Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketterböckerlästips
Läst 2762 ggr
kajsa-kavat
0

Aldrig släktforskat förut

Nu när jag fått smak på det här med släktforskning så efterlyser jag lätta instruktionsböcker eller dyl. Jag skulle vilja att det fanns någon skrift eller bok som visar steg för steg hur man går tillväga. Jag har läst det som finns här på sajten, och tittat runt lite.

Vad skulle ni tipsa mig om att börja med ?

Hade tänkt gå en kurs till våren, men vill inte vänta till dess innan jag börjar, och vart börjar man vilka register osv.

mvh kajsa-kavat

Cheyenne
0

#0 Kika gärna på Släktforskarförbundets hemsida och "Nybörjare". Direktlänk med länkar vidare där du får svar på de flesta nybörjarfrågor som finns.

Linda-A
0

Jag skule rekommendera böckerna skrivna av Per Clemensson och Kjell Andersson "Släktforska steg för steg" och "Släktforska vidare". De förklarar mycket bra hur man gör samt visar tydliga exempel. Böckerna borde finnas på de flesta bibliotek, annars finns de så klart att köpa!

Alsterolle
0

Även SVAR har nybörjarinformation inkl. ett häfte som kan laddas hem.

Andersdotter
0

#3 Svars nybörjarinformation och ett tre timmars abonemang på SVAR var min start, vart efter har jag lånat böcker, inte minst att vara med här, där man alltid kan få tips.

Phryxe
0

På Rötter kan man köpa "Börja släktforska - genvägar till din släkts historia" (Per Clemenson och Kjell Andersson). Har inte tittat i den själv, men det är nog bra med en uppdaterad bok för de som startar idag och kan använda de nya hjälpmedel vi har nu.

Phryxe
0

Börja annars med att intervjua dina närmaste släktingar om vad de vet, samla (scanna) in foton, brev etc.

Använd ett etablerat släktforskarprogram anpassat för svenska förhållanden så blir det lätt att fylla på information här och var, samt ta ut snygga rapporter utgående från vem som helst i databasen. Demo (för Windows) finns att ladda ned och testa för DISgen, MinSläkt och Holger.

Ange alltid var du hittat uppgifter (källhänvisningar). Det kan behövas om du, eller någon annan, senare vill kontrollera eller följa upp dina uppgifter.

kajsa-kavat
0

Tack för alla svar, jag är jätteglad för det.

Jag har nu dragit ut SVAR:s Nybörjarkurs i släktforskning. Har inte hunnit läsa i den, men det ser ut som jag skulle kunna ha nytta av den.

Tack

AndersE
0

Du kan kika i spalten "läsvärt" på Proveniens förstasida…

kajsa-kavat
0

"8 Jag har läst igenom alltsammans. Intressant.

svenake
0

Och sen finns det  bibliotek,  oftast med kort-läsare och hemkomunens.  Och fråga  andra,  - en forskare delar gärna med sig.Glad

torsbo
0

Det finns en annan nybörjarbok, "Släktforskning - vägen till din egen historia" av Elisabeth Thorsell och Ulf Schenkmanis, utgiven av ICA-förlaget 2004, som kan rekommenderas.

Den och andra handböcker etc finns i Rötter-bokhandeln, som du hittar på hemsidan för Sveriges Släktforskarförbund,