Svenska läkare
Jag köpte nyligen en bok - "Svenska läkare" - som gavs ut 1959.
Den första porträttkatalogen över svenska läkare gavs ut 1899 och redovisade 1 190 läkare. Min bok förtecknar hela 6 140 läkare! Totalt lär det ha funnits 6 602. Hur många finns idag?
De flesta läkare presenteras med foto. De uppgifter man hittar är födelseuppgifter och familj. Samt naturligtvis en kort karriärbeskrivning.
Jag köpte boken främst för att morfar var läkare och han finns med. Söker ni uppgifter kan jag kanske hjälpa till…

Nils- Sigurd Linderberg född 1890 i Ignaberga?
Ingen Linderberg.

Leopold Abramson, 1893-1998?
Leopold finns med foto och text. Ska scanna vid tillfälle…

Är det hur gammalt som helst? Jag menar hur gamla läkare finns med ??Finns Lauritz Bernhard Smitt med ?Han var farbror till Runa…
#5 Den Smitt fanns inte med. Jag tror alla som var läkare 1959 finns med.

Nej ,Tänket väl det .Han dog 1907 ! Fanns där andra Smittar? Kanske Olof Smitt?
Född Malmö 1911? Han är med.

Visst .Han är släkt med Runa . Riktigt hur kan jag inte säga Jag tror kanske det var han som hade miniatyrportättet av anfadern Daniel Smitt.

Tack och helt ok….
Finns där möjligen någon Hjalmar eller Pontus Åkerman? Läkare i Klippan 1800 - någonting? // Maja
#14 Nej, min bok är alltså från 1959…
# 15 hmm, har visst läst dåligt i de tidigare trådarna igen…eller så kan jag skylla på viss ivrighet 
Hej Anders,Har du den här snubben då?En kusin till mormor.
Anders Thorbjörn Hwass född 1852-05-25 i Hasserås,Mo(Älvsborg)Medicine doktor,docent i neurologi vid Karolinska sjukhuset i Stockholm dog 1927. Hoppsan,det var de som var läkare 1959….
Jag kanske får skriva lite själv om honom och hans bravader.Jag får utveckla idén och göra en presentation när jag tycker att jag kännet för det.visst gör jag det. Men jag måste vänta på insperationen ett tag.

AndersE, finns det någon Olof (Olle) Naglo med?
NAGLO, Olof (OLLE), ML. F i Sthlm 14/10 28. Föräldrar: ML Owe N o tandl Brita Söderberg. - Gm (53) Anna-Stina Alvin f 31, ML. Barn: Christer f 55; Anne f 56.
Studex 47 Sthlm, MK 50 S, ML 24/6 54 S. Tf ul Stocksunds las med avd 5 m 55, Sthlms epidsjh 17 m 55-57, tf förste underläkare vid Sachsska barnsjukhuset 57-, skolläk Södra Ängby o Blackebergs folksk 58-. Fältlstip 52- 55, batl i Flk res 55-57, batl v Flk 57-59, batl i Flk res 59-
Det finns också en Anna-Stina Naglo (hustrun) och en Owe Naglo (fadern).
Det finns foto på alla tre.

Tack!
Min mamma gick som barn hos hans far Owe N som var barnläkare och hade en privatpraktik på Norrmälarstrand.
Sonen Olle Naglo tog sedemera över praktiken och då tog mamma med oss barn till honom vid öroninflammation och liknande. Underbar människa.
Skulle vara kul med foton när du har tid och möjlighet.

Åh,vad kul! Tack! De bilderna kommer mamma att bli jätteglad för. Olle kom med åldern att bli väldigt lik sin far.

Finns möjligen en Dr Bjärnestam med? Han var provinsialläkare i Vaxholm, granne med oss, men kanske han pensionerades före din bok.
Smedshammar - har tyvärr glömt förnamn - läkare i Oxelösund på 50-talet, finns han med?
Jag återkommer med ett par frågor till. Vill bara kolla först om läkarna ifråga ännu är i livet.
Tack, Anders! Roligt att se honom igen och bli påmind om skolans hälsoundersökningar hos doktor Smedshammar och syster Tora. Jag kom just att tänka på att man titulerade läkare och sköterska olika, läkaren med efternamn och skol-/distriktssköterskan med förnamn. Vad syster Tora hette i efternamn kommer jag inte ens ihåg.

#28 Tack Anders. Jag minns att ofta under loven så kom Dr. Bjernestam in och hälsade på min farfar. Ämnet var ofta något matsmältningsproblem och man enades snabbt om att det enda bra botemedlet pför detta var en whiskygrogg. Och så satte man sig ner med glasen nere vid sjön. Jag var barn då men lite då och då så tillkallades jag för att gå upp i köket med tomma glas för att få påfyllt med "farfars saft".
Detta är minnen från barnaåren i början av 50-talet så det kan vara helt fel.
Huset där Dr. Bjernestam bodde och tjänstgjorde finns kvar, det är det gula huset med torn på bilden.
Det är roligt med barndomsminnen! (Glöm inte att skriva ner dem…)
Huset ser pampigt ut.

Det är ett stort hus. Om jag minns rätt så var gatuplanet läkarmottagning.

Finns månne Simon Harald Rosenbaum med i boken? Verksam i Ånäset, Västerbotten i slutet på 30-talet och därefter Njurunda.

Jag minns från barndomen en läkare som hette Frambäck, finns han med?

En doktor Modén, verksam i nordöstra skåne? Vet tyvärr inte förnamnet.
#36 Nej, ingen Rosenbaum.
#37 Ragnar Frambäck är med inkl foto. Vad vill du veta?
#38 Ingen Modén, en Modin - men inte i Skåne.

#37 Ragnar hette han, ja
Hans karriär och hans bild, om det går bra.

Tack, Anders!
Tack för hjälpen att leta fram diskussionen, Anders! Den läkare jag söker, som fanns i Vissefjärda-trakten på 30-talet, hette Reuthenberg eller Reuthenborg, om jag lyckas tyda namnet rätt i dödboken. Hans namn förekommer ofta som den läkare som utfärdat dödsattesten.
#44 Inte med i min bok, men den är ju från 1959.
Vilken kul bok!
Min skolläkare på 50-talet hette doktor Säwenberg(Säfvenberg) i Umeå, Västerbotten. Hittar du honom?
Tack för att du kollade, Anders!
Jag får hoppas att dödboken jag håller på med blir mer och mer lättläst vartefter jag går framåt i tiden. Så har det faktiskt redan blivit. De första noteringarna om namnet på läkaren jag frågat om gjorde mig betydligt mer osäker än jag är nu.
Så får jag, när intresset ändå blivit väckt, söka på läkarens namn i andra källor. Har redan försökt med Sv dödbok men inte hittat något namn som liknar Reuthenborg.

Ingegerd, ska det inte vara ett "R" istället för "N" i namet? Dvs Reutherborg? Från Kugelbergskivan finner jag en lysningsannons mellan en John Reutherborg och en Märta Hjärne. Han skulle kunna vara identisk med denna person från Rotemansarkivet;
Namn: John Julius Josua Reuterborg
Titel: Med.kand.
Födelseuppgifter: 25/12 1884 (Gbg.,Haga), Göteborgs- och Bohus län

1915 flyttar han från Stockholm till Sillhövda, Blekinge. Det ligger ju bra till rent geografiskt.

John Reutherborg var chefsläkare på sanatoriet i Fur

Var ligger Fur?

Aha, i Karlskrona. helt nytt för mig.
Skulle man då kunna tänka sig att de många personerna från Vissefjärdas dödbok vilka en Reuthenborg/Reutherborg har undertecknat dödsattesten för, därmed hade varit patienter på sanatoriet?

Han kan ju haft privatpraktik också, de hade det på den tiden
#46 Nej, han är inte med.
Tack Cheyenne och Chrissan! Jag har just sökt på Google och konstaterat att det nog ska vara Reutherborg.
Det är säkert rätt person ni hittat. För en av de avlidna står det just att han avlidit på Furs Sanatorium, Sillhövda och läkarens namn J. Reutherborg. I det fallet har jag faktiskt skrivit ett r i namnet, ser jag nu.
Också vid sökningar på namnet på Begravda- och Dödboksskivorna finns det några stycken födda eller bosatta i Sillhövda.
#55 Tack för att du kollade! Jag undrar om jag skulle ha känt igen honom. Jag kan inte minnas hur han såg ut.
Anders! När du och jag var barn och växte upp vid sjukhuset i Ängelholm, bodde Doktor Bauer på Höjavägen 9. Jag har ett svagt minne av hur han såg ut, skulle du vilja vara snäll och leta reda på honom? Jag har ingen släktskap med honom, frågar mest för att jag blev nyfiken på om jag minns rätt. Han var född 1886 i Malmö S:t Petri, enl. Sveriges befolkning 1970.

Jag har ett skräckminne från en smittkoppsympning någongång i slutet på 50-talet eller i början på 60-talet. Läkaren var så darrig på handen då han skulle utföra ympningen att han rispade sönder min arm på flera ställen. Jag har ett fult ärr på min vänstra arm som minne efter denna händelse. Jag minns att jag skrek och var livrädd. Ont gjorde det och jag blev fasthållen av syster Ulla. Den hemske läkaren hette doktor Hall. Det var i Norrtälje detta trauma utspelade sig. Jag har en inre minnesbild av denne läkare. Finns han månne med i boken? Kanske jag kan försonas med detta minne om jag får se att han inte såg så hemsk ut i verkligheten som jag minns att han gjorde! 
#32 det stämmer det som står skrivet där, att man sa Systerns förnamn och läkarens efternamn. Jag vet inte syster Ullas efternamn eller doktor Halls förnamn!
#58 och #59 Hinner inte idag…
Helt OK Anders, ingen stress för min del!!!

AndersE
Har jag väntat i 50 år kan jag allt vänta ett tag till! 
Tack Anders för bild och text på Doktor Bauer! Jag mindes rätt :-)

Tack Anders!
Ja det är rätt doktor Hall. Uppgifterna om namnen på hans barn bekräftar det. Fotot ovan föreställer en något yngre doktor än den jag minns.
Jag undrar om det finns en läkare Strömbom, som var verksam i Emmaboda i slutet av 30-talet, med i boken.
Vad hette han eller hon i förnamn? Jag har antecknat både G Strömbom och Y Strömbom när jag jobbat med Vissefjärda dödbok. Den uppgiften ska inte med i Sv dödbok version 5, men PLF som jag hjälper med registreringen vill ha fler uppgifter, förmodligen till en egen CD.
Tack på förhand för hjälpen!
Mvh Ingegerd
#69 Ingen Strömbom i min bok, men han kanske inte levde 1959? Längst bak finns även en förteckning över avlidna läkare 1/1 1954 - 31/5 1959 men han är inte med där heller.

Lars Bertil Holmkvist i Malmö. Ev stavning Holmqvist. Gift med en Leijonhufvud.
Hittar du honom?
Tack för att du kollade, Anders! Efter att jag hade postat min fråga läste jag igen (hade hunnit glömma det) att boken kom ut 1959. Jag hoppades att läkaren fortfarande levde 1959 och därför skulle finnas med i boken. Men tyvärr gjorde han/hon inte det.