Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 2044 ggr
Phryxe
0

FamilySearch & SVAR

Nytt samarbete på gång - FamilySearch & SVAR, indexering av svenska kyrkoböcker.

Cheyenne
0

Vart anmäler man sig om man önskar bli volontär? Någon som fann den informationen i artikeln?

Phryxe
0

Har testat att registrera lite fb från Alunda … Du kommer åt indexeringen ex. från denna sida på FamilySearch.

evakristina
0

Redan registrerat mig, alltid roligt med nya utmaningar!

evakristina
0

Glad Fast det var ju inte detta jag skulle lägga tiden på i helgen! Rackarns… får försöka hinna med AD oxå!

AndersB
0

Lite knasigt att man använder SVAR:s svartvita bilder när läsbarheten är bättre med Arkiv Digital.

Får man tillgång till alla SVAR:s kyrkböcker gratis om man blir volontär? Eller bara den volym man jobbar med?

evakristina
0

De Batch´s jag hämtat hem har varit endast varit Vigselregistreringar från Canada. Kravet på svenskakunskap känns överdrivet.

Inte vet jag om jag hamnat fel men det känns onekligen så…..

Phryxe
0

#5 Man kan välja projekt när man hämtar en laddning (batch), men inte närmare än så. Från Sverige finns 3 stycken projekt: Sörmland, Uppsala och Örebro län.

Jag har registrerat några batchar och har fått födelseböcker från Alunda när jag valt Uppsala. En batch motsvarar en sida eller ett uppslag.

Registreringsprogrammet har svensk text och svenska instruktioner.

evakristina
0

Tack snälla! Blir mer intressant nu!

Phryxe
0

Har försökt få svar på var orterna i den accepterade listan (Place Lookup) kommer ifrån. Är tveksam till systemet med att man ska gissa ortsnamnet istället för att skriva som det står. Personnamnen ska man ju skriva exakt som det står och exempelvis ej upplösa förkortningar.

chrissan
0

Var kommer det sökbara indexet att finnas? Det framgår inte riktigt av texten på FS. Verkar som det ska kopplas till bilderna på Svar

Phryxe
0

Indexet kommer förmodligen att läggas tillsammans med de övriga nu sökbara registren på FamilySearch. Därifrån kommer att finnas bildlänkar till SVAR.

Phryxe
0

FamilySearch har ett forum där man kan ställa frågor om bl.a. indexeringsprojekten. Att få svar är dock lite svårare.