NST
Några folk i arkiv-branschen har berättat att NST:s arkiv bara försvunnit. Bilder, tidnngar, allt!
Stämmer detta?
Enligt mina källor ska en del anställda ha tagit några godbitar och sen brändes resten upp! Tidningar, bilder, rubbet!
Vad vet ni?
/Torbjörn
Det har jag inte hört. NST är ju "min" lokaltidning.
Ska höra mig för…

Gör det.
De som jobbar i Arbetarrörelsena Arkiv i Helsingborg berättade detta för mig först. Sen fick jag storyn upprepad av en journalist (Moderat).
Även om detta bara är en skröna är jag ändå intresserad av att veta var arkivet är. Det finns ju en hel del av intresse för mig där.
vad hette chefedaktören som gick in i politiken sen? hans något? Han kanske vet?
/T

NST?

Enligt Skånes Näringslivsarkivs hemsida förvaras NST's arkiv där. Se dels deras arkivförteckning samt Länk till information om arkivomfånget

0,2 hyllmeter är inte mycket!
/T
----------
Arkivbeskrivning
Referenskod: SE/M069/M037/29
Arkiv: NORDVÄSTRA SKÅNES TIDNINGAR AB
Tidsomfång: 1910 -- 1992
Omfång:
Hyllmeter: 0,2
Volymer: 25
Placering: Depå: Skånes NäringslivsArkiv
Arkivinstitution: SKÅNES NÄRINGSLIVSARKIV
Arkivbildare: NORDVÄSTRA SKÅNES TIDNINGAR AB ( - )

Foton från 1992 bara. Inga tidningar… Jo, är det här hela arkivet så är det skandal. Tack för de upplysningarna!
Så var hamnade allt det andra?
Jag besökte NST i HÖGANÄS runt 1989 och enbart där fanns sisådär 10 hyllmeter värdefullt material, förutom alla de gamla tidningarna, etc, etc .

Nej, jag reagerade också på antal hyllmeter! 

Och foton från 1992 bara!
:o(
Det borde vi undersöka närmare här! Jag ska höra mig för också!
#2 Är det Hans Wallmark du tänker på?

En sökning i NAD (Nationell Arkivdatabas) ger samma besked.

Ja, hans! jag har skrivit till honom nu!

Hans Wallmark svarade mig nyss. han har inte hört ett dyft om vad som hände arkivet och vill veta mer.
/T

Med tanke på fusionen med Helsingborgs Dagblad AB så kanske just HD vet.

Och var står det att de 25 volymerna bara innehåller bilder från 1992? Jag tycker att det står att arkivet, oavsett hylmeter, innehåller tidningar från 1910 - 1992, men jag kanske läser fel

Hyllmetrarna kan man inte lita på ett enda dugg i registret!

swemah. Se länkarna till höger här: http://www.visualarkiv.se/xtf/view?docId=SE/M069/M037/29.ead.xml&query=&brand=arkivinfo

Har skrivit till HD:s VD och till hans chefredaktör nu! Vi får se vad de säger.
/T

Så!
Jag fick svar från HD nu och kan dementera det rykte som går!
"Vi har inte kastat någonting. Tyvärr har vi inte arkivutrymme på företaget för allt som finns sparat, vilket innebär att vi fått hyra in oss externt och tillgängligheten för externa intressenter är begränsat.
Hälsningar
Lars Svensson
Helsingborgs Dagblad AB"
Skönt att få klarhet. har varit lite orolig sen jag hörde det!
/Torbjörn

Visserligen överspelat nu, men länkarna säger att det är 25 volymer omfattande perioden 1910 - 1992 och sedan finns det en beskrivning av innehåll i volym 1, 2, 3 (och det framgår inte att det är allt i dessa volymer).
Men det viktigaste är att materialet finns, vilket visar att de arkivbeskrivningar som finns bör läsas med försiktighet

Fast nu fick jag i och för sig veta att HD har arkivet i sin ägo ännu. Detta är bolagsdokument mest. Så i detta fallet tror jag arkivbeskrivningen stämmer!

När huset på Metallgatan skulle tömmas, fick Ängelholmsbygdens lokalhistoriska förening chansen att plocka ut de bilder i bildarkivet som handlade om Ängelholm. Det gjorde vi, och de finns förtecknade och arkiverade hos föreningen. Tidningsläggen finns vad jag vet lagrade någonstans i väntan på att HD ska skapa utrymme för dem. Tidningarna finns dock filmade för perioderna 1867-nov 1946 och fr o m 1979. Filmerna går att låna till sitt bibliotek. Ängelholms stadsbibliotek har dem från början av 80-talet. Vill man läsa något i luckan, 1947-78, får man beställa fram på Lunds universitetsbibliotek, vilket fungerar utmärkt.