Carl Fredrik Norrman
Han utvandrade andra gången 1886 från Norge. Första utresan har jag inte hittat. Han gifter sig med Anna Stina Andersdotter och de bosätter sig i Denver. Fyra barn föds och så helt plötsligt lämnar mannen familjen. Anna Stina drev ett boarding-house i Denver. 1899 skickar mamman sina två söner, Harry och Johan, till Sverige. Harry till morföräldrarna och Johan till farföräldrarna och själv blir hon kvar i Usa med dottern Esther till efter andra världskriget då hon bosätter sig i Göteborg hos sonen Harry.
Men det var egentligen Carl Fredrik (Charles) jag har frågor om. Jag har hört att han skulle ha dött på ett mentalsjukhus i USA. Jag hittade en lämplig person på Ancestry, Charles Norman, inmate på Rochester State Hospital, som var ett mentalsjukhus. Jag behöver hjälp med att hitta hans dödsår om det är möjligt.

Det finns en Chas F Norman på 2nd state asylum for the insane i Hastings, Dakota, Minnesota 1910. Det är troligen svårt att få fram uppgifter från sjukhuset, de har mycket sträng sekretess i USA även efter döden.
Om man inte lyckas på annat sätt så kan man pröva detta:
Det finns en bok med gravstenar från sjukhuset:
http://www.debbiesgenealogy.com/index_files/Page630.htm
'Marshan and Revenna Townships, Dakota County, Minnesota - Cemetery Burial Monument Transcriptions', compiled by Debbie Boe, 2001.
Includes: Mounds Catholic, Hastings State Asylum, William Lyon, Bellwood Catholic, Michael Marsh, and Elliot's Hill Cemeteries. 35 pages. $11.00 plus postage & handling

Hon hade en hemsida med gravar, kan detta vara rätt person? Samma ålder som i census - stämmer inte riktigt
13 August 1913
Norman, Chas. F.
m
53
married
Sweden
Olmstead
Rochester State Hospital ligger i Olmstead County, vilket talar för att detta är rätt dock. Hastings State Hospital invigdes 1901 så han kan ha flyttats dit

Minnesota Historical Society har tydligen patientdata och dödsfall på Hastings State.
Hans dödsbevis i Minnesota har nummer: certid# 1913-MN-003122
men enligt texten finns varken födelse- eller dödsdatum med inte heller moderns flicknamn. Jag tror ändå att detta kan vara rätt person.
Det verkar som om du har hittat rätt. Carl Fredrik var född 1860 så det skulle ju stämma bra. Han har nog flyttats som du säger från Rochester State Hospital till Hastings State Asylum.
Tack för hjälpen.

Vilket sammanträffande!
Javisst var det. Önskar bara att jag fick veta lite mer om hans liv. Har för en del år sedan haft kontakt med ett barnbarn till honom, Ann, som bor i USA. Hon berättade en del saker som Esther, Chas dotter, hade berättat. Det verkar som om Esther hade friserat Chas liv lite grand. Han lämnade ju familjen när hon var ett barn.
Har försökt att hitta Chas hustru Anna Stina i Denver men inte lyckats med det. Jag har ett brev som är skrivet från Denver 1911 till en av de söner hon skickade hem och trodde det skulle finnas något på Ancestry om henne, men inget som jag kan finna.

1905 verkar hon bo i Goodhue, Minnesota hos en familj Solberg.
1910 ska det vara, när hon bor hos vänner i Colorado, familjen Huset i Boulder.
Hur i hela friden bär du dej åt? Jag har för ett par veckor sedan abonnerat på Ancestry och har antagligen inte lärt mej tillräckligt mycket för att hitta rätt. Kan du se när Esther var född?Jag vet att hon var yngre än sin bröder, Harry och John. Det fanns ytterligare en flicka men hon dog som liten.
Jag har aldrig hört att Anna Stina skulle ha gift om sig. När hon dör i Göteborg så heter hon fortfarande Norrman och hon ligger begravd tillsammans med sin son Harry på Östra kyrkogården där. Jag vet inte heller när Anna Stina återvänder till Sverige.
Kan du hitta Anna Stina i något census? Menar du att Esther bor hos en familj Solberg 1910 i Boulder, Colorado?
Skickar med en bild på barnen som är tagen i Denver omkring 1897-98. 1899 befann sig sönerna här i Sverige.

Hon bor 1905 hos Solbergs i Goodhue, Minnesota (tror det är samma Esther)
1910 hos familjen Huset (norsk) i Boulder, Colorado
Bilden fanns bland passansökningar när hon skulle till Sverige 1923. Esther född 27 feb 1895 enligt denna
När var Anna Stina född?

Den esther jag hittade 1905 i Minnesota kan vara fel, år 1900 bor Ester Norman också i familjen Huset (transkriberat Hawset) i Elizabeth Town, Elbert, Colorado.
Anna Stina var född 1864-11-17. Jag hittade nu Esthers passansökan och såg att den var påskriven av modern Anna Stina, boende på 1469 Williams Street i Denver. Anna Stina kallar sig Anderson.

Hittar ingen Andersson heller, men feltranskiberingarna är många och ala finns inte med i census av någon anledning