Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 3702 ggr
Cavinka
0

Raab Carl Theodor

Cheyenne, vet du något om denne Raab, född 1861-11-02 Hjelmseryds församling i Jönköpings län?

Cheyenne
0

Ja, faktiskt! Han var under en lång tid huvudman för den äldre grenen av ätten Raab (jag härstammar från den yngre grenen). Är det något särskilt du vill veta?

Cavinka
0

Han var under en period ägare till en större egendom i Naverstads församling i norra Bohuslän. Han säljer och flyttar först till Vasa församling i Göteborg 1910 och senare tydligen till Växjö stadsförsamling 1918. Vad hände med honom?

Under tiden här var han ogift.

Cheyenne
0

Ja, han gifte sig den 26/6 1921 (jag saknar uppgift om vigselförsamling) med Karin Sofia Emelie Malinka Kjellberg, född 11/8 1881 i Stockholm. Paret fick, så vitt jag vet, en son; Carl Johan Raab, född den 7/5 1922 i Annerstads fs, Kronobergs län.

Leiper
0

I Elgenstierna (samt Riddarhusets stamtavlor-cd) är de gifta på Piksborg i Annerstads sn, Kronobergs län.

Deras andra son hette Hans Drake f. 4 feb 1924 på Piksborg och gift 1950 med Elsa Margareta Kristina Åkerhielm av Blombacka. De har i sin tur 3 döttrar och en son.

Cavinka
0

Det var ju trevligt att se att han fick en familj. Han var ungkarl länge.

svenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Kanske en petitess:

Enligt SCB-utdraget över vigda i Annerstad 1921 är Karin Sofia Emelie Malinka Kjellberg född 11/8 1889 och inte 1881.

Denna kommentar har tagits bort.
Cheyenne
0

Cavinka, jag har tagit bort ditt inlägg. Din profil här på Proveniens är inte aktiverad så jag kan inte kontakta dig och förklara varför. Om du är intresserad av orsaken är du välkommen att kontakta mig via PM.