Bildgåta igen
Antar att det är någon form av ask, ser ut som att man kan lyfta översta delen av skalet. Vad den andvänts till vet jag dock ej.

Spottkopp!! 

#2 Exactemento!
Trampar man på sköldpaddans huvud så lyfter sej skölden och därunder finns ett utrymme som man kan spotta i!
Ganska äckligt, men i början av 1900-talet ställde man in spottkoppar på kontor, m.m. för att undvika spottning direkt på golven.

#3 Jag hade tur att jag visste vad det var. Såg en på en auktion en gång, plockade upp den och trodde först att det var en trädgårdsdekoration eller liknande pga dess tyngd (gjutjärn). Sen fick jag höra att det var en spottkopp.
Läste att man använde de redan från runt 1870-talet på de lite finare badhusen där man strategiskt placerade ut de längs med bassängkanten och liknande. Sköldpaddan passade in i miljön och det satt skyltar uppsatta som meddelade att det var förbjudet att spotta i bassängen eller på golvet.
#3 Haha, fränt, jag hade ju iaf ganska rätt =)

Är det din spottkopp svenne?
Såg just ett Auktionshus som hade sålt en liknande med ett utropspris på 1800 kronor och ett slutpris på 3500 kronor. Man kanske ska investera i några spottkoppar.

Det var särskilt när lungsoten grasserade som spottkoppar blev vanliga och var nog ett föremål som minskade spridningen av sjukdomen.

#6 Nej, den är inte min, jag brukar spotta direkt på golvet.
Hittade den på den här sidan som jag kom in på av en tillfällighet.
Spottkoppar av den här "de luxe-modellen" var nog mest avsedda för kontor, kanske badhus som har nämnts och andra "offentliga" lokaler. Just den här var nog kanske inte avsedd för hemmabruk.
Men en äcklighetsfaktor var det givetvis att det skulle spottas i tid och otid.

#8 Jag tycker man ska återinföra spottkoppar. Har hänt fler än en gång att jag nästan fått hoppa undan när någon förbipasserande loskar hej vilt på trottoaren. Har även hänt att någon som står brevid en i busskön harklar och spottar precis framför fötterna på en. Det är INTE trevligt.
#9 Tycker precis som du. Folk är så ouppfostrade ibland!
Kan du inte göra fler bilgåtor, det va kul =)
Varför spottar man? Är det snusare eller förkylda och killar, som gör så? Jag känner aldrig behov av att spotta, däremot kan jag få mycket saliv i munnen ibland och det sväljer jag.
Det är även äckligt, när folk snyter sig genom fräsa ut direkt mot gatan. Tänk om det blåser till. då hamnar ju allt på kläderna! 
#10 Jag håller med dig, det är kul med bildgåtor, men det gäller att vara snabb också. Jag skulle gissa på spottkopp, men då var det redan färdiggissat.
#11 Bara för att man är snusare så behöver man inte spotta ofräscht. Har en gång i tiden varit snusare och de gånger jag spottade va för att jag hade hela munnen full i snus vilket är äckligt, och då har jag gjorde det på ett vettigt ställe och lite diskret. Håller med om att det är ofräscht med folk som gör bondsnutningar, otroligt äckligt!
Haha, det gäller att vara med i svängarna =)

Jan Stenbeck..?

Visserligen finns kanske likheter i utseendet dem emellan, men gissningen var dessvärre fel.
Den här mannen finns lite längre tillbaka i den svenska historien.
Ledtråd nr 2:
Han ansågs vara vacker….

Bildsköne Bengtsson?

Yes!
Visst var det bildsköne Bengtsson.
Bilden i original kom härifrån.
Well done, one point to you!

Det går att läsa om Harald Bernhard Bengtsson född den 28 juli 1893 i Vittsjö på http://www.nemo.nu/bb/
En bra beskrivning av Bildsköne Bengtsson och hans liv

Trevlig sida swemah. Den ska jag läsa.

Jag är visst släkt med honom på väldigt långt håll. Han ingår i Önnarp-Tords (*ca 1535) ättlingar (nu ca 23 000 st). Det var fler "kändisar" men Bildsköne Bengtsson var roligast, vi med lätt morbida intressen tycker så.