En bildfråga

Min första spontana tanke var "Miss Sophie" i grevinnan och betjänten men jag vet inte vad hon heter!

#1 Intelligent gissning men tyvärr fel.
Du är dock i rätt härad vad det gäller hennes yrke. (Skådespelerska, alltså).
Eftersom hon inte är så känd för oss utanför den karaktäristiska filmrollen hon gjorde i flera svenska stor-filmer på 70-talet så nöjer jag mej med rollfigurens namn i de filmerna.
#0 Kul! Det gick att ta reda på, men eftersom jag fuskade så håller jag inne med svaret…

En vild gissning skulle kunna vara Agneta Prytz vilken spelade "Fina Kajsa" i de två filmerna baserade på Vilhelm Mobergs böcker; Utvandrarna och Invandrarna.
Hon spelade för övrigt Lasse Åbergs mamma i bla Sällskapsrsan. Men jag tycker inte Agneta Prytz är lik kvinnan på fotot så det är som sagt var en vild gissning.

#3 Och då vet jag också det rätta svaret. Hade glömt bort det lilla, lilla knepet….! 

#3 och 5. Myglare!
Jag kan försäkra att vi inte är vana att se henne så "vacker" som på bilden i #0.
Rollfiguren Fina-Kajsa var en bra gissning men fel. Men det lutar åt rätt håll.

Krösa-Maja i Emil-filmen

Ja, det är rätt!
Av någon anledning lånade man in den tyska skådespelerskan
Carsta Löck som gjorde rollen som Krösa-Maja. Rösten tillhörde dock Isa Quensel.
Bilden visar Carsta Löck under en paus i inpselningarna
Krösa-maja med en cigarrett, det har vi väl inte sett förut?

Jag tycker hon är lik sin ungdomsbild på bilden av Krösa-Maja

Det är rätt kul detta med att man använde sig av tyska skådespelare i två av Olle Hellboms "Astrid Lindgren-filmer";
Prusiluskan samt Karlsson och Blom i Pippifilmerna. Krösa-Maja, Fru Petrell, doktorn i Mariannelund och skollärarinnan i Emilfilmerna. Och så dubbade man rösterna.

#4 Inte spelade väl Agneta Prytz Stig-Helmers mamma? Det var väl Barbro Hiort af Ornäs! 

#12 Ja, jag gissade åtminstonde inte på rollkaraktären "Miss Sophie" i grevinnan och betjänten. 

#12 Du har rätt, men Agneta Prytz spelade "mamman" i Lasse Åberg-filmen "Repmånad".

#13 Men jag fuskade inte som vissa andra! 

Sigge Fürst?

*asg* 
Testa "mustricket"!!
Men på stockholmska heter det: Nu fick ni tje! 
#16 Noufickni Chi?

#16 Olof Johansson (c) :)

#18-19 Förargligt, va?
Den här mannen är mycket "större" än både Sigge Fürst och Olof Johansson (c).

John Wayne

#16 Knepigt. Bilden kan kanske vara från 30-talet med den skortkragen … Mannen är väl ca 25 år på bilden så han är väl född ca 1910.

Någon värmländsk brottare eller boxare?

Att fotot är från 30-talet är rätt men han var varken värmlänning, brottare eller boxare, långt därifrån…
Ronald Reagan? Från Värmland?

Du får komma med en liten, liten, ytte-pytte-liten ledtråd.

Han var ingen skådespelare eller politiker men har framträtt inför många människor i offentlighetens ljus.
Johnny Weissmuller?

Någon kunglig?

Han ser väldigt olika ut på de två bilderna. Börjar misstänka att han var ovanligt lång, kanske en jätte, men sen skrev du det där om befattning … I'm lost …

Han blev med tiden en riktig världskändis" som har framträtt inför miljoner människor och har blivit utsatt för både attentat och mordförsök. Dock dog han en naturlig död.

Ahh, Karol Józef Wojtyla …

Ja, vad ska man säga?
Anden är villig, men köttet är svagt (Matt 26:41)
(betyder; man vill, men har inte kraft att göra något)
Fast i detta fall handlade det om min svaga intelligens. Grattis Phryxe!

Yes box alright, som tysken sa!
Bra gjort, visst var det Karol Wojtyla alias påven Johannes Paulus II.
När han utnämndes till påve var han den förste icke-italienare sedan år 1523 som blev påve.
Jag erkänner att det var en svår bildfråga, man är ju inte van att se honom på bilder innan påvetiden, men visst är han lik sej i profil?
Very good work, Phryxe!

#35 Cheyenne, din intelligens är det sannerligen inget fel på, det lyckades bara inte den här gången.
Jag brukar säga så här: Jag är inte dum, men ibland har jag lite otur när jag tänker!

#37 Tack snälla! Jag är en dååålig förlorare 
Karol Wojtyla eller påven Johannes Paulus II föddes samma år som min mormor, dvs 1920 OCH de avled båda samma år, dvs 2005. Bara som en parantes.

Ungdom är inte det första man tänker på när man hör ordet Påve … men t.o.m. Påvar har varit små, dock kanske inte som småpåvar.

En bild på Wojtyla i påveutstyrsel hade väl varit för lätt att identifiera, det ska ju vara en aning knivigt, det är ju det som är grejen.

Jag har sett en dokumentär på History Channel på TV om hans uppväxt och svåra år och umbäranden i sin barn- och ungdom, inte minst under den nazistiska ockupationen av Polen och hans hemstad Krakow.
Hans far var sjuklig och fick försörjas av den unge Karol tills fadern dog i början av 40-talet. Karol arbetade tidvis i ett stenbrott och bytte till sej mat åt sin sjuke fader mot cigaretter.

En 1800-talsbild och geografiskt placerat, men utsendet säger mig inte nåt just nu.

Vi får väl vänta lite….

Inget namn än?
En stor industriman….

Lars Magnus Ericsson 

Yiiihhaa! Revansch!!
Detta kommer att bli ett bra år. Sanna mina ord!
Skämt åsido. Jag har ju arbetat för Ericsson och därmed sett hans porträtt eller foton av honom många gånger runt om på kontoren. När du la upp bilden kändes ansiktet så bekant men kag kunde inte placera det. Men när du skrev "Industriman" så kom jag att tänka på att chrissan ett par-tre gånger har gissat på L-M Ericsson när du leder en bildgåta och då satt den.

Det måste bli ett utmärkt år för dej nu när det började så bra!

Skall vi leta i Ekshärad?

Ekshärad?
Nej, nej, detta är en grav av mer internationell karaktär.

#54 Vilken udda gravdekoration. Ser nästan ut som om man spritt ut svart kaviar på graven.

Nja, det är jag som har maskerat inskriptionen på stenen med hjälp av paint-programmet i datorn…
Personen som ligger här blev gravsatt här först, sedan flyttad tre år senare till en gravplats i ett annat land, och sjutton år senare återförd hit till den ursprungilga gravplatsen.
Vem vilar här nu efter en sådan turbulens?
(Bilden är från en kyrkogård i Sverige, dock inte Ekshärad
).
Servern var busy - så jag kunde inte se någon bild - men det är nog Karin.

Karin Göring menar du?

Visst, helt rätt!
Herman Görings svenska hustru Karin, f. Fock avled 1931 och begravdes på Lovö kyrkogård. 1934 flyttades kvarlevorna under pompa och ståt till ett maosoleum vid Karinhall, Görings jaktslott utanför Berlin.
Vid krigsslutet jämnades Karinhall med marken och gravkryptan blev också utplånad. Några år senare kom en man från trakten till kyrkoherden i Svenska kyrkans församling i Berlin med en säck i vilken han påstod att Karin Görings kvarlevor fanns. Prästen ordnade så att kvarlevorna återfördes till Sverige och Lovö, där de begravdes en andra gång på samma plats.

Jag träffade en nära släkting till henne nyligen, de var inte stolta över att vara släkt utan ville helst inte tala om det.

Annars brukar sånt där lägga sej med åren.
Sedan var det väl så att vid tiden för Karins äktenskap med Göring hade väl varken Göring eller nazismen i stort utvecklats till den avskyvärdhet som satte sin prägel senare.
Det var ju även en skillsmässa. Inte så trevligt på den tiden. Säkert jobbig för alla parter, barn inblandade.