Tysklandsemigranter - hur fortsätta?
Döm om min förvåning när jag hittar "en massa" syskon och syskonbarn till mormors morfars farmor som har emigrerat till Tyskland under 1870- och 1880-talet! Min nyfikenhet väcktes förstås men efter en hel del googlande har jag fortfarande inte hittat konkreta tips på hur jag ska gå till väga för att fortsätta forska på dessa personer.
Kan jag hitta dessa personers destinantion på emigrantskivorna (som jag kan nå via mitt bibliotek nästa vecka)? En del anges bara utflyttade till Tyskland, och Tyskland är ju stort, medan andra anges ha begett sig till Hamburg, Altona och Holstein.
Någon som kan tipsa mig om vägar vidare? Tack och lov verkar de ha tagit sina fäders efternamn Rosenqvist och Lindström, det kanske underlättar vidare forskning?
#0 Varifrån utvandrade de?
På min sambos sida finns en del utvandring till Tyskland samma period. Det var från Blekinge.

De flesta från Västra Torsås men någon enstaka från Stenbrohult, bägge ligger i Kronobergs län. Bägge dessa församlingar ligger ju nära Blekinge som verkar ha varit det vanligaste landskapet för Tysklandsutvandring, enligt vad jag lyckades hitta via Google.
Det verkar ha varit 4 bröder Lindström (Nils Magnus, Johannes, Peter Johan och August) och deras kusin August Rosenqvist samt August halvsystern Ida Chrisitna som for till Tyskland. Möjligen var det någon mer broder Lindström också. Om man kunde hitta en kunde man kanske hitta de andra.
Om föräldrarna levde när barnen utvandrade, så bör du kolla föräldrarnas bouppteckningar, när de väl dör. Där bör även de utvandrade barnen finnas med, och då får man hoppas deras adresser står där. Då kan du ha bättre utgångspunkter för att kolla telefonkataloger etc.
Det var vanligt att folk från södra Småland utvandrade till Tyskland,och det finns en del forskning om detta, som man kanske kan få mer vetskap om på Emigrantinstitutet i Växjö, som hade en utställning om detta för något år sedan.

#3 Vilka bra tips!
Allas föräldrarna lever vid emigrationerna, det blir till att leta i böckerna för föräldrarna bör dö under början av 1900-talet.
Hej!
Jag tippar att enda sättet att få reda på utvandrarnas vistelseort är via bouppteckningarna efter föräldrarna, om det gjorts BOU.
2 av de nämnda områdena, Altona och Holstein, tillhörde Danmark fram till 1864. Från tiden före 1864 finns det ett par danska folkräkningar från områdena, men efter 1864 finns det inga.
Om personen som utvandrade till Hamburg stannade kvar, gifte sig och fick barn där kan du via huvud-standesamt (ett register) få reda på vilket regionalt standesamt du kan beställa attester från. Varje attest brukar kosta 20-30 Euro (så är det i Berlin i alla fall).
Väldigt lite av kyrkoböckerna är digitaliserade. Kyrkorna i Tyskland är ju helt frikopplade från staten. Jag söker själv någon i Altona i början av 1800-talet. Enda sättet att finna personen är att åka dit och söka i kyrkans arkiv som åtminstone innehåller alla kyrkoböcker för Altona.

#5 Det var efter 1864 som alla åkte, den första 1871 om jag inte minns helt galet. Det var ju lite synd egentligen, det ahde ju varit smidigare om det funnits en folkräkning att söka i.
I alla fall så har jag nu beställt bouppteckningen efter bröderna Lindströms mor. Jag hoppas att den kan ge mig fler upplysningar!
Hej Linda!
Verkar nästan som att vi är släkt på långt håll!
Min farmors farfar hette Gustaf Lindström och föddes 1853-09-28 i Västra Torsås. Han utvandrade till Altona (Hamburg) i Tyskland. Jag forskar en hel del på denna Tysklandsgren och har fått fram en hel del uppgifter.
Gustaf hade syskon som överensstämmer med de namn du räknar upp.
Hör gärna av dig så ska du få mer info! Kanske du har uppgifter som kan hjälpa mig?

Hej Jonas!
Vad roligt! Jag själv härstammar från Gustaf Lindströms moster Anna Maria Rosenqvist. Hon var min mormors morfars farmor.
Jag själv har ingen information alls mer än avresedatum till Tyskland och jag har inte haft tid att forska om dessa emigranter sedan jag skapade tråden.
Jag har en hel del uppgifter om de som stannade i Sverige som jag självklart kan dela med mig av!
Kan man få fram mera om Ingrid Bergmans moder i tyska arkiv. Modern hette Friedel Adler, uppges var född i Kiel 1884, ibland i Hamburg, ibland från Polen. Eftersom området nyligen blivit tyskt efter att ha varit danskt undrar jag om det finns några arkiv kvar?

Det är ganska så svårt att forska i Tysklnad, sekretessen är hård pga de avarter av släktforskning som genomfördes under nazi-tiden. Men i inflyttade Jakobs församling 29/8 1907 kan man i alla fall se att Friedl (Frieda står det) Henriette Augusta Louise Adler inflyttade som nygift, henns födelseort anges till Kiel, Tyskland (f 12/9 1884) vilket inte stämmer med den vanligaste uppgiften i biografierna, Hamburg.
Möjligtvis finns på Riksarkivet handlingar om ett eventuellt svenskt medborgarskap där fler uppgifter kan hämtas.