Begravda i Sverige
Skivan Begravda i Sverige och Sveriges dödbok 1947-2006, är det samma skiva?

Nope

Nej.. Begravda i Sverige tror jag bygger på församlingarnas register över folk som är begravda på deras kyrkogårdar, d.v.s. att det kan finnas med folk ifrån diverse olika århundraden. Även om 1800-talet och 1900-talet är de som är mest frekvent förekommande.

#2 Visst, exakt så är det!

Jag fick för mig att söka på den eller de tidigaste registrerade grav/gravar vilken/vilka finns med på skivan. Det kanske finns äldre gravar utan årtal men denna är den äldsta som man direkt med en enkel sökning finner;
Nilsson M. W., Amund Hatt
Vittensten
Död 1/1 1477
Begravd 1/1 1477
Eda kyrkogård, avd. Gamla, kv. 1, nr. 315 (kista, nr 2 i graven)
Upplåtelse nr 1
Eda församling (Eda kn, Värmlands län)
Vad har ni för erfarenhet av dess skivor? Det du talar om Cheyene är alltså Begravda i Sverige?
Sveriges dödbok 1947-2006, vad bygger då den på? SCB-utdrag??

#4 Tänk att alltid Värmland ska föregå med gott exempel!

#5 Ja, klippet är från "Begravda i Sverige".

#6 Sveriges framsida? 
Känner du till graven svenne? Vem var han? Någon som vet det?

Nej, jag kände inte till den. Däremot känner jag igen namnet Amund Hatt. Det finns ett dokument från 1397 där en lagman Amund Hatt "tilldömer dekinadömet i Skara en del gårdar i Grums härad. I detta dokument framgår att Jon Hakthorsson och dennes son Ulf Jonsson orättmätigt lagt sig till med egendomarna och genom domen återfick dekinadömet i Skara dessa gårdar som det av ålder innehaft, däremot fick det ingen del i forsen och det för tiden betydande laxfisket".
Men det är säkert inte samme Amund Hatt då tidsangivelsen stämmer dåligt. Den Amund Hatt som dömde i rätten år 1397 kan knappast vara samme man som begravdes i Eda år 1477.

#9 Jag googlade på namnet Amund Hatt och man får rätt många träffar på medeltida personer med namnet i komination av diverse patronymikon och då ffa i Värmland och Bohuslän. Ingen med patronymikonet Nilsson dock. De nämns som lagmän och riddare bla och verkar ha varit ingifta i folkungaätten.
#5 Uppgifterna i Sveriges dödbok 1947-2006 kommer dels från ett antal myndighetsregister, dels från uppgifter hämtade från församlingarnas dödböcker, församlingsböcker och personakter m fl källor.
Myndighetsregistren är enligt informationen på skivan: Statens Person- och Adressregister (SPAR), Statistiska Centralbyrån, Riksskatteverkets mantalsregister och Försäkringskassan.
Uppgifterna för åren 1947-1949 är i sin helhet hämtade från dödböcker, församlingsböcker, personakter och ev. andra källor. Det är frivilliga som suttit på landsarkiven och antingen fått uppgifterna upplästa av arkivpersonal eller ev. fått tillstånd, mot påskrift av sekretessförbindelse, att själv titta i död- och personakter.
Från 1950 till 1970 har personnummer, dödsdag och boendeförsamling hämtats från myndighetsregister. Personernas namn, adress, civilstånd, födelseförsamling, gifta kvinnors flicknamn har tagits fram på samma sätt som för perioden 1947-1949.
För perioden 1971 och framåt har såvitt jag förstått alla uppgifter kommit från myndighetsregister.
Själv har jag suttit på Uppsala landsarkiv med Bogsta, Lid, Helgona, Björkvik och ett par årgångar för Oxelösund och haft fantastisk hjälp av eldsjälar bland personalen. På Stockholms stadsarkiv har jag fått låna kartongvis med personakter för Västerleds församling och letat fram födelseförsamling och civilståndsdatum för döda 1955-1970.
Har man en gång börjat söka fram uppgifter, får man blodad tand och kan inte annat än fortsätta. Så efter att ha postat detta inlägg ska jag sätta mig med några årgångar av Vissefjärda för nästa version av dödboken. Det var deadline för inlämnande igår, men jag har inte på långa vägar hunnit så mycket som jag hade hoppats med denna mastodontförsamling.
Tack för all information jag har fått om dessa båda skivor. Måste ha………………..