Mother's Maiden Name:        Johnson     State File Number:        031951     Certificate Number:        031951     Certificate Year:        1990     Record Number:        2373365

Bevely Paulson f 25 okt 1926 dog i mars 1975

chrissan
0

Det ska finnas en dotter f 1964 också. Då i Scott County. Beverlys make Bennett dog 1987. De ligger begravda på Fort Snelling National Cemetery utanför Minneapolis (militär kyrkogård för de som varit soldater).

chrissan
0

Det finns ett annat alternativ för barn till Evert, som nu när jag kollar verkar troligare:

Han var i så fall gift med Laura Elizabeth Fries, barn före 1934:

Johnson, Beverly June
Date of Birth: _02 Jun 1926
_

_Johnson, Curtis Robert
Date of Birth: _14 Jan 1934
__

__Johnson, Glen Evert
Date of Birth: _12 Sep 1928

___Johnson, Lyle Arvid
Date of Birth: _12 Jun 1932

Senare:

Judith Ann Johnson      Birth Date:         13 Feb 1940      Birth County:         Hennepin      Father:         Evert Nathaniel Johnson      Mother:         Laura Elizabeth Fries

Baby Boy Johnson    Birth Date:      3 Jan 1943    Birth County:      Hennepin    Father:      Evert Johnson    Mother:      Laura Elizabeth Fries

Lamya
0

Åh tack så jättemycket för allt det här :) Vilken tur att jag frågade om hjälp här, du är ju otrolig snabb på att leta fram saker :)

chrissan
0

Jag letar efter uppgifter om den sista familjen som jag tror är rätt

chrissan
0

Man undrar vem Joseph Caleb född 1896 är, Joseph Sr och Anna Gifte sig 1900 enligt census 1900, på våren det året hade de inga barn. 1910 anges det att de varit gifta i 11 år, så Joseph bör ha varit Annas innan vigseln.

Cheyenne
0

I census 1900 finns Joseph Sr och hustru Anna i Minneapolis city.

Name: Joseph Johnson
Titles:
Residence: Minneapolis city, Hennepin, Minnesota
Birth date: Sep 1862
Birthplace: Sweden
Relationship to head-of-household: Self
Spouse's name: Anna Johnson
Years married: 0
Estimated marriage year: 1900
Mother how many children:
Number living children:
Immigration year: 1893

Och Anna;

Name: Anna Johnson
Titles:
Residence: Minneapolis city, Hennepin, Minnesota
Birth date: Nov 1876
Birthplace: Sweden
Relationship to head-of-household: Wife
Spouse's name: Joseph Johnson
Head-of-household name: Joseph Johnson
Marital status: Married
Years married: 0
Estimated marriage year: 1900
Mother how many children: 0
Number living children: 0
Immigration year: 1893

Men någon son född 1896 finns inte i familjen.

Cheyenne
0

Oj, blev visst samma uppgifter men enligt census 1900 ska inte Anna ha fött några barn alls. Obestämd

chrissan
0

Kanske hon hade sonen men utackorderad, man höll ju tyst om sådant. Sedan kunde de ta hem honom när de varit gifta ett tag och ingen hade koll.

Lamya
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte om det syns vad det står om man lägger in en bild här, men jag testar. Där är Joseph C med i alla fall. Det är en annan forskare som har skickat det till mig. Han forskar om mamman Anna.

chrissan
0

Jo, det syns, det är census 1910. Jag tror att Anna Johnson var denna kvinna (du skrev Anna Maria):

Post 980822

Dahl, Anna
Torpardotter (ogift kvinna)

f. 23/11 1876 i Arbrå, Gävleborgs län (Hälsingland)

Utvandrad 18/5 1893
från Koldemo, Arbrå, Gävleborgs län (Hälsingland)
till Minneapolis, Minnesota, USA

Källa: Husförhörslängd, s. 352

Emibas emigrationsakt: Arbrå X 1893 040

Onormerade namnformer:

Destinationsort: Minneapolis, MN
Destinationsland: USA

Det är alltså möjligt att de kände varandra i Bollnäs.

chrissan
0

Joseph C dyker upp 1905 i den lokala folkräkningen, då bor han med familjen

Lamya
0

Jag vet inte om det är hon. Dom uppgifter jag har fått av den här andra personen så skulle hon heta Anna Maria Johannesson, datumet för födsel och utvandrar år stämmer i alla fall. Jag har skickat ett mail och frågat om det kan vara den här Anna Dahl, men jag måste vänta på svar.

chrissan
0

Det är mycket möjligt! Min uppgift är från Emibas och den är ju inte komplett.

Cheyenne
0

Enligt Minnesota Death Records var Annas mors flicknamn Lake (jag har kopierat den Anna med de födelse- och dödsuppgifter som nämns i inlägg #0)

JOHNSON, ANNA
Date of Birth: 23 Nov 1876
Place of Birth: OUT OF STATE
Mother Maiden Name: LAKE

Date of Death: 01 Jun 1955
County of Death: HENNEPIN

Observera att Anna inte har andranamnet Maria eller initialen M.

Cheyenne
0

Anna har ingen initial M i census 1900, 1910 eller 1920.

chrissan
0

Detta är Anna i Arbrå i 1890 års folkräkning:

Olsson Dahl, Olof 1849 Far
Lek, Kristina 1845 Mor
(Barn), Anna 1876 Barn
(Barn), Ingrid 1879 Barn
(Barn), Olof 1882 Barn
(Barn), Kristin 1885 Barn

Cheyenne
0

Lek = Lake. ja, varför inte?

chrissan
0

Uttalat Leik!

Hon dog 1874, men fadern levde kvar 1894 när hfl slutar.

SE/HLA/1010005 Arbrå  AI:22b (1890-1894)  Bild 99 / sid 352

Om man skickar efter bouppteckning från LA i Härnösand så borde man få mer uppgifter.

chrissan
0

Systern Ingrid f 1879 kommer till Boston 1899, ska till Minneapolis, till systern Anna Johanson

Cheyenne
0

Har korrigerat inlägg #31. Anna har ingen initial M i census 1900, 1910 eller 1920.

chrissan
0

Reser med Martha Norberg som ska till sin syster i Minneapolis, Lina Norberg

Cheyenne
0

Lamya, den här personen som forskar på Anna, är det just en Anna med det fullständiga namet Anna Maria Johannesson (eventuellt Johannesdotter) född 1876, som han forskar på?

Lamya
0

Cheyenne jag vet inte riktigt. Han skickade ett mail till mig förr och frågade om jag visste något om den här familjen.

Han skrev att han forskade om sin morfars syster Anna Maria Johannesson som hade gift sig med Joseph Johnson. Enligt ett träd han har gjort på ancestry så emigrerade hon 1893-08-29. Men jag hittar ingen som stämmer i emigranten. I trädet på ancestry har han bara skrivit namnet Anna Johnson.

Jag måste nog vänta och se om han svarar på mitt mail.

Lamya
0

Han skrev att det ska vara den här Anna:

Anna Maria Johannesson född 1876-11-23 i Domkyrkoförs i Gbg. I Emigranten står det Johansson.

Far August Johannesson född 1851-08-25 i Fuxerna

Mor Alida Mathilda Carlsson född 1856-10-07 Domkyrkoförs i Gbg.

Han skrev också att han har sett namnet Dahl men det skulle vara fel.

Cheyenne
0

Då är det nog tyvärr så att han har funnit fel Anna i Amerika. Anna Maria Johannesson är inte identisk med Anna Dahl. Anna Dahl. född 23/11 1876 i Arbrå, Gävleborgs län är den som gifter sig med Joseph Johnson född 1862-09-14 i Bollnäs. Kikar man på deras barns födelser anges det "Mothers maiden name: Dahl".

Cheyenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är den Anna Maria Johannesson som föddes på samma dag och samma år som Anna Dahl men i en helt annan del av Sverige. Hon emigrerarade också 1893 men det är alltså inte samma personer och din släkting Joseph "Hugg" Johnson gifte sig med en Anna Dahl. Från Emibas:

Lamya
0

Jaha tack Cheyenne, jag ska säga det till honom.

Men har du något förslag på hur jag ska lyckas få tag i levande ättlingar till dom här personerna?

chrissan
0

I #18 finns en del barnbarn som bör kunna vara utgångspunkt för vidare letane. Men med ett vanligt námn i en stor stad (fylld av svenskättlingar) så får man jobba en del för att hitta dem.

Lamya
0

Jo jag såg det i 18 Chrissan, men hur ska jag hitta Adresser till dessa?

Har för mig att jag såg en länk om det här förr, men nu hittar jag den inte.

Cheyenne
0

Nej, tyvärr, att finna nu levande ättlingar i USA är inte min starka sida. Jag har bara två förslag, dels att följa chrissan råd i inlägg #14, dvs skicka efter dödsattesterna för någon av Joseph och Annas barn, t ex Roys som ju avled så sent som 1983 eller Clarence Theodore som ju avled 1999. Av dessa kan namnen på närmast anhöriga framgå, t ex deras barn i sin tur.

Ett annat tips är att söka efter en eventuell Obituary (dödsruna) efter någon av dem vilken i så fall var införd i någon amerikansk tidning. Där brukar de framgå vilka deras närmaste anhöriga var, t ex barn.