Vem var M S Stenfeldt
Jag gillar att fotografera, och då gärna kyrkogårdar, ibland ser man gravar som väcker funderingar och man undrar vem som begravts där. I Björnlunda, Sörmland, där jag bor finns denna grav: på M S Stenfeldt 1770-1837. Vem var mannen eller kvinnan som begrovs här?
En utmaning kanske… Att veta mer om människorna i gravarna!

Info från Nycopia skivan:
Post 4083 Stenfeldt, Susanna Margareta Tibble Död 15/4 1837 i BJÖRNLUNDA Begravd 23/4 1837 Dödsorsak: Långvarig sjuklighet Övriga uppgifter Församlingskod: 048033DL Ordning/Radnummer: 17 Normerad förnamn: Susanna Margareta Normerad efternamn: Stenfeldt Normerad adress: Tibble Dödsorsak: Långvarig sjuklighet! Ålder: - - - Övrigt1: Ogift Demens -------------- Källa: Björnlunda E:1, s. 0

Hon bor 1835 hos friherrinnan Wrangel på Tibble, står som demoiselle och är född i Gävle 7/3 1771 enligt SE/ULA/10120 Björnlunda AI:10 (1831-1835) Bild 244 / sid 239

Bouppteckning finns i Daga häradsrätt, tyvärr inte filmad på ADonline eller på Svar

Hittar henne inte i Gävle men jag undrar om det kan vara en dotter till Johan Stenfeldt och Elisabet Lemoine i Hamrånge? De kan ha flyttat därifrån 1771, ser inga barn efter 1768 (Hamrånge register)

Här hittade jag mer:
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/73316.html?1260134004
I Härnösand fanns från 1782 en bränneriinspektor Johan Stenfeldt f 1721 d 1788 20/4 med sin hustru Lisa Sophia Lemoine och barnen Claes Johan, Ulrica Beata, Anna Cajsa och Johanna Sophia, den sistnämnda född 1768. Någon som vet mer om denna familj?
Men ingen Margareta…

Kan det vara denna Stenfelt-släkt? Från Svenska Släktkalendern 1912. Släkten härstammade från Tyskland och de första generationerna av släkten i Sverige verkar ha haft sitt säte i Gävle. Där nämns i ingressen en Johannes Stenfelt, född 1748, död 1810 och rektor i Gävle. I dessa tidiga utgåvor av Sv.Sl.kalendern är det dock väldigt snålt med redovisning av eventuella döttrar.

Det låter ju troligt!

Det lät så bra men kanske (tyvärr) tveksamt.
Johannes (Johan) Stenfelt, född den 16/9 1748 i Gävle som son till Erik Stenfel(d)t och Birgitta Catharina Wahlström.
MEN, han ingår inte äktenskap med den i Släktkalenden nämnda, Emerentia Charlotta Nylander, förrens den 11/8 1778 vilket ju är 7 år efter Susanna Margaretas födelse.
Tillbaka på ruta 1. 

Om jag förstår notisen rätt hade Susanna Stenfeldt skrivit ett testamente med Friherinnan Wrangel som förmånstagare men att man - enligt lag - först behövde utröna huruvida det fanns lagliga arvingar, t ex syskon, syskonbarn etc.

Då vet vi att hennes första namn var Susanna!
Bra!

Det finns en massa Stenfeldt i Finland, friherrinnan Wrangel var från Finland tror jag.
Det finns också en talrik adlig ätt Stenfelt/Stenfeldt, men enligt Riddarhus-CD:n så hörde hon inte dit.