Sv bebyggelse
Läs min artikel om en spännande bokserie, där du kan hitta bilder och uppgifter om mängder av småhus i hela landet.
Berätta gärna om ni själva har en del - och i så fall vilken del!
Jag köpte nyligen en del i Svensk bebyggelse, nämligen Hallands län. Den är utgiven 1948.
Tyvärr fanns inte de uppgifter jag sökte, så jag kommer förmodligen att sälja den vidare.
Under tiden jag har den kvar hjälper jag naturligtvis gärna till med att hitta uppgifter om någon är intresserad.
Idag fick jag hem senaste fyndet - Svensk bebyggelse Skåne (Kristianstads län).
Den är utgiven 1945 av bokförlaget Hellco i Malmö.

Vad söker man på? Adress eller? Har du kvar Halland?
En lista på de 53 utgivna delarna i Sveriges bebyggelse och vilka socknar de täcker finns här:
http://hem.bredband.net/b405165/sverigesbebyggelse.htm
Jag håller också på med det lilla trevliga projektet att lista de olika fastighetsbeteckningar som tas upp i varje del ;)
mvh,
AndersN
#5 Vaelkomen till Proveniens Anders!
Hur taenker du presentera ditt projekt?
Tackar :) Vet inte riktigt vad du menar med "presentera mitt projekt"?
Bokserien Svensk bebyggelse är en gåta. Inte ens i biblioteksdatabaserna går det att få fram hur många delar som gavs ut, och under vilken tid. Följande delar har jag lyckats få bevis på att de existerar:
Hallands län, 1948
Hälsingland, 1951
Kalmar län, 1951
Kristianstads län, 1945
Kronobergs län, 1952
Malmöhus län, 1946
Västernorrlands län, 1949
#7 Anders, jag taenkte paa din listning…
Tja, jag tänkte väl inte presentera det på annat sätt än att lägga upp det på nätet :) Men hjälp efterlyses - ni som har en del i Sveriges bebyggelse, fota eller scanna gärna av husförteckningen längst bak och mejla mig! Innan jag hinner omvandla dem till text så fungerar det ju att söka manuellt i en avfotat sida.
Förresten, har du kvar ditt exemplar av Svensk bebyggelse Hallands län eller Kristanstad? Är nyfiken på om de har någon sammanfattning över vilka fastigheter som listas, som Sveriges bebyggelse har längst bak i sina delar,
Apropå husböcker eller vad man nu ska kalla dem, så har jag nu hittat ytterligare serier eller enstaka böcker från andra förlag. Samtliga från 40-60-talet, och samtliga från Malmö. Totalt elva olika delar från fyra förlag! Fortsättning följer…
Nu har jag lagt upp fastighetsförteckningen för Sveriges bebyggelse, Uppsala län del 4. Visserligen bara som avfotade sidor, men det lär ändå vara användbart för den som letar efter en specifik fastighet:
http://hem.bredband.net/b405165/svb_uppsala_del4.htm
Del 5 är på gång, dessutom har jag nu fått delarna Stockholms län del 1 och del 3, så de kommer också att följa. Angående stockholmsdelarna så har Hermes jämfört med Uppsala län bytt från sex bilder per sida till 12 bilder, och med husbeskrivningarna vid varje bild. Det gör förstås varje enskild bild mindre, och man ser färre detaljer på husen.
I varje del av Sveriges bebyggelse finns dessutom ett personregister, vilket förstås också vore trevligt att ha sökbart det med.
De delar jag har är:
Svensk bebyggelse:
- Malmöhus län, 1946, endast ortsregister
- Kristianstad län, 1945, ortsregister
- Hallands län, 1948, inget register
Sveriges bebyggelse:
- Skaraborgs län, del IV, 1954, sockenregister
Nu finns fastighetsregistret från Uppsala län del 5 upplagt som foton:
http://hem.bredband.net/b405165/svb_uppsala_del4.htm
AndersE - med sockenregister, menar du som mitt register ovan? Om du har möjlighet, plåta gärna av det i såna fall, så kan jag lägga upp även det.
Jag är också nyfiken på vilka socknar och orter Svensk bebyggelse-delarna täcker, så om du har möjlighet… :)
Återkommer om några dagar… eller påminn mig! ;-)

Åh, det här underbara böcker! Min bok heter "Ångermanlands folk" och är från 1949. MIna föräldrar köpte den - och deras dåvarande hus finns förstås med. Boken är så intressant och användbar.
Smulan

Det här stället undrar jag lite över ->
Det är fastigheten Björketorp Backa 1:4 i Härryda kommun.
Ett alldeles fantastiskt ställe som sedan en vecka tillbaka finns i min familjs och min brors familjs ägo. Vi har köpt det tillsammans, och har en hel del spännande planer för stället. Mangårdsbyggnaden på bilden är byggd 1760 ca, och varsamt renoverad, även om en del återstår.
Framförallt kommer vi att behöva rusta upp ladugården ordentligt, och med bibehållande av det ursprungliga. Så småningom tror jag också att jag skulle behöva ha hjälp med att identifiera en del gamla redskap, som vi fann nere i grunden till ladugården.
Kan någon kolla om denna gård finns på bild från äldre tider i Svensk bebyggelse?

Ser ut att vara en fantastisk gård! Lycka till med förvärvet! Tyvärr har jag inte dom böckerna så jag kan hjälpa dig att titta efter gården.
Gården ser underbar ut!
Var ligger Härryda?

Öster om Göteborg, längs vägen mot Borås. Landvetter flygplats finns inom kommunen. Den stör emellertid inte särskilt mycket, beroende på hur flyglederna går. Närmsta tätort i kommunen är Rävlanda.
Eftersom det är en gård finns den knappast med i "Svensk bebyggelse" utan i "Gods och gårdar".
Det är en guldgruva när man hittar sådana här böcker!
#14, "Ångermanlands folk" lät intressant! Vilka socknar/platser tar den upp? Vem har gett ut den?
"Har Svenska Gods och Gårdar del XI Stockholms län utom Södertörn årg 1938. Innehålande, Frösåkers, Näringhundra, Lyhundra, Sjuhundra, Långhundra, Ärlinghundra, Seminghundra, Vallentuna, Sollentuna och Färentuna härader samt Väddö och Häverö, Bro och Vätö, Frötuna och Länna, Åkers, Värmdö samt Danderyds Skeppslag." Från inledningen
"Under reaktion av Diriktör Wald. von Sydow. redaktör Sten Björkman"
"Förlaget Svenska Gods och Gårdar, Udeevalla"
Den skall ha utkommit i 44 band. Enligt vad som står i boken.
Hälsningar Gnidde.

Finns släkten på Djurö med? Värmdö skeppslag, troligen Johan Alfred Jansson. Vore kul att veta

Vad ska man ha som signatur tro?
#23 Kan tyvärr inte skanna ur boken, men här kommer vad som står.Djurö gård Postader: Djurhamn. Areal: Totalt 52 har, därav 12 åker, 40 skog. Tax-v. 34.400. Jordart: Lera, sand o lätt jord. Skogsbes.: Barrsk. Manbyggnn. uppförd 1870. Ekonomibyggn. uppf.: Ladug. o stall på 1870-talet. 2 hästar, 7 kor, 1 ungdj., 3 svin, 30 höns. Arealen täckdikad. År 1831 köptes gården av Anders Åkerblom, morfar till nedannämnde häradsdommare J A Jansson. Vid hans död ärvdes gården avdottern Greta Stina. Äg.: Johan Alfred Jansons stbh. J.A.J f. 21/6 1858, död 23/2 1922. son till Sjökapten Johan Erik Jansson o.hh Greta Stina Åkerblom. gift 1887 med Christina Eleonora Sundström. Barn: Karl Johan, Karl Alfred, Signe, Ester, Johan Alfred, Erik. Bilden på boningshuset är ett tvåvåningshus med plåttak och veranda Ljust till färgen. Hoppas det är rätt familj.
Hälsningar Gnidde.

Sikö auktioner har följande böcker ute till auktionen den 21 november:
- Svenska gods o gårdar, Kristianstad län nordöstra delen, rop 404
- Svensk bebyggelse, Skåne Kristianstad län, rop 469

#24 Ja det är det. Vid den tiden är det "nya" huset som familjen bor i, det gamla användes som pensionat. Men det kan vara det gamla som visas på bilden. Min farfar var äldsta barnet Karl Johan som vid denna tid brukade gården. Skiftet efter J.Alfred blev inte av förrän i slutet av 40-talet. Så det som står stämmer. Kul att det fanns med och så detaljerat.

Vad ska man ha som signatur tro?
Kajan: jag har dokumenterat jordbruksbebyggelse i kommunerna kring Göteborg, däribland Härryda. Se "Gårdar kring Göteborg". Din gård, som är väldigt fin, är inte dokumenterad som helhet, men din ladugård finns, om jag minns rätt, avbildad både på omslaget och inuti skriften.
Läs också en fascinerande skildring av projekten Svenska gods och gårdar och dess efterföljare Sveriges bebyggelse i senaste numret av den vetenskapliga tidskriften RIG!
#27 Välkommen till Proveniens a_hansen. Finns det något du kan återge ur RIG?
Känner någon till en plats i Stockholm som heter Konradsberg och undrar om det var där som den allra första läkarutbildningen ägde rum. Har läst om detta i ett brev och är lite frågande om inte Karolinska institutet var den medicnska högskolan vid sekelskiftet.
# 29 titta på den här adressen så kanske du finner vad du söker http://sv.wikipedia.org/wiki/Konradsberg
Hälsningar Gnidde.

Har just läst Andreas Hansens och Karin Nordströms fina beskrivningar av gårdar kring Göteborg. Härligt att vårt ställe får illustrera dokumentationen på omslaget!
Idag kommer det ett lass med virke hit. 900 m panel och lika mycket lock. Om två veckor kommer en hantverkare som ska byta en rutten syll (bärlina) på ladugården. Så nu är renoveringsarbetet igång! Ett gammalt hus som tidigare varit ett hönshus, senare påbyggt och uppgraderat till bostadshus har också utsatts för våra verktyg - hela södra gaveln är nu snart utbytt med friskt virke, och hela grunden är dränerad så att vi ska slippa framtida fuktskador.
Spännande med gamla gårdar! Vi ansökte hos länsstyrelsen om bidrag för upprustning av ladugården, och fick bingo! 100 000 kr i bidrag! Så nu gäller det… Massor av arbete, men också massor av glädje och njutning. Ikväll kunde vi höra tranor bråka nere på grannens åker, samtidigt som nötskrikorna satt uppe i asparna på tomten, med grälsjuka ungar som krävde mat av morsan och farsan.
Svensk sommar är oslagbar!
#32 Det låter underbart. Det är ett stort steg att ta hand om ett gammalt hus, men jag förstår glädjen.
Jag hade själv en dröm för några år sedan om ett stort och gammalt hus. Den förverkligades tyvärr (?) inte…
Jga hoppas vi får se bilder också?
Jag har två böcker i serien:
Sveriges bebyggelse - Blekinge län - Del IV
Sveriges bebyggelse - Blekinge län - Del V
Jag har personregister för bägge böckerna i Excel-format. Är det något ni söker i dessa böcker går det bra att fråga här eller skicka ett mejl: ecandersson@yahoo.se
Nja!
Nu gäller den avfotograferingen inte Sveriges Bebyggelse utan Svenska Gods och gårdar. Som inte är lika intressant ur (släkt)forskningssynpunkt.
Om jag har rätt för mig har Mats Ekedal fotoraferat av Sveriges bebyggelse för Gotland. Det rör sig om en bok. CD-skivan finns att köpa och jag tror att den finns i bokhyllan här hemma.
Xian
Som ren kuriosa kan väl berätta att jag har ett maskinskrivet manus som rör min farmor och farfars ställe. Jag antar att det var något som förlaget skickade ut för godkännande innan publiceringen.
Sveriges Bebyggelse (och manuset) är enda ställe som min farfars far finns nämnd vid namn. Min farfar visste vem det var som var far till honom. Men den "hemligheten" tog han med sig i graven. Anders Johansson fanns/finns det många som heter. Men det skulle vara intressant att hitta den som är skyldig till att jag hete Andersson 
#37 Ja, det märkliga är ju att det kan gå att hitta rätt långt efteråt. Vi har nyligen lyckats hitta min sambos farfars far - det fanns "någon" som visste. För övrigt är det just i Blekinge…
Excelregistret kan innehålla något av intresse, så jag skickar ett mail. Tack!
Hej Kajan. Boken du referar till. Vet du om det finns något om Syrhåla (Lundby fs) och Ingebäck, Hisings-Kärra (Säve fs)?
Syrhåla var en släktgård på min mormors sida. Gården finns inte kvar. Den strök med när man byggde Torsanda-verken eller möjligen flygfältet.
Ingebäck kom i släktens ägo betydligt senare. Det är en kusin till mig som äger gårdeni dag, eller rättare sagt det lilla som är kvar. Göteborg exapanderar ju även på det hållet.

Jodå, det kommer bilder…

Du hittar dokumentet om du Googlar "Gårdar kring Göteborg". Jag tror inte Syrhåla finns med, men det är en intressant läsning.

Stockholm och Uppsala län samt Älvsborg finns avfotograferade. Jag såg priset på en riktig bok häromdagen och då blev dvd-versionerna attraktiva.
Goda nyheter till alla som hittat sitt hus i någon del av Sveriges bebyggelse och gärna vill ha fotot i bättre upplösning än det tryckta.
Det visar sig att Nordiska Museet har allt bildmaterial till bokverket, även om de listat det som förlaget Niloé istället för Hermes. De har bara fotona - inte negativen - och att beställa en inscanning för privat bruk kostar 300 kronor plus moms.
Själv hade jag dock lite otur med vårt eget hus - ett missionshus från 1892. Mer om det kan läsas här:
http://borjefrid.nu/2010/01/mysteriet-med-den-forsvunna-bilden.html