Anders slaskar, eller...?
Idag på Anders-dagen ska man enligt Bondepraktikan (antar jag det är) kunna avgöra julens väder.
Här i Umeå slaskar det och då ska julen braska.
Hur är det där du bor?

Det slaskar! Eller åtminstone är det grått och ganska varmt

I Vingåker slaskar det ordentligt, regn, dimma och några plusgrader.

Strax norr om Stockholm är det disigt, grått och slaskar. Det var trevligare igår då dimman låg tät.

Dimman ligger tydligen alltid tät på 1a advent, så även i går. Det är nämligen tidpunkten för det traditionella jättefyrverkeriet i Uppsala, det som alltdi försvinner in i dimman.
En mild grå höst.
Se så vackert den skånska myllan speglar sig i skyn…
(Åke Arenhill)

Stockholm. Det finns inte så mycket att slaska med. Ganska torrt på de flesta ställen.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

7 plusgrader här i Karlstad, inget regn idag (än) men grått och disigt.
Jag slaskar i Stockholm, eller det är gråmulet. Hade slaskat om det varit nederbörd.
Så jag kommer braska på jul!
Jag kollade vad braska egentligen betyder och det skulle väl i det här fallet betyda att det knarrar om skorna, när man går. Så kallt kommer det att bli, men jag undrar om det inte måste vara snö därtill för knarrets skull?
GRATTIS Anders B och Anders E på Anders-dagen!
#10 Tackar!
#10 Tack!
Här i Ystad är det "lätt slask" !?! Blir det då "lätt brask" ?
Och grattis alla Anders + min son Andreas + min morfar Andreas som skulle fyllt 114 år om han levt (1895-11-30)
Det stämde för dom flesta eller hur?
2025 (Sexton års fördröjning. 😉)
#0 ff Plus åtta i Göteborg vid middagstid idag på Andersdagen. ”Om Anders slaskar ska julen braska”, stämmer det? Nja, säger meterorologen.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2025-11-30 13:11 av Fornöga
#15: Det blir säkert en grön jul här i år. De gånger det varit en vit jul de senaste årtiondena är lätt räknade.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Julen blev grön, men . . . . . :)
#16: Ja, julen blev grön här också. Sedan kom det några centimeter snö, men vi är ändå förhållandevis förskonade från ovädret i det här hörnet av Skåne.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ