gamla kvarter i ystad
Köpte en bok på klostret i ystad om kvartet i stan men de var bara i statskärnan inte i utkanterna som de kvarter jag söker troligen ligger.
ang, Elna Kristina f.1867-12-24 som jag frågat om tidigare var jag ner i källaren och tittade efter hennes dödsdag på pastorsexp. i ystad. dödagen där stod 14 sep.1900. men där fanns inget om att hon skulle vara bergravd ochinget var någonstans. Däremot stod de dödsorsak.
Elna Kristina bodde 1890 i kvarteret J.F.Q. Jönsson där bodde ocså hennes mor och far kopparslagare Nils Andersson m. hustru Kjersti Persd:r.
1900 bode de på q.Cronholm 25-36.
Var i nuvarande ystad kan dessa kvarter ligga?
och var lår de 1890-1900?

lizzkulla, i dödsnotisen för Elna uppges hon vara drygt 32 år vid sin död. Dörsorsaken ovan uppges vara anemi post partum, dvs en blodbrist efter något. I detta fall skulle jag gissa på en blodbrist efter en komplicerad förlossning, hon var ju i fertil ålder. Vet du om hon hade fött barn kort innan sin bortgång?

#1 Visst, "Partus" betyder förlossning på latin och "post partum" blir helt riktigt "efter förlossningen".
Missfall?

#2 Självklart! Det borde ju jag veta. Har ju klämt ur mig två ättelägg själv. 

Ystads kyrkoarkiv verkar förutom SCB-utdragen vara ett u-land vad det gäller tillgänglighet på nätet.
Jag hittar en Olof Jönsson f. 1866 begravd i Ystad, det måste vara Elna Kristinas make.
1866-01-06
Jönsson, Olof
f. 6/1 1866
Sockerbruksarbe
Ystad
Död 7/2 1959
Begravd 14/2 1959
Ystads nya kyrkogård, kv. 1, nr. 276 (kista, nr 2 i graven)
Graven upplåten till 31/12 2029 (upplåtelse nr 1)
[l 1]
Ystads församling (Ystads kn, Skåne län)
Box 74
271 22 YSTAD
Tel. 0411-692 00
ystad.forsamling@svenskakyrkan.se
[k][1]Posten levererad 2008-11-10
I samma grav vilar:
Holm, Marta Valborg 18970629
Holm, Nils Olof 19011225-4230
Jönsson, Olle 19190415-4117
Jönsson, Olof 18660106
Jönsson, Thilda 18680802
Löfkvist, John Osvald 18981114-3958
Löfkvist, Olga Elna Kristina 19000914-4122
Olga Elna Kristina är intressant, hon är född samma dag som Elna Kristina, född 1867, avled, nämligen den 1/9 år 1900.
Det måste vara det barnet som föddes och orsakade blodförlusten
Thilda Jönsson, f. 1868 och död 1933 måste vara Olof Jönssons hustru nummer 2.
19000914-4122
Löfkvist, Olga Elna Kristina
Soltersg 1 tr 1
271 00 Ystad
Död 15/10 1982.
Kyrkobokförd (1974) i Ystad, Ystads kn (Malmöhus län, Skåne). Mantalsskriven (1974) på samma ort.
Född 14/9 1900 i Ystad (Malmöhus län, Skåne).
Änka (11/4 1971).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Ystad, Ystads kn (Skåne län, Skåne)
Födelseförsamling i källan:
YSTAD (Malmöhus län)
Källor:
RTB 82 / SPAR 90

#4 Ja, där ser man. Då var det tyvärr efter en komplicerad förlossning.

svar till alla
Olga Elna Kristina f. 14 sep. 1900 var min mans farmor.
kallades för Olga. Hon berättade för mej att hennes mor dog vid förlossningen. Hon hade då 2 äldre syskon, brodern Torvald emigrerade till Norge systrarna blev kvar i Ysatd men ibland skar de sig mellan dom och då Fick Olga sitta iklämm de var din skull mor dog. Menså läste jag på ett annat ställe att hon avled ca. 2 vec. efter förlossningen.
Olof gifte senare omsig menj ag tror inte han blev far fler gånger.
Sockerbruket lår ungefär där Vita briggen ligger ,Vita Briggen var ett fängelse. och Förekom i en film av Tage Danielsson men namet på filmemen är jag inte säker på Det våras någonting---.
FRån Y-d s centrum ut mot Trelleborg låg sockerbruket
men de verkar som han bodde i anra ändan av stan Ö.F:
Släkten här Jönssons är konsentrerad till Y-d. så nu är kvarteren bra att ta reda på. För på varje namnskylt står kvarteren.
t.ex. 1867 då Elna kristina föddes på julafton bodde den fam. på Tobakshejdan Litt Z
Därför köpte jag boken om Y-ds kvarter i centrum, Olof m. fam bodde vid Nappflaskan gamla vattentornet den delen kallas östrförstan.
här är Olof Jönsson m. sina döttrar Olga och Märtha-
Elna Kristina blev iallafall begravd och de kostade 50kr. har hittat de i en bouppteckning om Elna Kristina.
De s.k. sockerbrukshusen i Ystad hittade vi också på Laffnergatan , där finns 6 st. kvar större hus så där kunde nog bo 2 fam. i varje.
nu är de bara qvartern kvar???
hitade på ett ställe att elna kristina andersson skulle ha fått en dotter innan giftet med olof jönsson .ingen har hört de tidigare.omk. 1890-95
och vart tog denna flicka vägen?
liksom olofs syster kristina svantesson-jönsson m. make anders
när avled dom? min svärfar oole jönsson ystad pratade ofta om dessa gamla människor
Har letat efter ett sockerbruk i närheten av Vita Brigg men inte hittat något. Där låg Gjuteriet, numera ett bostadsområde. Ett fd sockerbruk i ystad hittade jag utanför surbrunn åt öster på följande länk
http://runeberg.org/nfcm/0342.html
Fanns det något sockerbruk längre västerut, vid nuvarande reningsverk eller Lilleskog?
Tror att kvarteret Cronholm ligger strax öster om Österports torg, i närheten av Borgmästaregatan i Ystad. Vet ej exakt utsträckning.
Tobakshejdan ligger strax öster om Borgmästaregatan, tror att boken Svinalängorna handlar om de "nya" husen på området. Familjen verkar ha varit i östra delen av Ystad.
svinalängorna var ju hyreshusen på fridhemsgatan, men ligger i samma område.
sockerbrukshusen låg också i de området, vid nuvarande handsmakargatan i ystad.
tror inte dessa människor har rört sig så långt men omkring.
de finns visst fler än jag som sitter vid datn om natten.
i natt hittade jag elna kristna m. dottern sigrid kristina född1891-12-21/ död 18911229 i tetanus neonatorum.
m. fader okänd så de var nog inte olofs dotter.
ska kolla ditt tips efter maten jag är hungrig liksom mina kaffedrickande gubbar istället för att laga mat.
11. sockerbruket där jobbade många av släktingarna på min svärfars sida.
adressen jag fick av dej blir jag inte riktigt klok på.
kan du mer om sockerbruket

#14 Tetanus neonatorum Stelkramp hos spädbarn.
[http://runeberg.org/nfcm/0342.html](Vem ar det som vet vad barnen behover en laroplan eller barnets foraldrar? Jag menar att den tid barnen ska folja en laroplan borde komma i och med att barnen borjar skolan.)
är en länk till ett bokprojekt på internet. Kopiera denna länk och klistra in den i din sökmotor eller högst upp på sidan. Den går endast till en karta i en gammal uppslagsbok från 1897 (tror jag) och där ser man sockerbruket i nordost. Tror att disponentvillan är klubblokal för Ystads mest berömda handbollslag nu. YIF.
Förmodligen finns det ett bättre sätt att infoga en länk, men det kan jag inte (än) 
OK Nu kan jag
bra att du tipsade om den länken anders, den var lätt förstålig.
de gick ju bra på min test.
bilden jag testade med är från fänneslinda skola vid hökerum inte så långt ifrån fristad. mats jönsson m. fru birgitta och dottern elise
en ystabo som hamnat i fänneslunada
tack svenne , här har jag att läsa i hela mitt liv. men jag fick svar på min fråga nr.14