Järnvägsstationer
Det var inte länge sedan jag var där, så jag känner igen mig - men jag tror grönskan har vissnat…
Det ser fint ut!

Ja, det var ju spännande….kan det vara "barnvagnar#
Banläggaren kan ju inte ha varit nykter ju.
Är det någon som vet??
Min gissning är att det är något slags transportspår för en mindre vagn…?

#4 Ja, "barnvagnar" nej skämt åsido, jag gillar bilder på gamla järnvägstationer, man kan fundera på hur folk reste ifrån platsen ut i vida världen, kanske återkom de, eller kanske inte?

Kan inte låta bli att dra en historia från min mormors barndom. När hon var liten så bodde hon i Gråmanstorp församling, men hade sin mors syskon utspridda. Syskonen lät min mormors mormor bo växelvis hos varandra. Så mormor berättade att hon gick emmellan och på vägen han hon sticka ett par strumpor. Men hon började bli gammal så till sist övertalade de henne att ta tåget.
Hon gick till station, men när hon kom fram till sin destination, var hon högst irriterad, för när hon hade köpt biljett och kommit upp på tåget gick det åt fel håll! Då blev hon så arg så hon gick av vid nästa station och gick hela vägen, det var då sista gången hon ville åka tåg.
Vad ska man ha som signatur tro?
Man kan se henne framför sig…
"Aldrig mer!"

#8 Finns stationen kvar och används spåren, jag blir så nyfiken?
Jag kan berätta att
Hässleholms station är utbyggd men den gamle delen finns kvar, Det som är bäst med Hässleholm är att det är så lätt att ta sig därifrån, brukar vi skoja om.

#9 Gråmanstorp måste nästan ha funnits på gamla EKJ - Engelholm Klippans Järnväg. Den är nerlagd sedan drygt 50 år. Många av stationerna finns kvar, men jag tror inte Gråmanstorp är en av dem…?
Den gamla banvallen blev grund för en landsväg och delar av väg 13 mellan Ystad och Ängelholm går på den banvallen. Så om ni kör på väg 13 kan ni hålla utkik efter gamla stationer…
Ett tips för er som intresserar er för Skånska järnvägar:
Länken leder till Trivector. Scrolla ner så hittar du ett gratisprogram att ladda ner. Med det kan du se exakt var och när skånska järnvägslinjer startats och lagts ner.

Tack Anders, man blir ju så nyfiken och vill ju bara veta mer och mer!
#9 Stationen finns inte längre kvar, vet ej nät den revs. Har själv inget minne av byggnaden. Dock finns banvaktsstugan kvar som idag används som bostad.
Som Anders skriver går idag väg 13 på gamla banvallen.

mosterMimmi
Det här har inget med stationer att göra men jag måste berätta för dig att jag under mitt Sverigebesök för någon vecka sedan avnjöt en utomordentlig middag (plankstek) på Restaurant Stäket i Lund. Mina brasilianska besökare blev helt begeistrade i "aquavita" dvs en nubbe Skåne. Varje kväll sedan under besöket ville dom ha en "aquavita".

#15 Vad roligt att få veta, själv har jag också ätit gott i Lund, men mera budget-studentvariant. På Widerberg kan man köpa en jättebillig baguett med 7 olika smaskiga pålägg. På Godivas kan man äta fantastisk god vegetarisk mat. (Jag är inte själv vegeterian) Maten är så god så brudparet tog maten därefrån när jag var på Magiskt Bröllop i Scheviaborg, mitt i Göinge. Helt enastående faktiskt!
Vad hittade du mera på i Lund när du fick visa runt. Visade du det astronomiska uret i domkyrkan? Det brukar folk bli imponerade av !?

#17 Det står Hessleholm på kortet…

Ja, den var för lätt, va? Är det någon som har någon svårare?

Nej mosterMimmi, vi visade ingentig av Lund förutom restaurangen. Middagen i Lund valdes så att kolegorna från Hörby skulle slippa åka in till Malmö där vi var logerade.
Och under veckan så bsökte vi flera trevliga restauranger och pubar i Malmö. Vårt hotel låg ett stenkast från Stora torget.

Oh ja, Brassarna var mycket nöjda, både med affärsdelen som "fritiden". Det dom mycket uppskattade var lunchen som intogs i Hörby där "dagens" alltid var genuin svensk husmanskost. Det brukar annars vara svårt att hitta på restauranger.

Var ni på Hörby hotell och åt då?Ja, det är lättare att hitta en pizzeria och eller kinarestaurang än svenskt husmanskost!
Hörby är rätt så mysigt också! Tyckte du själv om Skåne då?
Hade ni åkt till Lönsboda så hade ni fått beställa på göingedialekt!
Kan ni gissa vad "hönsaglyttar med stolpapäror" är för maträtt?

Kan det vara kyckling med pommes frites?

alldeles korrekt!
I örkened och Lönsboda har motståndet mot försvenskningen vari hårt! Men det är inte så konstigt, de led svårt under krigen och speciellt under Horns krig. Hela socknen blev bränd och en gammal man som inte hann undan blev halshuggen!
Sedan när snapphanekrigen var över blev de skånska männen deporterade eller uttagna till de andra stormaktskrigen. De skeppades iväg för att aldrig mer komma hem igen!

Kan inget om Skåne, kom igen om någon station i Värmland…

Eslöv?
Inte Eslöv. Man kan läsa namnet, fast det är otydligt.
#29 Men det går… Tyringe!
Just det!

Det står "E" på alla nummerskyltarna på fordonen,…
Motala?
E är rätt.

Motala ser ut så där, men är stenhus. Godsmagasin på samma ställe också. Stationer hade väl en enhetsdesign antar jag.
Möjligt och mycket troligt att designen är likartad. Detta är dock inte Motala.
Stationerna längs samma sträcka kan många gånger vara samma efter ritning. Exempel Tyringe + Kvidinge och många andra.

Då är det nog Vadstena station.
Nä inte heller Vadstena, fast min far var med i föreningen.Dom har ju en museejärnväg där.
Jag har en bild från andra sidan huset med en mycket tydlig text, men ni vill väl inte se den redan?
En vild gissning: Sommen.
Nej inte sommen heller , - vill ni se huset från andra sidan?

Aha! Nu såg man ju

#43 Värmlands!

#43 Kristinehamn.

# 44 Värmlands? Tror du att hela Värmland har en enda järnvägsstation?
Ronny-K har rätt, det är Kristinehamns station.
Lusasken!
#46 Kristinehamn är vackert. Tycker inte att stationen gör staden rättvisa. Men så är det väl med många stationer. Tycker att Älvdalens fd. järnvägsstation (numera Turistbyrån) är fin. Lite Alphydde stuk
# 47 Som dom väl traditionsenligt tömde i Söndags..
Bilden är inte från min studietid!