Sofia Carolina Elisabeth Augusta Arrhenius
Jag söker föräldrarna till rubricerad person. Enligt Rotemansarkivet föddes hon den 3/3 1838 i Stockholms Stad. Enligt egen uppgift i mantalet 1870 var födelseförsamlingen Storkyrkofs. Det verkar stämma med registret till Storkyrkofs födelsebok även om hennes födelsdatum där anges till den 3/3 1839 men året kan ha blivit fel vid en avskrift.
Någon som har möjlighet att göra ett uppslag?
Tacksam!

Jag vet inte om jag missar något men jag hittar henne inte varken 1838 eller 1839 (3/3 som född i Storkyrkoförsamlingen. Har även kikat i registret för faderns namn (Arrhenius) men jag hittar ingen Arrhenius som fader varken 1838 eller 1839 i Storkyrkoförsamlingen.
Jag kanske är blind…

Föräldrarna är inte utskrivna i registret utan barnen är sorterade på efternamn samt därefter deras förnamn.
Här är ett klipp från registret där det ser ut som Årrhenius men det är en fortsättning på sidan innan som säger Arrhenius så det har bara blivit fel vid OCR-tolkningen. Här står det också att Sofia Carolina Elisabeth Augusta ska vara född den 3/3 1839 medans alla sena källor säger 1838.
Bifogar också en länk direkt till pdf'en. Enligt registret till Storkykoförsamlingen födelsebok föddes det 20 barn med en fader med namnet Arrhenius.

Kan hon vara född utom äktenskapet? Ser att det finns särskilda födelseböcker för oäkta barn.

Inte oäkta tydligen, C I a 1 Födelse- och dopböcker, huvudserie

Denna tidsperiod fanns inte hos SVAR (eller AD Online).

#4 Det är möjligt men hon är listad under Arrhenius, se inlägg #3. Barn födda u.ä samt med okända föräldrar finns listade sist i del 2 av namnregistren (del 1 = A-M, del 2 = N-Ö samt oäkta barn och barn med okända föräldrar)

#7 Men i Genline fanns den det var där jag tittade i all hast. Nu gick jag inte igenom åren från början till slut, kikade bara på 3/3 plus minus någon månad och fann inget, men jag kan titta igen senare på hela åren när jag har mer tid, datumet 3/3 kan ju vara felaktigt återgivet senare.
Tyvärr hinner jag inte mer just nu, ska bort i eftermiddag.

Tack ändå svenne, det är verkligen ingen brådska, jag uppskattar all hjälp.

Tillbaka.
Antagligen har volymen varit skadad och man har bundit om den så att bladen har hamnat i kronologisk oordning. Nåväl, här är hon:
(Genline GID 2702.2.41000 , Storkyrkoförs: CA:20 Bild 156/257
Född 3/3 1839, föräldrar: Skomakaren Per Ekeloff? Arrhenius och Lovisa Christina Carolina Kjellman. Kvarteret Trivia, Österlångg. 38?

UR Hfl SVAR A1:39 sid 182:
Tre barn, födda 1830, 1835 och 1839.
Här tycker jag att namnet på modern inte stämmer, här står det väl Hedvig Lovisa? Kan modern ha dött strax efter Augustas födelse 1839 och skomakare Arrhenius ha gift om sej med Hedvig Lovisa?
Har ej kollat dödboken 1839 och framåt..

Tack snälla!
Jag håller med dig. Märkligt. Hedvig Lovisa bör vara hans andra hustru. men redan i mantalet 1835 finns hon som hustru, dvs innan dottern föddes. Eller var hon första hustrun och Sofia, född sist i barnaskaran hade en annan mor? Faderns namn ska vara Petter Olaus Arrhenius enligt samma källa men visst ser det ut som Ekeloff i Sofias födelsenotis(!!?)

Ja, det var lite märkligt. Å andra sidan kan det vara en felskrivning i fb 1839, inte första gången det händer i så fall.
Men det är rätt familj i alla fall, det finns ingen mer Arrhenius i kv. Trivia vid den här tiden. (för övrigt ett litet kvarter, endast 4-5 sidor i Hfl).
Tror du inte att det kan vara hon i #2? "Mamsell"…

#15 Håller med!
Och ja, faktiskt, vid en närmre titt i Rotemansarkivet så varierar namnföljden av hennes fyra förnamn, dvs Sofia Carolina Elisabeth Augusta skrivs i lite olika ordning och faktiskt, enligt Rotemansarkivet tituleras hon Mamsell år 1880.
Jättetack för hjälpen svenne. Jag har ett par funderingar avseende denna person men jag återkommer.

Nu har jag lite fler undringar. Rubricerad person, dvs Sofia Carolina Elisabet Augusta Arrhenius, född 1839 enligt födelseboken men född 1838 enligt egen uppgift i mantalet samt enligt Rotemansarkivet, gifte sig aldrig. Hon var Premiärdansös samt Secunddansös vid Kungliga Operan.
I mantalet 1870 återfinns hon med titeln Mamsell boendes i Hedvig Eleonora fs. Enligt hennes egna uppgifter har hon sonen August Fredrik född 14 mars 1860. Enligt senare uppgifter i Rotemansarkivet föddes sonen i Hedvig Eleonora fs, Stockholm stad.
Jag tror inte en fader finns angiven i födelsenotisen för sonen men skulle någon kunna kika efter i födelseboken för HE utifall att…!

Jag hittade ingen August Fredrik - kan det vara fel församling?

Ja, det är ju ite svårt att svara på…!
Han anges vara född i HE. Ett alternativ är Allmänna Barnbördshuset som förvisso låg på Kungsholmen vid denna tid.
Enligt mantalet 1861 (1 november 1860) är Sofia Carolina Elisabet Augusta Arrhenius mantalsförd i Klara församling och sonen ska ha fött tidigare under året, dvs i mars månad.

Det förekommer lite olika uppgifter om honom - ibland bara Stockholm. Men 1882 bor han i en fastighet som ägs av en tidigare bekant: S Behrendt

Han är född i Klara, finns i föd.bok för oäkta
Föräldrar ej uppgivna , modern 22 år , Född på Drottninggatan 40

#21 Du är snabb i tanken chrissan!
Modern bor också (1878-1883) i en fastighet ägd av S Behrendt. Faktiskt t om på samma adress som sonen, dvs Jungfrugatan 11 A i HE fs men de är inte noterade i samma hushåll i Rotemansarkivet. Sonen blir sedemera Sjöman, flyttar 1898 till Malmö och i folkräkningen 1900 är han noterad som Styrman.
#22 Tack swemah. Som jag misstänkte då!

Jag försöker följa Sofia Carolina Elisabet Augusta Arrhenius' liv. Hon föds 1839 i Storkyrkoförsamlingen som dotter till Skomakaren Per Olaus Arrhenius och h.h Lovisa Christina Carolina Kjellman alternativt Hedvig Lovisa, en viss osäkerhet om det har blvit fel namn på modern i Augustas födeslenotis (se tidigare inlägg).
När Augusta är bara 8 år gammal, avlider Skomakarmästaren Per O Arrhenius i Storkyrkofs, närmare bestämt den 31/12 1847. Vad som händer med modern, Augusta och syskonen har jag ännu inte rett ut.
1851 blir Augusta elev vid Kungliga Operan. Jag finner henne för första gången i Mantalet år 1856 som Premierelev. Därefter kvarstår hon ett par år som elev. 1858 omnämns hon första gången som Dansös, därefter finner man henne i registret till mantalet som Premiärdansös samt Secunddansös. Sonen föds 1860. Redan i registret till mantalet 1861 har hon åter titeln Premiärdansös vilken hon bibehåller fram till mantalsåret 1864. 1865 står hon som f.d Premiärdansös och därefter och fram t om 1890 som Mamsell. Efter detta och fram t om 1914 har hon titeln Fröken.

Det är nog fel uppgifter om modern i födelsenotisen för Augusta född 1839. I mantalet 1835 hette faderns hustru Hedvig Lovisa (se inlägg #14). I mantalet 1845 heter faderns hustru fortfarande Hedvig Lovisa.
Fadern avlider som sagt var nyårsafton 1847 och änkan H Arrhenius kvarstår i registret till mantalet fram till år 1849 (november 1848) och i Storkyrkofs. Hon och barnen finns inte noterade som utflyttade utan nästa gång Augusta dyker upp i mantalet är som ovan nämnt mantalsåret 1856 och som Premiärelev.

Detta är två år innan fadern avled; mantalet 1845. (Augusta omnämns här med bara två av sina namn men hon kallar sig själv sedemera Augusta)
Som synes uppger Per Olof Arrhenius att han är född den 4 oktober 1798. En Petter Olof föds i Bro fs i Värmland endast några dagar tidigare; den 28 september 1798 som son till en Jacob Arrhenius och Cajsa Johanna Lindberg.

#27 Ja, det råder ju ingen tvekan om att det står Elof.
En Skomakargesäll P Arrhennius född 1798 inflyttar till Storkyrkofs någon gång under perioden 1827-1832 enligt registret till nämnda församlings flyttlängder. Han ska finnas på sid 128 i flyttlängden. Ingen födelseförsamling angiven. Han har med sig sin hustru, nämligen Christina Hedvig Carolina Kjellman född 1801 och nu blev det bara tröttsamt.
I Augustas födelsenotis 1839 uppges modern heta Lovisa Christina Carolina Kjellman.
MEN, både i de två omkringvarande mantalen, dvs 1835 och 1845 uppges hustrun till Skomaken Arrhenius heta Hedvig Lovisa, också hon född 1801.
Så nu har vi följande namn på modern:
**Christina Hedvig Carolina Kjellman, född 1801
**
Lovisa Christina Carolina Kjellman
Hedvig Lovisa med okänt efternamn, född 1801
Nu lämnar jag denna Premiärdansös en stund!

#28 Om det nu är samma person som han som var född i Bro (S) 1798.
Var hittar du uppgiften i #26 om den Petter Olof som var född 28 september 1798 i Bro ?

#29 Genom den något skakiga Familysearch.

#30 Ok, vi får väl se om det går att följa honom från födelsen i Bro och framåt om det blir aktuellt.