Databas för faddrar ?
Mårtens senaste fråga om "vad gör ni innan Hfl" och en del av dom svaren Mårten fick, får mig att återigen fundera på en gammal frågeställning jag har.
Finns det något enkelt litet program man skulle kunna använda för att få lite bättre koll på faddrar till döpta barn? En sökbar enkel databas hade ju varit guld värd då jag känner att jag ibland tappar bort (glömmer) den viktiga informationen som finns att hämta där.
Hade man nu varit lite dator"fiffig" skulle man väl kunna göra en egen databas, men när man nu inte är det får man ju fråga andra 

Ja.. Det bästa hade ju varit om man hade kunnat få till en funktion i sitt släktforskningsprogram där man kunde mata in faddrarnas namn när en person föds.. Om det är en person som man har i sin databas hade man ju kunnat knyta "fadderuppgiften" till den personen, om det ären person man inte har så kunde man ju som sagt bara skrivit in namnet.. Och sedan till det en funktion "Visa alla faddrar för den närmsta familjen".. :) Hade ju varit klockrent!
I DisGen går det bra och enkelt att skriva in faddrar. Vill man kan ju där skriva in en notis om att det t.ex. är en faster eller kusin.
Jag håller med om man kunde koppla ihop en sådan notering med den personens ansedel om det finns en sådan.

Det finns bara ett program som kan göra detta: kyrkbok! (www.kyrkbok.se) Där kan man knyta en fadder till en person med antavla och allt.
Annars ber jag er alla att inte glömma ddss.nu som faktiskt har en fin fadderfunktion som kan användas till mycket!
/Torbjörn