Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 2260 ggr
guan
2009-11-09 13:37
0

Emiweb

JAg funderar på att betala in mig på Emiweb, men skulle gärna först vilja ha några utlåtanden från någon som använder den. Värt pengarna?

chrissan
2009-11-10 10:42
0

Emiweb innehåller än så länge inte så mycket men man lägger till material löpande. En del är i princip samma som Emibas, men något uppdaterat. Sedan finns notiser från svensk-amerikanska tidninga och immogranter till Sverige (återvändare) för några län. Vad man borde göra är att lägga ut det datoriserade register som finns på Emigrantinstitutet på personer i svensk-amerikanska kyrkböcker, det skulle vara oerhört givande.

AndersB
2009-11-10 14:44
0

Min spontana reaktion är att det känns dyrt i förhållande till vad man får. Vad är det man stödjer egentligen med sin avgift?

svenne
2009-11-10 22:36
0

Jag har "abonnerat" på EmiWeb i något år nu. 
Jag måste erkänna att jag väl inte har hittat några speciellt dramatiska uppgifter där som jag inte tidigare har hittat i Emibas eller Emigranten Populär.

Visst finns det scannade notiser från svensk-amerikanska tidningar men jag har hittils inte hittat något som har gett mej och min släktforskning något.

Talade för några dagar sedan med en dam som jobbar på Emigrantregistret i Karlstad om just detta och fick upplysning om att det är "mycket på gång" angående EmiWeb och att databasen uppdateras ständigt med nya uppgifter.

För egen del fortsätter jag väl med mitt abonnemang ett år till, det är inga stora pengar det är frågan om, så man får väl se hur det utvecklas.

Yred3
2009-12-13 00:54
0

Nej, jag har inte heller fått något som jag inte kände till tidigare.

torsbo
2009-12-13 22:15
0

Men en god sak är ju att man kan rätta till felaktiga uppgifter som de kan ha fått in tidigare.

När t.ex. kyrkböckerna excerperades så kunde ju de som gjorde detta inte känna till alllas familjeförhållanden etc, som man, när man följer familjemedlemmar och sånt, upptäcker har blivit fel på något vis.

Då underlättar man ju för kommande forskare om man skickar in rättelser med källhänvisningar (förstås!)

Yred3
2009-12-14 01:55
0

Ja, det håller jag med om. Många av min släktingar har blivit omdöpta, dvs att de som har skrivit in dem i folkräkningarna har skrivit fel. Vilket beror på att det inte alltid har varit släktforskningskunniga personer, utan ett arbete för en arbetslös. Så å andra sidan har det blivit gjort annars skulle det ha tagit ännu längre tid.