Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 2878 ggr
Mark
2007-01-14 13:32
0

Vilhelm Erövraren

Får väl försöka leva upp till vad jag sagt under tråden Statistik

Jag har nyss upptäkt och någorlunda verifierat att mina anor sträcker sig till Vihelm Erövraren (också kallad Bastarden) och lite till bakåt. Ni vet han som besegrade engelsmännen vid Hastings 1066. I och med detta öppnar sig ett otroligt material på nätet, i historieböcker osv. Jag kan spåra släktskap med i stort sett alla europeiska kunga- och furstehus. Ett gigantiskt arbete om jag ska kartlägga allt, men jag får väl välja ut några spännande trådar att nysta upp.
Någon mer som har liknade kopplingar?

Mark

gurin
2007-01-14 13:41
0

Jo, då. Det påstås att jag är släkt både med Harald Blåtand och Harald Hårfagre. Kung Blåtand har en lång stamtavla bakåt till de frankiska kungarna osv.

Glöm inte att många adelsfamiljer förfalskade, eller rent av hittade på, sina stamträd en gång i tiden, så ta uppgifterna med en nya salt.

mvh/gurin

AndersE
2007-01-14 13:47
0

#0 och #1 Samma här. Jag har lite adel på morfars sida, och då hittar man "färdiga tavlor" på nätet med sådana kopplingar. Jag har inte forskat så långt tillbaka själv utan glatt köpt det jag hittat.

Visst är sådant kul och kittlar fantasin - även om felkällorna är många på vägen dit.

Mark, har du varit i London? Besökt London Tower? Där har väl dina anor knallat runt för nästan 1000 år sedan!

leja
2007-01-14 17:32
0

Jag har ett problem där, inte en adelsman eller präst så långt ögat når. Så då stannar det mesta av på slutet av 1500 eller början på 1600 talet. Vet inte om man ska vara stålt eller ledsen CoolLedsen

Mest kul tycker jag och faran finns att jag hittar något förr eller senare.

Vad ska man ha som signatur tro?

Mark
2007-01-14 21:04
1

Jo då, jag vet att det måste tas med en nypa salt - men kul och spännande är det! Hittade på nätet t o m en antavla som gick tillbaks till Adam och Eva och deras förfäder!
Och Anders, jag har varit i Tower för mycket länge sedan, dock int så länge sedan att jag stötte på mina förfäder ;) Visste ju förresten inte om dem då, det är ju nya kunskaper.

Mark

AndersE
2007-01-14 21:16
0

Om jag går 32 generationer tillbaka hamnar jag på "Gorm den gamle" på 900-talet. Om jag lyckats fylla min antavla så långt bak hade jag haft 2 miljarder namn på samma generation.

Inte så konstigt att man brukar säga att vi alla härstammar från Gorm den gamle…  ;-)

Själv hittade jag för många år sedan denna pdf-fil på nätet. Där fanns ett namn som jag redan hade i min forskning - sedan plankade jag glatt resten.

Men Mark - hur mycket av kedjan till 1000-talet har du gjort själv?

Mark
2007-01-14 21:55
0

#5   Av egen kraft har jag kommit till 1470, det fattas då 14 generationer måste jag erkännaGenerad
Men jag har sett uppgifterna på flera ställen. (Kanske alla med samma fel förstås). "Plankade glatt detta" som du så träffande skriver!

Mark

AndersE
2007-01-15 09:59
0

#6 Att komma till 1470 är ju imponerande.

Jag har inte heller någon ambition att - just nu i alla fall - ifrågasätta de antavlor som finns färdiga för äldre släkter…

BirgittaP
2007-01-18 16:53
0

Nätet är bra.

Tack vare det har jag kommit ner till 1560 på min mans sida.

Tyvärr har jag inte hittat så mycket om min egen släkt den vägen.

Tranell i Södermanland (Eskilstuna, Lilla Mellösa) och Nordin och Björson i Värmland (Gåsborn)  har jag bara kommit till 1700-talet.

Där har jag Genline och Anbytarforum att tacka för mycket.

AndersE
2007-01-18 17:36
0

Det är inte så bara att komma till 1700-talet…

För att hitta människor födda på 1600-talet så hamnar jag ca 8 generationer tillbaka (oräknat min egen…). Där "borde" jag haft 256 namn om jag haft fullt träd. Jag har 86 namn (varav ett par är anförluster) och många av dessa är just bara namn. Det är ett fåtal av 256 möjliga som jag verkligen vet något om…

Mark
2007-01-18 19:49
0

#9 Jag som tyckte jag var duktig med 66 anor i 8:e gen (förutom mig själv). Mer är det inte, trots att generation 6 är komplett.

Mark

AndersE
2007-01-18 20:35
0

#10 Det låter duktigt tycker jag! Av mina 86 har jag inte hittat alla själv.

Jag tror det blir fel att jämföra antal så. Ibland kan man ju jobba år med att hitta någon som bara är fyra-fem generationer tillbaka. En annan gång klipper man flera generationer på en eftermiddag.

Jag har fem generationer någorlunda kompletta. Men farmors morfars far vet jag ännu inte var han är född, eller vad hans föräldrar heter.

mosterMimmi
2007-01-19 13:40
0

Ja, du har rätt Anders, Ett dödsdatum på min mormors mormors mor var försvunnit. Jag letade och letade och sedan snubblade jag över det i grannförsamlingens dödsbok när jag letade där i böckerna på pastorexpeditionen.  Troligen hade hon dött på besök hos något av sina barn. Men sådan tid det tog med detta enda årtal! För mig blev det betydelsefullt men för andra som tar del av det som man har funnit är det ju bara ett årtal i mängden!

De som tar del av släktforskningen uppskattar kanske inte alltid det man har funnit och de förstår inte alltid heller hur mycket tid det har tagit.