Läshjälp
Har lite problem att tyda ett torpkontrakt. Skulle någon kunna hjälp mig?
Jag får lägga in två bifogade filer.
Här är vad jag översatt men några ord kan jag inte klura ut riktigt:
Till torpare no 1 under Rydboholm Nmis 1,2 och 13 Rickarum antages härmed husmannen Ola Månsson på 29 års tid räknadt från de 25te mars 1849 till samma dag 1878, då han utan widare uppföljelse afträder från den lägenhet, som till honom idag i undanskrifvna wittnens närwaro på fälltet (?) blifvit utstakad, med följande willkor.
1no Ola Månsson utgör årligen, antingen hit till gården eller till de ställen på egorna, som befallas sextio/60/ karle och tio/10/ fruntimmersdagsverken med försvarlige arbeten(?) på egen kost. Till arbetet skall dagsverket inställa sig wid solens uppgång från mars månad till slutet av september månad, och under denna tid, slutas arbeten wid solens nedgång. De öfriga månaderna från oktober månads början till slutet af februari skall han inställa sig på arbete kl 6 på morgonen och sluta på aftonen wid samma klockslätt.
2ne Torparen tillförbindes årligen wid makthållandet två hundra/200/ famnar gärdesgård i boställets rågång som alltid böra hållas i lagligt skick.
3tio Årligen rödjas och rothugger ängarne enligt utwisning en dag i mars eller april månad.
4tio Utan de förut bestämde dagsverket, skall brytning och skjätting efter ½ skäppa? lins utsäde årligen --- med de öfrige torparna med fem dagsverken, wid detta arbete födan erhållas wid gården. De år åter, som lin icke odlas wid gården, åligger det torparen att i stället för denna arbetsskyldighet, wid anfodran utgöra ett karle och ett fruntimmerdagsverken på nya kost. Dessutom skall 6 skäppor? blånor årligen spinnas utan ersättning.
5tie Ola Månsson anbefalles en noggrann tillsyn wid den nära dess åbyggnader, befintliga grindar t? förekommande af ofred.
6te På fäladen erhålles fritt bete för en häst, 2ne boskapskreatur och ett ringat swin under 4 år räknadt från å 25te mars innevarande år. Efter denna tidsförlopp, kommer särskildt öfverenskommelse att träffas om ersättning i arbete eller penningar, för det sommarbete? torparen till sina kreatur åstundar.
För öfrigt ålligger det torparen Ola Månsson att föra en anständig wandel alltid wisa fromhet och lydnad, såväl mot mig, som mitt ombud, sin torplägenhet med största flit och med iakttagande af alla lagliga föreskrifter uppodla och förbättra, wid äfventyr, att då häremot bryter Ola Månsson jämte förbindelse till ersättning för uraktlåtenheten blir detta contract förlustig, och kommer genast att torplägenheten att afträda, det må vara wid hvad årstid som helst.
Ola Månsson medgifves rättighet att detta contract oppsäga, under loppet af detta och nästkommande år, såwida han ej medtorplägenheten finner sig till fullo belåten, då deremot han eller hans rätts innehafvare troget och villigt oppfyller sina i detta contract stadgade åligganden försäkras honom om en lugn och orubbad besittning under hela arrendetiden af 29 år.
Rydboholm den 31 mars 1849.
M.W. Filman
Med förestående contract förklarar jag mig nöjd och förbinder mig härmed att detsamma till alla delar fullgöra.
Ola Månsson
Till wittne
Måns Pehrsson Gunne GIS Jeppsson
Rydbolund Dahlshult
Likhet med orginalet intygas:
G.R. Hallengren M.W. Filman

Kan inte ge dig läshjälp men måste lämna en rad ändå …
Vilket slavgöra rent ut sagt … ja att vara torpare, menar jag. Inget lätt liv.
Vad roligt det var att få läsa din renskrivning av kontraktet, jag har nog aldrig läst ett sådant innan, visste inte att dom var så hårt och nogrannt reglerade på sina torp. Tack för att du delar med dig 

Jag blev rent matt när jag läste arbetstiderna! Hur orkade de?

Nä man kan knappt ta in det, jag tänkte på min farfar berättade att han som barn var så arg och ledsen på sin far för att han tvingade barnen att gå till sängs ibland klockan 5 på kvällen när det blev mörkt, för då skulle hans far gå i säng.
Men när man ser ett sådant kontrakt så blir ju till och med det begripbart för mig, att det var en nödvändighet att barnen åkte i säng och att det skulle vara tyst i stugan för sömn.