Verktyg / Program ?
Jag söker ett verktyg / program som utför ett register som liknar Rotemansarkivet på Söderskivan.
Där man i flera steg kan följa en individ under flera år och hur familjer bildas och splittras.
Givetvis med någon form av utskriftsfunktion.
Någon som vet om detta finns eller är det någon som håller på och utvecklar ett liknande verktyg?
Kapaciten ska i stort sätt vara obegränsad när det gäller individer.
Låter som ett jätteprojekt - men himla kul.
Hör gärna av er till mig HÄR
/Thomas
Jag vet inte riktigt vad du är ute efter, men det här har jag funderat på:
Det vore kul att välja ut en socken och sen börja skriva in alla individer som levt där. Sedan skulle man kunna välja ut valfritt datum och få en lista på precis vilka som levde då.
Helst skulle såväl släktskap som umgängesband finnas med.

Anders - helt rätt!
Bara att jag skulle vilja ha den - släktvis och som man kan uppgradera vartefter folk kommer till eller faller ifrån.
Kanske liiiiite mer avancerat än det som finns ute nu.
Möjligheter att lägga in foto, film och ljud.
Kartreferenser m.m.
Finns detta att tillgå på marknaden eller finns det någon/några som vill vara med och utveckla denna typ av verktyg?
Själv sitter jag inte inne med kunskapen att programera.
Däremot är jag en idéspruta och kommer gärna med glada tillrop
.
/Thomas
#2 Vda ska programmet kunna göra som dagens släktforskningprogram inte kan?
Som jag förstår dig ska man kunna välja ett datum och få veta "läget" just då?

hmm, har ett svagt minne att jag laddade ner ett sådant program någon gång, men snabbt avinstallerade det, kan dock inte komma på vad det heter… mycket retfullt

Ha, man ska inte ge sig, kom på var jag hittade länken, det var på GenealogiQ

Anders,
Har du tillgång till Söderskivan? Kanske inte direkt är ett område i dina hemtrakter, men…
Den är väldigt avancerad. I princip så vill jag ha den.
/Thomas
# 4 o 5
Visst ja - den sajten finns (?) också. Har banne mig glömt mina inloggningsuppgifter.
Vet du hur avancerat programmet är?
/Thomas

#6 Tyvärr inte

Nu blev jag ju tvungen att bli medlem så jag kunde få lägga in en kommentar här… Blir alltid lite uppspelt när jag upptäcker "mina" idéer hos någon annan. I mina drömmar ser jag en miniatyrbild av en hel socken, ungefär à la grannskapen i sims, komplett med hus, åkrar, vägar och kyrka osv. Sedan väljer man ett datum och klickar på en viss gård, och då kan man se data om alla människor som bor och arbetar där just då. Markerar man sedan en person kan man, typ mha pilar, se anknytningar till andra gårdar, tex släkt eller vart man arbetat tidigare.
Nu ska jag kolla sidan som lisopasi länkade till.
Hillevi
#8 Ja, det var ju en härlig vision.
Ett problem är ju det som återkommer i släktforskningen. Det finns inte bara en sanning, utan flera tolkningar.
Det är väl det jag har emot alla dessa företag som vill bygga gemensamma släktträd. Det riskerar ju alltid att leda till att det kommer information i "mitt" träd som jag inte tror på. Det här har nog många funderat kring tidigare. Ska man ha något filter? En panel som granskar det som läggs in?
Men det var ett sidospår. Jag gillar tanken att kunna rekonstruera ögonblicksbilder. Jag upptäcker ju själv då jag skriver på min bok att förklaringar till saker som hänt går att finna i omvärlden. Vad hände med släkten? Vilka flyttade just då och varför? Vilka umgicks man med - socialt och i affärer?
Samt naturligtvis den historiska utvecklingen. När elekticiteten kom, tåget, de första bilarna. Hur såg skördarnaut det året, vädret osv. osv…

Precis Frahils dröm har jag önskat mig. Att kunna skildra en hel by genom tiderna med släktskapsförhållanden, ägandeförhållanden och ögonblicksbilder. Inte som ett gemensamt släktträd utan som just en by.
#10 Något som borde finnas i "Bygdeband" då kanske?

Fast hellre som ett eget program på min egen dator, gärna liknande Min Släkt men mer avancerat alltså
Dessa ideer låter ju jättebra

Måste ju säga att detta blev nästan vad jag hoppades på…
Jag har ju nu förstått att många är intresserade. En del mail har landat hemma i mailboxen också.
Nu gäller det att brainstorma och framför allt leta efter instrument till detta. Man ska ju inte behöva uppfinna hjulet 2ggr - eller hur.
Till er som är oroliga för att man kan stöta på sånt som man kanske inte vill ha - skippa det!
Tanken är att man bygger upp sitt personliga program - givetvis med någon form av importmöjlighet av ex. GEDCOM, där man - om man vill - kan koppla ihop det man vill. Precis som det funkar i många släktforkningsprogram.
Eller varför inte bjuda in en eller flera att komplettera uppgifter?
Så fungerar det med ex. phpgedwiev. Som administratör kan man tillåta enstaka personer att lägga in uppgifter.
Som ni "hör" är visionerna många och förhoppningsvis så kanske någon med kunskap eller program/verktyg hör av sig.
Då kan vi fortsätta att sätta mål.
Återigen - jag är jätteglad att så många nappar på idén.
Fortsätt att kläcka idéer!
/Thomas
I Holger kanske man kan skapa något av det som efterfrågas. Man kan lägga upp byar och socknar, välja utskriftsformat efter vad man vill ha och redigera efter eget huvud. Jag använder Holger men är långt ifrån någon expert på släktforskarprogram och har frågat en mer kunnig användare om detta. Man ska tillexempel kunna skriva ut efter hemmansbesittningstid och det blir fint och läsvärt.

Jag har just upptäckt Kyrkbok. www.kyrkbok.se och är fortfarande helt i extas! Det innehåller det som efterfrågas här. Nåt så udda som ett program som förenar möjligheten till byaforskning som du beskriver det, med traditionell släktforskning a la disgen etc och registreringen i födelseböcker, etc… Husförhörslängderna (+mantal, etc) utgör kärnan i programmet.
/torbjörn Jerlerup

Om jag någonsin får tid ska jag prova programmet. Tyckte redan vid demon i Falköping att det verkar vara vad jag letat efter till mitt gårds- och byprojekt som jag planerat länge utan att kunna genomföra det.

Det har varit en del skriverier om kyrkbok.se på senaste tiden. Man får kanske testa det. Ni som kör det, vilken typ av rapporter kan man ta ut? Har det stöd för bilder också? Har hört att programmet blir segt om man har många uppgifter inlagda. Det låter ju inte så bra. Projekt av den här typen brukar bli ganska omfångsrika.
Underbart! Jag har drömt om ett liknande program i evigheter, ja till och med före datorernas tid… Då hade jag en vild idé (ja, jag var ung då) om att bygga upp "min" sockens alla människor/relationer i ett helt rum, tredimensionellt alltså. Varje människa en flirtkula, med trådar som gick åt sidan till samtida släktingar, uppåt och neråt till andra generationer. Till slut - i tid - insåg jag att rummet skulle bli fullt av trådar och jag aldrig skulle kunna trassla mig ut…

Det har inte stöd för bilder, vilket är lite smålustigt eftersom bild och dokumentlänkar är enkla att infoga i access som programmet är uppbyggt på. Man får improvisera tills den funktionen finns där.
Redan nu är fadderfunktionen fin, den blir ännu bättre med nästa version, vet jag! Man kan koppla var rad i husförhör/MANTAL etc till en person, samma kan man göra med var fadder.
Jag håller på med en stor sockenregistrering som är förbaskat kul för man ser allt klarare när man med en klickning kan gå från ex. en post i en antavla till en sida med info om personen, sen ett klick till till födelseboken och sen ett klick så ser man alla husförhörslängderna (och liknande) som personen är uppskriven i.
Systemet är inte gjort för sockenregistrering men med lite fantasi kan man lätt anpassa det till det. Sen om det blir segt får vi se. jag har ca 2000-2500 poster från mantalslängder, husförhör och katakeslängder hittills och 110 länkade personer samt 6 poster i födelseboken. inte mycket, men jag arbetar systematiskt.
Jag kan rekommendera det. och ju fler sockenregistrerare som köper programmet, ju fler ändringar i "vår" riktning kan vi nog få programmets finurliga skapare att införa.
Hör av er till mig om ni undrar hur jag praktiskt går tillväga i sockenregistreringen och hur jag löst olika hinder och anpassat det efter vad jag vill göra!
All heder åt programmets skapare. Ett program som man kan göra mer med än programmet lovar är ett bra program!
/Torbjörn jerlerup

Rapporterna är lite för enkla ännu, tyvärr… Men det lär väl ändras med de kommande funktionerna. EN av printfunktionerna ger ganska oläsliga rapporter. Men man kan skapa excelfiler med husförhörsinformationen och en del annan information, och det är tillräckligt, speciellt om man tar in i beräkningen att html-filer kan skapas också, med antavlor, som faktiskt är ganska bra.
Framöver hoppas jag dock att man kan få ut rapporter på ett mer användarvänligt sätt!
Men med excel och kyrkbok kan man använda de dyrbara uppteckningarna av mantalslängder, etc.
/T

guan. jag har funderat på sånt också. Min främsta dröm har varit att kunna kombinera det bästa av disgen med ett databasprogram för fastigheter och längder (typ excel) och en uppgraderad hantering av faddrar där var fadder blir en individ med egen antavla.
Denna dröm har nu besannats. Kyrkbok är utan tvekan den första versionen av nåt som jag är övertygad om kommer att bli framtidens program!
Nästa steg vore att kombinera detta med visuella 2D kartor av typen "mindmaps". Alltså med punkter och linjer som visar kopplingarna. Jag kollade på några gratisprogram i denna riktining i höstas och det borde vara fullt möjligt att skapa och kombinera med en sån karta.
/T