Elsa Josefina Raab
Bland de sökbara dödsbevisen på SSA's hemsida finner jag en flicka, Elsa Josefina Raab, vilken avlider den 20/8 1886 på Allmänna Barnhuset vid en ålder av 7 år och 8 månader. Hon benämns som "Extra barnhusbarnet". Vad denna benämning innebär vet jag inte och hon finns inte med i Allmänna Barnhusets rullor.
I Stockholm vid denna tid, fanns det ett antal personer med efternamnet Raab och som inte tillhörde den friherrliga ätten Raab, hon skulle kunna vara dotter till någon av dessa men man vet aldrig.
Eftersom hennes föräldrar inte nämns i dödsbeviset och då jag inte kan finna henne i barnhusets rullor så har jag ingen bra idé om hur jag ska gå vidare. Någon som har något förslag?

Finns inte i folkräkningen 1880

Ja, det är ju fullt möjligt. Hon födde ett trolovningsbarn år 1887 och gifte sig år 1888 i Stockholm.

Kan inte hitta henne som född i Adolf Fredrik vid den tiden som är aktuell iaf, i början av 1879, plus minus ett halvår.

Tack ändå svenne, jag misstänker att hon var dotter till den föreslagna Hilma Josefina Raab.
Lindgren, Otto Albert Thure 1862 Far
Raab, Hilma Josefina 1858 Mor
(Barn), Svea Alexandra 1887 Barn
(Barn), Göta Elisabeth 1889 Barn
Post 195080
Lindgren, Otto Albert Thure
Vagnsputsare
f. 1862 i Össeby-Garn (Stockholms län, Uppland)
Gift man, far i familjen
Läkaren N:o 2
Adolf Fredrik rote 5 (Stockholms stad, Uppland)
Födelseort i källan: Össeby-Garn Stockholms län
Ur SVB 1890
Kan det vara till hjälp.
Hälsningar Gnidde.

Tack svenne för att du lade ner så mycket tid. Tacksam!
Jag tror det står "Attester till Barnhuset" vilket iofs känns avigt om hon avled på Barnhuset…!

Dessa Raab är väl inte släkt till dej, så vi kanske inte behöver gå längre?

Nej, Hilma Josefina Raab, född 1858 är inte släkt till mig men jag ville veta vilka föräldrarna till flickan Elsa Josefina Raab var. Hon var född av okända föräldrar så vi kan därmed heller inte fastslå att hon helt säkert var Hilmas dotter. Men du har rätt, det brukar vara mer eller mindre en omöjlighet att finna okända föräldrar, ffa om barnet avlider med notisen okända föräldrar.

Den ursprungliga frågan kvarstår, men…
Folkräkningen 1900:
Lindgren, Otto Albert Ture 1862 Far
Raab, Hilma Josefina 1858 Mor
(Barn), Svea Alexandra 1887 Barn
(Barn), Göta Elisabet 1889 Barn
(Barn), Dana Irene 1891 Barn
(Barn), Alva Josefina 1894 Barn
Post 2701586
Lindgren, Otto Albert Ture
Tegelarbetare
f. 1862 i Össeby-Garn (Stockholms län, Uppland)
Gift man, far i familjen
Karlslund
Sala stadsförs (Västmanlands län, Västmanland)
Födelseort i källan: Össeby-Garn Stockholms län
Post 2701585
Raab, Hilma Josefina
f. 1858 i (Stockholms stad, Uppland)
h.
Gift kvinna, mor i familjen
Karlslund
Sala stadsförs (Västmanlands län, Västmanland)
Födelseort i källan: Stockholm

Jag har följt Hilma med make fram till dess att de flyttar till Sala. Flera av deras barn återvänder till Stockholm och går att följa fram till 1920-talet.
Men du behöver inte lägga ner mer tid svenne. Hjärtligt tack ändå!