Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: läshjälp
Läst 2702 ggr
edithjosefina
0

Läshjälp husförhör Helsingborg stadsf.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Husförhörslängd Helsingborg stadsförsamling.

Högsta vinsten i helgen. Har fått kontakt med en avlägsen släkting -Otto - i Australien.Min mormors far Janne Hanssons bror; Julius Hansson f.1851 Össjö, emigr. 1873 till Nya Zealand. Julius och Jannes far är Johan Hansson f. 1816 Helsingborg.

Johans föräldrar är Hans Larsson f.1787 16/1 Torup och Karna Johansdotter f 1788 28/3 Riseberga. I HSF 1837 och framåt ( arkiv digital A:1 34 bild 342, A:1 36 bild 352, A:1 38 bild 362 ) finns anmärkn. om Hans Larsson: böter 1833 för snatteri + halvt års fästning för fylleri 1840.

Mitt problem är att jag ej kan tyda hela texten som jag tänkt skicka vidare till Otto. Otto är dotterdotterson till Julius.Tacksam för hjälp med tolkning av denna text, se bild.

svenake
0

sista raderna -

Dömd 1840 i mars för 5 resan fylleri  till ett halft års fästning.

svenake
0

Hans Larsson dömd år 1833 för  snatteri att böta  16 sh  och undergå enskilt  förhör af  Kh Hof.

svenake
0

x x x x-  en söndags stock-zzzz som undergicks  d 4/10 33.

svenake
0

Rästad? ned?  till 3-16 sböter samt en söndags stockkrage som undergicks den 4/10 33.

Phryxe
0

stockstraff

AndersB
0

… ock undergå enskilt skriften af Kgl. HofRätten med …

edithjosefina
0

Tack för hjälpen att tyda texten.

Stockstraff.Känner någon till hur detta straff gick till ?

En annan fråga som kommer upp. Dömd till fästning 1840, hemort Helsingborg. Var ligger denna fästning?

Nästa steg är att finna protokoll från ev. rättegång. Har någon tips ?

edithjosefina
0

Blev nyfiken och skaffade lite information ang. stockstraff.

Stockstraff eller skamstraff; den dömde placerades med fötterna ibland även med händerna fastlåsta i en stock. Stocken var uppställd på kyrkbacken där den dömde fick sitta till skam inför kyrkobesökarna.

Stockstraffet i Sverige upphävdes 1841.

Detta stämmer med  Hans Larssons stockstraff. Straffet skedde en söndag ( Gudstjänst ) 1833.

Tack igen för hjälpen. Jag fick förutom information om släkten även lite historia. Skall vidarebefodra släktens historia till Australien.